رسانه‌های اجتماعی

April 29, 2019
15:27 دوشنبه، 9ام اردیبهشتماه 1398
کد خبر: 99167

چرا سازمان سیا عضو اینستاگرام شده است

سازمان جاسوسی آمریکا یا سیا عضو اینستاگرام شده و اولین عکس خود را در این شبکه اجتماعی منتشر کرده است. این سازمان با این عکس، معمایی را مطرح کرده، اما همین عضویت با انتقاد تند ادوارد اسنودن، افشاگر و کارمند سابق این سازمان، مواجه شده است.
 
بنا به گزارش Motherboard، چند روز پیش سازمان سیا نخستین فعالیت خود را در اینستاگرام شروع کرد و دلیل باز کردن این حساب کاربری را استخدام نسل جوان به عنوان مامور و تحلیلگر اعلام کرد. گفتنی است که بیشتر کاربران اینستاگرام زیر ۳۰ سال هستند.
 
این سازمان تصویری را نیز در اینستاگرام منتشر کرد که شامل میزی با اشیای گوناگون از جمله اسکناس‌های خارجی و کلاه‌گیس می‌شد. این تصویر در مقر این سازمان در لنگلی ویرجینیا گرفته شده است.
 
به نظر می‌رسد چالش این است که کاربران اشیای داخل عکس را شناسایی کنند و برخی معتقدند که این تصویر مملو از المان‌های جاسوسی و معمایی است.
 
یک سخنگوی سازمان سیا گفته است که بسیاری از این اشیا به کارکنان فعلی این سازمان تعلق دارند. گفتنی است که در این میان، برخی اِلمان‌های مخفی استفاده شده توسط جاسوسان این سازمان هم در عکس دیده می‌شود. از جمله کارت جینا هاسپل، مدیر کنونی CIA هنگامی که در سال ۱۹۸۵ به این سازمان می‌پیوندد.
 
جینا هاسپل گفته است باز کردن حساب کاربری در اینستاگرام بخشی از تلاش‌های این سازمان برای به روز شدن در عصر دیجیتالی است.
 
حال ادوارد اسنودن در این مورد اظهار نظر کرده و گفته است که این اقدام سیا در شبکه‌های اجتماعی در راستای فریب دادن مخاطبان است.
 
وی همچنین گفت: آنها حساب توییتر می‌سازند. صفحه اینستاگرام راه می‌اندازند و در آن تصاویری از سگ‌های بامزه منتشر می‌کنند. همه اینها برای این است که وانمود کنند دوست شما هستند و کنارتان ایستاده‌اند.
 
همانطور که اسنودن می‌گوید، سازمان سیا در توییتر و فیس‌بوک نیز در حال فعالیت است و تاکنون تصاویری از سگ‌ها و انیمیشن‌های بامزه در این صفحات قرار داده است.
 
اسنودن همچنین ادعا می‌کند که سیا به بهانه اینکه وجهه تخریب شده‌اش را به دلیل افشاگری‌های اسنودن در سال ۲۰۱۳ از بین ببرد، اقدام به این کار کرده است. اسنادی که اسنودن در آن سال منتشر کرد، نشان می‌داد که سازمان سیا به طور گسترده‌ای در حال جاسوسی از کاربران است. در واقع اتفاقات سال ۲۰۱۳ موج عظیمی از بدبینی را بین کاربران علیه سازمان‌های جاسوسی به راه انداخت.
 
اسنودن همچنین گفت نه تنها افشاگری‌های سال 2013 باعث تغییر عقیده جامعه نسبت به این سازمان شد، بلکه خودشان درس درستی از این ماجرا نگرفتند. آنها با خود می‌گویند شاید کاری که ما کردیم واقعا خلاف قانون نبوده است. در نتیجه تصمیم می‌گیرند قوانین را به نفع خودشان تغییر دهند و هر کاری دلشان می‌خواهد انجام دهند. در ادامه هم با ساخت چند حساب کاربری در شبکه‌های اجتماعی  و انتشار عکس‌های بامزه از توله سگ‌ها خودشان را طوری جلوه می‌دهند که انگار دوست‌تان هستند.
 
گفتنی است که حساب کاربری این آژانس اطلاعاتی در توییتر 2.5 میلیون طرفدار دارد. حساب کاربری اینستاگرام این سازمان نیز تاکنون بیش از 91 هزار فالوور گرفته است.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.