تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

May 5, 2019
17:58 یکشنبه، 15ام اردیبهشتماه 1398
کد خبر: 99303

احتمال لغو قانون نظام صنفی برای تاکسی‌های اینترنتی

لایحه اصلاح قانون توسعه حمل‌ونقل عمومی که قرار است فردا (۱۵ اردیبهشت)‌در جلسه کمیسیون امور زیربنایی مورد بررسی قرار بگیرد باعث نگرانی جدیدی برای شرکت‌های فعال در حوزه حمل‌ونقل هوشمند شده است. شنیده می‌شود که قرار است فردا در این جلسه یکی اصلاحات این قانون مربوط به لغو قانون نظام صنفی برای ارائه‌دهندگان خدمات هوشمند حمل‌ونقل در کشور باشد.
بر این اساس پیش‌بینی می‌شود در صورت اجرا شدن این اصلاحیه شرکت‌های فعال در بازار تاکسی اینترنتی نظیر تپسی‌، اسنپ و غیره برای ادامه فعالیت خود زیر نظر تاکسیرانی قرار بگیرند.
 
براساس خبری که روابط‌عمومی شرکت اسنپ برای رسانه‌ها ارسال کرده، ژوبین علاقبند مدیرعامل اسنپ، ضمن ابراز نگرانی درباره تغییرات لایحه گفت: «فردا قرار است دوباره بحث مجوز تاکسی‌های اینترنتی در کمیسیون امور زیربنایی مطرح شود که آیا تاکسی‌های اینترنتی زیر نظر شهرداری بروند یا نه. پس همه چیز به یک مو بند است. از وزیر ارتباطات می‌خواهم این موضوع را مد نظر قرار دهد.» به گفته مدیرعامل اسنپ در این جلسه سرنوشت بیش از ۲میلیون راننده‌ ثبت‌شده در ۹۵ تاکسی اینترنتی کشور مشخص می‌شود.
 
علاقبند در توضیح مفاد این لایحه گفت: «در لایحه اصلاحی قانون توسعه حمل و نقل عمومی قید شده که اشخاص دارای پروانه فعالیت حرفه‌ای از نظر امور صنفی تابع قانون نظام صنفی هستند و مطابق ماده ۹ این لایحه، شهرداری‌ها صلاحیت صدور پروانه فعالیت حرفه‌ای را دارند. بنابراین با تصویب این لایحه اشخاصی که قصد فعالیت در حوزه حمل‌و‌نقل (آژانس‌های اتومبیل کرایه) و جابه‌جایی مسافر و کالا (ارائه دهندگان خدمات هوشمند جابه‌جایی) را دارند، مکلف به دریافت مجوز فعالیت از شهرداری بوده و صرفا از نظر صنفی مانند تمدید پروانه کسب برابر قانون نظام صنفی عمل می‌شود.»
 
اسفند ماه سال گذشته اسنپ و تپسی به عنوان دو شرکت بزرگ در بخش تاکسی‌های اینترنتی و سخنگوی اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی، عملیاتی شدن این طرح را آسیب بزرگی به کسب‌وکار تاکسی‌های اینترنتی دانسته، و آن را عاملی بر تعطیل شدن کسب‌وکارهای فعال در این حوزه اعلام کرده بودند. با این حال در همان زمان رئیس سازمان تاکسیرانی اعلام کرده بود که دریافت مجوز از شهرداری برای تاکسی‌های اینترنتی به معنی ایجاد محدودیت برای این کسب‌وکارها و تعطیلی آنها نخواهد بود. هفته گذشته نیز رضا الفت نسب، سخنگوی اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی در گفت‌وگو با پیوست اعلام کرد قرار است نمایندگانی از بخش خصوصی و صنف هم در جلسه کمیسیون امور زیربنایی هیات دولت برای بررسی لایحه اصلاح قانون توسعه حمل‌ونقل عمومی حضور داشته باشند.
 
مدیرعامل اسنپ با اعلام اینکه مخالفتی با نفس اصلاح لایحه قانون توسعه‌ حمل‌ونقل عمومی وجود ندارد، گفت: «پیشنهاد می‌شود که فعالیت ارائه‌دهندگان خدمات هوشمند جابه‌جایی و موسسات اتومبیل کرایه (آژانس‌ها) درباره اخذ پروانه، تنظیم و هماهنگی امور و نظارت و بازرسی و رسیدگی مستثنی شناخته شوند و تابع قانون نظام صنفی کشور باشند. در این متن پیشنهادی نظارت بر فعالیت این افراد در چارچوب دستور العملی خواهد بود که توسط وزارتخانه‌های کشور، صنعت، معدن و تجارت، ارتباطات و فناوری اطلاعات، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و اتاق اصناف ایران تصویب و ابلاغ می‌شود.»
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.