اینترنت و شبکه

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

May 6, 2019
14:37 دوشنبه، 16ام اردیبهشتماه 1398
کد خبر: 99324

مجلس: انتخابات استانی مجلس تنها به صورت الکترونیکی امکان‌پذیر است

«در صورت استانی شدن انتخابات مجلس، کلیه فرآیندهای آن باید الکترونیکی باشد و به این صورت شائبه تقلب در این نوع انتخابات کاهش می‌یابد.»
قاسم میرزایی‌نیکو، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور با اعلام این خبر در توضیح بیشتر ضرورت برگزاری استانی انتخابات مجلس به صورت الکترونیکی گفت: «طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس هم‌اینک در شورای نگهبان در حال بررسی است. استانی‌شدن انتخابات نیز در این طرح مطرح شده است. در صورت تایید شورای نگهبان برخی از فرآیندهای استانی شدن انتخابات مجلس مانند محاسبه کرسی‌های مجلس و درصدبندی‌ میزان رای کاندیداها به صورت دستی ممکن نیست.»
او ادامه داد: «برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی باعث تسهیل روند محاسبه کرسی‌ها و درصدبندی‌ها می‌شود. به همین خاطر اگر شورای نگهبان استانی شدن انتخابات مجلس را تایید کند باید این شورا باید با الکترونیکی شدن انتخابات نیز موافقت کند.»
 
بررسی طرح «اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس» ۸ اردیبهشت در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به پایان رسید و برای بررسی به شورای نگهبان ارسال شد. در این طرح مواردی چون تعیین شرایط کاندیداهای انتخابات، تعیین ترکیب هیات اجرایی مرکزی انتخابات مجلس، استانی شدن انتخابات مجلس و غیره مطرح شد. استانی شدن انتخابات مجلس یکی از موضوعات بحث‌برانگیز در میان نمایندگان مجلس است و مخالفان و موافقان بسیاری دارد. در این میان موافقان این طرح معتقد هستند در صورت استانی‌شدن انتخابات مجلس، باید به صورت الکترونیکی این انتخابات برگزار شود. البته به اعتقاد رئیس کمیته فناوری اطلاعات ستاد انتخابات کشور استانی شدن انتخابات مجلس در رای‌گیری و اخذ رای از رای‌دهندگان تاثیر ندارد بلکه در شیوه محاسبات تاثیر دارد. امیر شجاعان در این مورد به پیوست گفت: «وزارت کشور در مورد نحوه شمارش آرا سامانه جامع تجمیع را دارد که براساس قانون جدید تنظیمات آن باید تغییر کند. البته سامانه شمارش آرا شورای نگهبان با وزارت کشور متفاوت است و پس از پایان رای‌گیری، وزارت کشور و شورای نگهبان نتایج را مقایسه می‌کنند و در صورت تایید نتیجه نهایی اعلام خواهد شد.»
 
علاوه بر بحث‌های مربوط به برگزاری انتخابات استانی مجلس به صورت الکترونیکی، برگزاری انتخابات الکترونیکی به صورت کلی موضوعی است که طی سال‌های گذشته همواره مورد بحث بین وزارت کشور و شورای نگهبان بود و شورای نگهبان در همه دوره‌ها با روند برگزاری چنین انتخاباتی مخالفت می‌کرد. اما در جدیدترین واکنش شورای نگهبان عباسعلی کدخدایی، سخنگو این نهاد اعلام کرد که مصمم به برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی هستند.در این مورد نیز با وزارت کشور در حال مذاکره هستند و جلساتی نیز برگزار کردند. در این جلسات تاکنون شورای نگهبان با احزار هویت الکترونیکی موافقت کرده است و هم اینک وزارت کشور با شورای نگهبان در حال مذاکره برای تعیین سازوکار صندوق رای‌الکترونیکی هستند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.