تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

May 6, 2019
18:21 دوشنبه، 16ام اردیبهشتماه 1398
کد خبر: 99340

کارشناسان بلاک‌چین: نباید منتظر دولت ماند

کارشناسان حوزه بلاک‌چین معتقدند روند قانون‌گذاری در این حوزه از سوی دولت کند است، این در حالی است که این حوزه می‌تواند با ایجاد فضای رقابتی یکی از نقاط کلیدی برای سرمایه‌گذاری‌های بزرگ به شمار آید. از همین رو نباید منتظر دولت ماند و باید زمینه جذب سرمایه‌های بزرگ را فراهم کرد. 
 
رویداد معرفی کارچین روز گذشته (۱۵ اردیبهشت)در پژوهشکده انرژی دانشگاه شریف برگزار شد. در این رویداد پنلی با عنوان «تکنولوژی بلاک‌چین و اکوسیستم استارتاپی» برگزار شد و در آن اکوسیستم استارت‌‌آپی فعال در حوزه بلاکچین مورد بررسی قرار گرفت. معاون فنی شرکت ققنوس ،محمد جواد صمدی راد، در این پنل گفت: «تعداد اکانت‌های بیت‌کوینی حدود ۳۰ میلیون اکانت است، این میزان در مقابل تعداد بیش از یک میلیارد کاربر اینترنت مقداری ناچیز است.» 
 
او با اشاره به اینکه بارزترین مشخصه بلاک‌چین بدون مرز بودن آن است، گفت: «در فضای فعلی که بر اقتصاد کشور حاکم است این مشخصه می‌تواند به توسعه اکوسیستم منجر شود. فضای رگولاتوری نیز می‌تواند با استفاده از یک چارچوب مشخص از این ظرفیت استفاده کند.» او تاکید کرد نیروی کار ارزان، مزیت دیگری است  که می‌توان برای ایجاد فضای رقابتی از آن استفاده کرد.
 
در ادامه این پنل، مصطفی نقی‌پورفر مدیر آزمایشگاه نوآوری بلاک‌چین نیز گفت: «تغییرات دلاری باعث شده خیلی از سرمایه‌گذاران از حوزه استارت‌آپی کنار بکشند. به‌طور مثال جامعه استارت‌آپی کشوری که نام نمی‌برم ۶۰۰ میلیون دلار در حوزه بلاک‌چین سرمایه جذب کرده است. من فکر نمی‌کنم کل استارت‌آپ‌های ایران این مقدار را جذب کرده باشند.» به گفته او در فضای کار استارت‌آپی همواره ۳۰ درصد کار فنی و ۷۰ درصد کار اجتماعی و کسب‌وکار است. او در این باره گفت: «بنابراین باید از حوزه آکادمیک خارج شویم. همچنین باید بیخیال دولت شد. این توصیه شرکت‌های بزرگ مانند دیلویت برای بانک‌ها است.»
 
او معتقد است در فضای فعلی اقتصاد ایران باید شرکت‌های بزرگ استارت‌آپی شکل بگیرند و اکوسیستم بازگشتی وجود داشته باشد. نقی‌پورفر در توضیح اکوسیستم بازگشتی گفت: «این اکوسیستم مانند بارش باران است که ابرهای بزرگ شکل می‌گیرند و سپس همان‌ها بازمی‌گردند و روی نقاط بسیاری می‌بارند. اما در ایران چنین ساختاری وجود ندارد و بخش‌های دولتی روی کسب‌وکارهای کوچک تمرکز کرده‌اند. این در حالی است که باید کاری کرد که سرمایه‌گذاری در این حوزه از دلار و دیگر موارد سودآورتر باشد.»
 
در ادامه سپهر محمدی، رئیس هیات مدیره انجمن بلاکچین ایران نیز گفت: «اکوسیستم استارت‌آپی ما ارتباط اندام‌وار با خارج از کشور ندارد و در حوزه بلاکچین در دو حوزه رمزنگاری و متن باز ضعیف عمل کرده‌ایم. متن باز هنوز در جامعه اتفاق نیفتاده و این کار وظیفه انجمن‌ها است تا فرهنگ آن را جا بیندازند. پس از او مهدی نوری استاد دانشگاه تهران و پژوهشگر حوزه رمزارز، گفت: «استارت‌آپ‌ها در کشور باعث شفافیت و رقابت شده‌اند. بلاکچین می‌تواند فضای ناکارآمد انحصاری را از بین ببرد.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.