لبه تکنولوژی

April 22, 2019
22:33 دوشنبه، 2ام اردیبهشتماه 1398
کد خبر: 98946

فناوری چگونه به روانپزشکان کمک می‌کند؟

روان درمانی دیگر فقط در مطب روانشناس یا روانپزشک انجام نمی‌شود، بلکه می‌تواند به صورت آنلاین بر بستر اینترنت نیز انجام شود.
 
به گزارش ایسنا، افرادی که زندگی سخت و پر از موانع و مشکلات را تجربه می‌کنند احتمالاً به سراغ مشاوره و روان درمانی می‌روند. نشستن رو در روی یک درمانگر در مطب که به اصطلاح "درمان چهره به چهره" نامیده می‌شود نیاز به صرف زمان و پول از هر دو طرف دارد. یعنی یک قرار ملاقات با روانشناس حدود یک ساعت از زمان هر دو طرف را می‌گیرد، بیمار باید هزینه روان درمانی را پرداخت کند و از طرف دیگر درمانگر هم باید برای اجاره مطب، خرید مبلمان و آب و برق و غیره هزینه پرداخت کند.
 
بعضی از بیماران قادر به مراجعه به مطب نیستند، چرا که در مناطق روستایی زندگی می‌کنند که تعداد محدودی از درمانگران در دسترس هستند و یا اینکه به دلیل بیماری از نظر جسمی قادر به مراجعه نیستند. حتی برخی بیماران از جلسه حضوری روان درمانی واهمه دارند و یا اینکه به دلیل مشکلات زندگی اصلاً زمان خالی برای مراجعه به روانشناس ندارند.
 
کلید این مشکلات، ورود درمان مجازی است. درمان مجازی یا سلامت از راه دور برای رفتار درمانی شناختی(CBT) مبتنی بر وب، درمان اختلال استرسی پس از آسیب روانی(PTSD)، درمان مبتنی بر وب افسردگی، اضطراب و علائم PTSD و CBT برای فوبیای اجتماعی استفاده می‌شود.
 
برنامه "TRICARE" وزارت دفاع آمریکا برنامه مراقبت‌های بهداشتی برای کارمندان رسمی، بازنشستگان و خانواده‌هایشان در سراسر جهان است که متقاضیان با استفاده از اینترنت می‌توانند به صورت رو در رو با مشاوران بهداشت روانی در هر ساعت از شبانه‌روز و از هر کجا در ایالات متحده صحبت کنند.
 
سازمان‌هایی مانند مرکز ملی کهنه سربازان آمریکا برای درمان اختلال استرس پس از سانحه و مرکز ملی تضمین سلامت از راه دور و فناوری وزارت دفاع ایالات متحده برنامه‌هایی مانند "PTSD Coach" و "Breathe2Relax" برای گوشی‌های هوشمند طراحی کرده‌اند که به بیماران کمک می‌کند تا علائم خود را درمان کنند و مهارت‌های مقابله‌ای مهم را یاد بگیرند.
 
یکی از مزایای درمان مجازی قابلیت ادامه درمان بیمار در هنگام خارج شدن از شهر برای کار یا تعطیلات است.
 
با این حال درمان مجازی معایب خود را هم دارد. به عنوان مثال درمانگر ممکن است بتواند چهره بیمار خود را از طریق وب‌کم ببیند اما قادر به دیدن زبان بدن نیست و این در حالی است که زبان بدن اغلب اطلاعات مهمی را درباره افکار و احساسات بیمار ارائه می‌کند.
 
نگرانی دیگر در مورد درمان مجازی این است که روابط و اعتماد دوطرفه‌ای که در ملاقات حضوری میان درمانگر و بیمار شکل می‌گیرد در درمان مجازی تحت تأثیر قرار می‌گیرد.
 
درمانگران می‌توانند جلسات روان درمانی را بر روی اینترنت با استفاده از نرم‌افزارهای کنفرانس ویدئویی مانند اسکایپ، Facetime یا Hangouts برگزار کنند، اما آنها باید برای بیماران مشخص کنند که در صورت وقفه یا اختلال در سرویس اینترنت چه اتفاقی خواهد افتاد. آنها همچنین باید مشخص کنند که با چه سرعتی به درخواست ارتباط الکترونیکی بیماران پاسخ خواهند داد.
 
درمانگران مجازی ملزم به رعایت تمام جوانب احتیاط در حفظ و حراست از اطلاعات و حریم شخصی بیماران هستند. به عنوان مثال آنها برای برقراری تماس ویدئویی باید از نرم‌افزار ایمن مورد تأیید بیمه درمانی ایالات متحده برای حفاظت از پرونده‌های پزشکی و سایر اطلاعات پزشکان، بیمارستان‌ها و سایر ارائه دهندگان خدمات بهداشتی استفاده کنند.
 
تماس‌های Facetime و Hangouts نیز رمزگذاری می‌شوند و با نرم‌افزار مذکور سازگار است.
 
یکی دیگر از ناخوشایندی‌های بالقوه برای درمانگران، شبکه‌های اجتماعی است. بیماران فعلی یا سابق اغلب در شبکه‌های اجتماعی درخواست دوستی برای درمانگر خود ارسال می‌کنند و این می‌تواند موجب حس ناراحتی در زندگی حرفه‌ای و شخصی درمانگر شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.