رسانه‌های اجتماعی

May 6, 2019
18:18 دوشنبه، 16ام اردیبهشتماه 1398
کد خبر: 99338

چرا فیس بوک و اینستاگرام سانسور می کنند؟

فیس بوک و اینستاگرام در حالی با سیاست دوگانه اقدام به سانسور برخی صفحات می کنند که برخی کارشناسان آمریکایی این اقدام را راهی برای انحراف اذهان عمومی از خشونت پراکنی آنها می دانند.
 
فیس بوک و به تبع آن اینستاگرام که سال‌ها پیش توسط فیس بوک خریداری شده است، در روزهای اخیر اقدام به مسدودسازی برخی صفحات کاربران این شبکه‌های اجتماعی کرده است.
 
این اقدامات اکنون منجر به اظهار نظرهای گوناگونی از سوی برخی کارشناسان آمریکایی شده است. به طوریکه برخی کارشناسان امور رسانه‌ای معتقدند هدف فیس بوک از این کار انحراف افکار عمومی از نقشی است که خود این شبکه اجتماعی در جهت تبلیغ، ترویج و تشدید خشونت ایفا کرده است. فیسبوک که در سال ۲۰۱۲ اینستاگرام را در ازای پرداخت یک میلیارد دلار خریداری کرده، همین سیاست را در این شبکه اجتماعی نیز اعمال می‌کند.
 
امیلی کمپانیو، یک کارشناس رسانه‌ای این اقدامات اخیر را یک نمایش مسخره توصیف کرده و در مورد آن گفته است: هدف فیس بوک و زاکربرگ آن است که کاری کنند مردم فکر کنند آنها واقعاً نگران گسترش خشونت از طریق این شبکه اجتماعی هستند و قصد دارند در این زمینه کاری انجام دهند.
 
وی افزوده است: اما واقعیت آن است که نمی‌توان باور کرد فیس بوک ناگهان از استفاده از این پلتفرم برای انتشار مطالب تفرقه افکن، نفرت پراکن و مروج خشونت نگران شده باشد. فرایند ارزیابی و شناسایی ناقضان احتمالی خط مشی‌های فیس بوک فرایندی وقت گیر و نیازمند دقت فراوان است و مشخص نیست فیس بوک چگونه ناگهان به این نتیجه رسیده که چند حساب کاربری خاص را تعطیل کند.
 
او تصریح کرده است: فیس بوک ناگهان برخی حساب‌های کاربری را می‌بندد، بدون آنکه مسئولیتی در این زمینه بر عهده بگیرد. این در حالی است که برخی کاربران از خدمات پخش زنده این سایت برای پخش زنده تجاوزهای دسته جمعی، تیراندازی‌های مرگبار و خودکشی استفاده می‌کنند و تروریست‌ها از امکانات فیس بوک برای عضوگیری بهره می‌گیرند. این شبکه اجتماعی باید به افراد اجازه اظهار نظر بدهد، مگر آنکه آنها به صراحت از خشونت حمایت کنند.
 
استانداردهای دوگانه فیس بوک و اینستاگرام بحران آفرین است
 
صاحب نظران معتقدند، فیس بوک و اینستاگرام در شرایطی به بهانه مقابله با خشونت و افراطی گری حساب‌های کاربران مختلف خود در این دو شبکه اجتماعی را می‌بندند که حساسیت چندانی در زمینه استفاده از آنها برای انتشار مطالب ضداسلامی، فاشیستی، مروج خشونت و تندروی بر علیه مسلمانان و غیره ندارند و کار به جایی رسیده که کشتار مسلمانان نیوزلند در یک مسجد توسط تروریستی افراطی از طریق خدمات پخش زنده فیس بوک به طور لحظه به لحظه پخش می‌شود.
 
از سوی دیگر حساب‌های کاربری دهها تن از مقامات ارشد سپاه پاسداران در اینستاگرام توسط مقامات فیس بوک به بهانه تبعیت از سیاست‌های تحریمی دولت آمریکا بر علیه ایران بسته می‌شود، اما برای مقابله با نفرت پراکنی و انتساب ادعاهای دروغ توسط مقامات آمریکایی، اسرائیلی، سعودی و اماراتی بر ضد جمهوری اسلامی ایران هیچ تمهیداتی اندیشیده نمی‌شود.
 
رویدادهایی از این دست نشان می‌دهد که فیس بوک و اینستاگرام که از چهار سال قبل تحت تملک فیس بوک است، هیچ استاندارد مشخص و قطعی در مورد شاخص‌های تعیین کننده خشونت آمیز بودن یک مطلب ندارند و ترجیح می‌دهند در این زمینه استانداردهایی نامشخص، سیال و دوگانه را اعمال کنند. نتیجه این رفتار غیرشفاف و فرصت طلبانه سو استفاده خشونت طلبان و تروریست‌هایی است که قصد دارند با به آشوب کشیدن فضای مجازی و ناامن کردن آن برای کاربران عادی از آب گل آلود ماهی بگیرند.
 
به بیان دیگر، سیاست گذاری‌های نامشخص فیس بوک راه را برای جنایتکاران و تروریست‌هایی هموار می‌کند که دولت امریکا و مدیران این شبکه اجتماعی مدعی برخورد با آنها هستند، اما در عمل مناسب‌ترین و کم هزینه ترین بستر را برای فعالیت آنها فراهم کرده اند. در این میان، اشخاص و گروه‌هایی که قصد دارند با خشونت طلبان و تروریست‌های واقعی برخورد کنند قربانی این سیاست‌های دوگانه فیس بوک و اینستاگرام شده و امکان فعالیت و فضای تنفسی خود را در فضای مجازی از دست می‌دهند.
 
یکی از جلوه‌های سیاست دوگانه فیس بوک در برخورد با تروریسم و خشونت، تعلل بسیار آن در تعطیلی صفحات مربوط به گروه‌های خشونت طلب و تروریستی است که مسلمانان میانمار را قتل عام کرده و می‌کنند. فیس بوک بعد از ماه‌ها اعتراض و فشار کاربران مسلمان خود، سرانجام صفحات چهار گروه شبه نظامی را در اسفند ماه سال گذشته بست و این در حالی بود که دو سال از فاجعه نسل کشی مسلمانان در این کشور می‌گذشت. همچنین باید توجه داشت که وعده‌های فیس بوک در مورد نحوه اعمال محدودیت بر خدمات پخش زنده به گونه‌ای که موجب پخش تصاویر خشونت آمیز نشود، هنوز عملیاتی نشده است.
 
تعطیلی حساب‌های کاربری حامیان جمهوری خواه ترامپ در فیس بوک و اینستاگرام در روزهای اخیر در حالی اتفاق می‌افتد که مدیران این شبکه اجتماعی در چند ماه قبل از حضور و فعالیت مجازی آنها دفاع می‌کردند. کریستوفر ویلی افشاگر رسوایی شرکت کمبریج آنالیتیکا در زمینه سواستفاده از داده‌های کاربران فیس بوک در این مورد گفته است: تعطیلی حساب‌های محافظه کاران در شرایطی رخ می‌دهد که تنها ده ماه قبل فیس بوک از حق این افراد برای انتشار مطالبشان دفاع می‌کرد.
 
به دنبال این اتفاق دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا نیز از شبکه‌های اجتماعی انتقاد کرد و گفت: به دقت شبکه‌ها را رصد می‌کنم!
 
ترامپ در توئیتی نوشت: به دقت سانسور شهروندان آمریکایی در شبکه‌های اجتماعی را رصد می‌کنم. وی افزوده است: شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های دروغ‌پرداز در کنار شریک خود، حزب دموکرات هیچ فکری درباره مشکلاتی که برای خود ایجاد می‌کنند، ندارند. این کاملاً ناعادلانه است.
 
او قبلاً نیز ادعا کرده بود شبکه‌های اجتماعی در قبال شخصیت‌های محافظه کار تبعیض گرایانه عمل می‌کنند.
 
قدرت شبکه‌های اجتماعی در سانسور کردن
 
برخی دیگر از صاحب نظران هم از کنترل انحصاری بسیاری از شبکه‌های اجتماعی توسط فیس بوک که باعث شده این پلتفرم بتواند فعالیت‌هایی انحصارطلبانه را در فضای مجازی پی بگیرد و جریان اطلاعات را به دلخواه خود کنترل کند، اظهار نگرانی کرده اند.
 
ورا ایلدمن از اعضای اتحادیه آزادی‌های مدنی امریکا در این مورد به سایت پلتیکو گفته است: وقتی شرکت‌های خصوصی بزرگ بتوانند سخنان دیگران را بر مبنای محتوای آنها سانسور کنند، دیگر چیزی نمی‌تواند آنها را متوقف کند. این مساله در مورد فیس بوک، یوتیوب و توئیتر صدق می‌کند. آنها می‌توانند از این قدرت خود برای سانسور افراد و سازمان‌ها سوءاستفاده کنند و مانع از انتشار مطالبی شوند که به نفع خود نمی‌دانند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.