اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

April 30, 2019
14:08 سه شنبه، 10ام اردیبهشتماه 1398
کد خبر: 99215

فعال شدن تشکل‌های نخبگانی در فضای مجازی برای حفظ اقتدار ملی

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور بر اهمیت نقش تشکل‌های نخبگانی در عصر فضای مجازی برای حفظ اقتدار ملی در دنیا تاکید کرد.
 
سیدابوالحسن فیروزآبادی – دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور – در بیست و هفتمین کنفرانس مهندسی برق ایران که به میزبانی دانشگاه یزد برگزار شد گفت: در عصر فضای مجازی در کنار بخش خصوصی و تشکل‌های غیر انتفاعی و مردم نهاد باید تشکل‌های نخبگانی برای حفظ اقتدار ملی در این دوره جدید فعال باشند.
 
وی با اشاره به این که از بزرگترین دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران دانشگاه‌هاست، گفت: دانشگاه‌ها در ایران کارخانه تولید بیکاران و صادر کننده نوابغ فکری به محیط اقتصاد دیجیتال جهانی نیستند بلکه باید نوابغ ما در سطح جهانی برای کشور نقش داشته و با بهره‌مندی از نظام شبکه‌ای فضای مجازی که گروه‌های پنهان هم یکدیگر را یافته و تکثر می‌یابند، دانشمندان ایرانی نیز با همگرایی، در مؤسسه‌های استانداردگذاری دنیا در حوزه فضای مجازی بازیگری کنند.
 
فیروزآبادی تاکید کرد: ده‌ها اتحادیه فنی در دنیا در حال تولید علم، مقررات‌گذاری و ایجاد هنجار برای سبک زندگی جدید است اما هنوز نظام دانشگاهی و به خصوص دانشگاه‌های فنی در کشور برای هنجاری‌سازی و ایجاد سبک زندگی ایرانی به اجماع نرسیده‌اند.
 
وی با بیان این که در کنسرسیوم‌های این حوزه در دنیا که بخش‌های خصوصی آن را رهبری می‌کند، ایران عضویت فعال ندارد، افزود: به دلیل این نقصان شرکت اپل و به تازگی گوگل به حریم خصوصی ایرانی‌ها تجاوز کرده و با وجود این که همه شما زمان خرید تلفن‌های همراه هوشمند خود هزینه‌های پتنت، لایسنس و امثالهم را پرداخت کردید، اما برنامه‌های ایرانی را بدون اجازه حذف می‌کند.
 
دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور اظهار کرد: حفظ کیان ملی، امروز صرفاً بر عهده حکومت‌ها نیست بلکه در عصر جدید به دلیل حضور بازیگرانی جدید که خارج از حکومت‌ها بسیار قدرتمندتر بوده و بیش از کشورهای همسایه بر سیاست‌های یک کشور تأثیر دارند، باید بخش خصوصی، نخبگان و تشکل‌های مردمی هویت ملی را اثبات کرده و از حریم آن دفاع کنند.
 
فیروزآبادی با بیان این‌که پایه عصر فضای مجازی دانش بنیانی بوده و شکل آن شبکه‌ای است، اعلام کرد: به دلیل خصلت‌های این عصر تحولات در این دوره با شتاب بیش‌تری نسبت به دوره‌های پیشین صورت گرفته و فضای مجازی مباحث حوزه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی دوره صنعتی را بسط داده و اقتصاد و علوم فنی در آن جنبه اجتماعی و شبکه‌ای شدن پیدا کردند.
 
رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور افزود: نوعی جدیدی از سرمایه‌داری که از آن تعبیر به سرمایه‌داری شرکتی می‌کنند، در این فضا شکل گرفته که مبتنی بر دانش بنیانی و نوآوری است که در یک چالش اعلام نشده با نظام‌های آموزشی است و در حوزه علمی رهبری و هژمونی را تصاحب کرده و نوعی مالکیت علمی و حکمرانی جهانی خلق کرده است که در آن شرکت‌ها به عنوان بازیگران جدید در تصمیم‌گیری جهانی مشارکت دارند.
 
وی با بیان این که نظام‌های قانون‌گذاری کشورها تحت تأثیر توسعه تکنولوژی و اقتصاد دیجیتال روش‌های جدید مقررات گذاری، قانون گذاری، استاندارد گذاری و توصیه‌ها را شاهد است، گفت: در این تحول متأسفانه ایران نقش مؤثری ندارد که البته بخشی از این تحول، الزام عصری است و باید تبعیت کرد اما بخشی مدیریت شده و بر اساس منافع شرکت‌هاست که اگر بخش خصوصی‌مان که امروز جزو شاخص‌های اصلی اقتدار ملی است، در این حوزه فعال نشود و ما فقط مصرف کننده در این حوزه باشیم، در این تحول عقب خواهیم ماند که باید در ایران نیز چنین تشکل‌هایی نخبگانی شکل بگیرد، به طوری که استانداردگذاری‌ها با توجه به هنجارهای ملی و مذهبی صورت گیرد و سبک زندگی ایرانی – اسلامی حفظ شود.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.