اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

April 30, 2019
13:34 سه شنبه، 10ام اردیبهشتماه 1398
کد خبر: 99205

60 ثانیه در اینترنت

یک دقیقه برای شما چه معنایی دارد؟ در طول 60 ثانیه چه اتفاقاتی در جهان می‌افتد؟ این موضوع در حوزه فضای مجازی و اینترنت چه روندی دارد و در طول یک دقیقه چه اتفاقاتی در اینترنت می‌افتد؟ احتمالاً در نگاه نخست می‌گویید در این زمان کوتاه کار خاصی نمی‌توان انجام داد ولی اگر بدانید که در 60 ثانیه حدود 3.8میلیون جست وجو در گوگل انجام می‌شود احتمالاً نگاهتان به زمان در اینترنت تغییر می‌کند.
 
یک تحقیق جامع
شاید در طول یک روز کاری به یک دقیقه اهمیتی ندهید و آن را قابل توجه ندانید. احتمال هم دارد که با خودتان بگویید در یک دقیقه تنها می‌توان یک ایمیل کاری یا دوستانه ارسال کرد، یک فنجان قهوه از نزدیک‌ترین کافه به محل کار خرید یا اینکه این زمان را صرف احوالپرسی ساده با یک همکار کرد. البته باید گفت این یک دقیقه گاه در زندگی بسیار سرنوشت ساز است؛ به‌عنوان مثال دو تیم فوتبال را در نظر بگیرید که در یک مبارزه نفسگیر تلاش دارند همدیگر را شکست دهند.
بی‌شک برای این تیم‌ها ثانیه‌های دقیقه آخر اهمیت زیادی دارد، نفس هایشان در سینه حبس می‌شود و نگرانند که گل نخورند و البته هیجان گل زدن هم دارند. گاهی هم یک دقیقه مرز بین مرگ و زندگی را مشخص می‌کند و هر ثانیه آن می‌تواند به حیات یک انسان کمک کند. اما یک دقیقه در فضای مجازی برای کاربران چه مفهومی دارد؟ شبکه‌های اجتماعی مختلف در طول یک دقیقه شاهد چه وقایعی هستند؟ در هر دقیقه چند کاربر به این اپلیکیشن‌ها سر می‌زند و چند پیام در آنها رد و بدل می‌شود؟ موتور جست‌و‌جوی گوگل در طول یک دقیقه شاهد چه فراز و فرودهایی است؟
همه این موارد و بسیاری اطلاعات دیگر در اینفوگرافی که بتازگی توسط دو محقق به‌نام‌های Lori Lewis و chadd منتشر شده، آمده است و می‌تواند نگاه شما را تغییر دهد. این اینفوگرافی که با سال قبل یعنی 2018 میلادی مقایسه شده است، نشان می‌دهد در سال میلادی جدید پلتفرم‌هایی مانند اینستاگرام و نتفلیکس رشد قابل ملاحظه‌ای داشته و کاربران از آنها استقبال کرده‌اند.
البته این نمودارها و اینفوگراف‌ها نشان می‌دهد که فناوری‌های نوینی همچون اسپیکرهای هوشمند رشد مناسبی دارند و به نوعی می‌توان گفت که زیرساخت‌های مناسبی را برای جهش‌های بزرگ در آینده تأمین کرده‌اند. به‌عنوان مثال سال گذشته در هر دقیقه تنها 67اسپیکر هوشمند به فروش می‌رسید که این رقم در سال 2019 در طول 60ثانیه به 180 اسپیکر هوشمند رسیده است.
 
هر دقیقه 3.8میلیون جست و جو در گوگل
هر روز بر تعداد کاربران اینترنت در جهان افزوده می‌شود و این رقم تا پایان سال 2018 در سراسر جهان از مرز 3.9میلیارد نفر گذشت. هرچه تعداد کاربران گوشی‌های هوشمند افزایش می‌یابد عملکرد فناورانه مردم جهان ازجمله بانکداری الکترونیک، خرید آنلاین، میزان حضور در شبکه‌های اجتماعی و… نیز بیشتر می‌شود تا جایی که تحقیقات و آمار جدید نشان می‌دهد افزایش تعداد گوشی‌های هوشمند باعث شده است بیش از 2میلیارد کاربر جهان به حوزه بانکداری الکترونیک ورود کنند.
استفاده از بیت کوین و فناوری بلاک چین نیز در پایان 2018 توسعه مناسبی داشته است. ازسوی دیگر در سال 2019 میزان جست‌و‌جو در گوگل در یک دقیقه به رقم 3.8میلیون عدد رسیده است در حالی که در سال 2018 تعداد جست‌و‌جوها در گوگل طی 60 ثانیه، رقمی حدود 3.7 میلیون جست و جو بوده است.
این افزایش را برخی به بیشتر شدن گستره اینترنت در جهان و رسیدن آن به مناطق صعب العبور می‌دانند و برخی نیز معتقدند دلیل این افزایش، اتکای بیشتر کاربران به اینترنت برای کسب اطلاعات و پاسخ سؤال‌هایشان است.
 
کاربران شبکه‌های اجتماعی در 60ثانیه
شبکه‌های اجتماعی بخش دیگری از تحقیقات Lori Lewis و chadd بود و نتیجه این پژوهش نشان می‌دهد که در سال 2019 تعداد لاگین‌های فیس‌بوک افزایش یافته است. به بیان دیگر تعداد کاربران تازه وارد به شبکه اجتماعی فیس‌بوک رو به رشد بوده و درسال جدید در هر 60 ثانیه، یک میلیون کاربر جدید به فیس‌بوک پیوسته‌اند در حالی که این رقم در سال 2018 حدود 937هزار کاربر جدید فیس‌بوک در یک دقیقه بوده است.
 این دو محقق به سایر شبکه‌های اجتماعی نیز توجه داشته و عنوان کرده‌اند که در طول یک دقیقه حدود 4.5میلیون ویدئو در یوتیوب مشاهده می‌شود و البته این رقم برای نتفلیکس به 694.444 ساعت تماشای فیلم می‌رسد.
همچنین باید گفت که سال 2019 در هر 60 ثانیه حدود ۸۷هزار و ۵۰۰ میلیون کاربر در جهان توئیت انجام می‌دهند. وقتی نوبت به اینستاگرام می‌رسد هم باید گفت که این آمار نشان می‌دهد در هر دقیقه 347.222 پست اینستاگرامی اسکرول می‌شود و ۴۶ هزار و ۲۰۰ پست جدید در این شبکه اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شود.امسال در هر دقیقه در وایبر نیز حدود 18.1 میلیون پیام متنی رد و بدل می‌شود و پیام‌های ارسال شده در فیس‌بوک مسنجر و واتس‌اپ به 41.6میلیون عدد در هر دقیقه می‌رسد. همچنین در طول 60ثانیه، 2.1میلیون پست در اسنپ چت تولید می‌شود که البته این رقم نسبت به 2.4میلیون پست سال 2018، کاهش داشته است.
 
بازار کساد ایمیل
اینفوگراف تهیه شده توسطLori Lewis و chadd همچنین نشان می‌دهد که کاربران در یک دقیقه، 188میلیون ایمیل ارسال می‌کنند که البته نسبت به 2018 رشدی نداشته است، چرا که امروزه دیگر نیازی به ارسال ایمیل در محیط‌های کاری نیست و سرویس‌هایی همچون Slack جایگزین آن شده است. Slack یک سرویس امریکایی است که مبتنی بر ابر(cloud) کار می‌کند و درواقع یک ابزار داخلی در شرکت‌ها محسوب می‌شود. همچنین این آمار نشان می‌دهد در هر دقیقه 390.030 اپلیکیشن دانلود می‌شود و کاربران جهان در 60 ثانیه رقمی معادل 996.956دلار برای خرید آنلاین هزینه می‌کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.