رسانه‌های اجتماعی

May 7, 2019
16:39 سه شنبه، 17ام اردیبهشتماه 1398
کد خبر: 99366

«مارک زاکربرگ» در کنفرانس F8 عنوان کرد: حفظ حریم خصوصی، اولویت فیس بوک

امسال نیز به روال هرساله کنفرانسF8 فیس‌بوک برگزار شد و علاوه بر رونمایی از امکانات و ویژگی‌های جدید فیس‌بوک و سایر شبکه‌های اجتماعی زیرمجموعه آن، بر موضوع حفظ حریم خصوصی و امنیت کاربران تأکید ویژه‌ای شد به‌ صورتی که بخش عمده صحبت‌های «مارک زاکربرگ» بنیانگذار فیس‌بوک بر این مدار چرخید. این کنفرانس همیشه چشم‌انداز و خط مشی فیس‌بوک را در سال جدید ترسیم می‌کند و مدیرعامل این شبکه اجتماعی مهم‌ترین سخنرانی سال خود را انجام می‌دهد.
 
پایان یک سال بد برای فیس‌بوک
هر چند فیس‌بوک 2.38 میلیارد کاربر فعال ماهانه دارد و این رقم نشانه رشد سالانه 8 درصدی تعداد کاربران این شبکه اجتماعی است ولی بنیانگذار آن روزهای خوشی را نمی‌گذراند چرا که هر روز خبرهای تازه‌ای از نشت اطلاعات و داده‌های کاربران به‌گوش می‌رسد و به اعتبار این شبکه اجتماعی خدشه وارد شده است. بسیاری معتقدند با وجود تعداد بالای کاربران فیس بوک، اگر رسوایی‌هایی همچون کمبریج آنالیتیکا(نشت اطلاعات کاربران)، دخالت در انتخابات امریکا، انتشار اخبار جعلی و سخنان تنفرآمیز و… نبود بی‌شک تعداد کاربران این شبکه اجتماعی بسیار بیشتر می‌شد. موضوع رسوایی‌های فیس‌بوک تا حدی حساسیت زا شده بود که حتی بسیاری از سلبریتی‌ها و افراد تأثیرگذار(اینفلوئنسر) فیس‌بوک تصمیم گرفتند در قالب هشتگ#Delete Facebook یک پویش خاص راه بیندازند و به «مارک زاکربرگ» مدیرعامل این شبکه اجتماعی پرطرفدار نشان دهند که حیاتش را از کاربران دارد. به‌دنبال این پویش بسیاری از کاربران از فیس‌بوک خداحافظی کرده و اکانت‌های خود را بستند هرچند بعد از حضور زاکربرگ در سنا بسیاری از آنها دوباره با این شبکه اجتماعی آشتی کردند.
به هرحال مجموعه این موارد سبب شد تا 2018 برای شرکت فیس بوک، سال خوبی نباشد و همین موضوع زاکربرگ بنیانگذار این شبکه اجتماعی را بر آن داشت تا در کنفرانس امسال بر امنیت کاربران و حفظ حریم خصوصی آنها تأکیدی ویژه داشته باشد.
مارک زاکربرگ در کنفرانسF8 که در سن خوزه کالیفرنیا نزدیک به این شرکت برگزار شد، گفت: برنامه‌هایی بزرگ برای این پلتفرم شبکه اجتماعی در سال 2019 دارد. وی افزود: آینده ازآن حریم خصوصی است و ما می‌خواهیم در آینده فیس‌بوک و سایر شبکه‌های اجتماعی که در مالکیت ما قرار دارد تغییراتی جدی ایجاد کنیم تا برای مردم آینده‌ای بهتر را از طریق تکنولوژی به ارمغان بیاوریم. بی‌شک ما از استراتژی‌های خود و هنر تکنولوژی برای مقابله با مشکلات موجود استفاده می‌کنیم تا چنین آینده‌ای ایجاد شود و با محتوای نامناسب، اخبار جعلی و… مقابله شود. وی ادامه داد از هوش مصنوعی و الگوریتم‌های ویژه برای شناسایی محتوای نامناسب بهره می‌گیریم.
زاکربرگ افزود: ما معتقدیم که تلاش برای حفظ حریم خصوصی باید در اولویت باشد و در گام دوم به افزایش جذابیت‌های این شبکه‌های اجتماعی توجه داشته باشیم. وی ادامه داد: من می‌دانم که در حال حاضر بیشترین اعتبار را در زمینه رعایت و حفظ حریم خصوصی کاربران نداریم ولی ازاین به بعد شرایط تغییر خواهد کرد.
وی همچنین اعلام کرد که در 6حوزه مختلف امنیت، تعاملات خصوصی، رمزنگاری، کاهش میزان دسترسی‌ها، قابلیت همکاری و ذخیره دیتای امن تلاش خواهد کرد. زاکربرگ یادآور شد: رمزنگاری‌های End-to-end (سرتاسری)یک ضرورت ویژه برای حفاظت ازداده‌های کاربران فیس‌بوک محسوب می‌شود و به این ترتیب کاربران دیگر نگران هک شدن اطلاعاتی که با دیگران رد و بدل می‌کنند نخواهند بود. البته این قابلیت هم‌اکنون در واتس اپ وجود دارد و این امنیت بسیار مورد استقبال کاربران قرار گرفته و حالا 1.5میلیارد نفر کاربر واتس اپ هستند.
در کنفرانس امسال زاکربرگ علاوه بر حفظ حریم خصوصی به شاخص‌هایی همچون گروه‌ها توجه ویژه‌ای کرد و گفت: ترتیبی اتخاذ کرده‌ایم که کاربران فیس‌بوک فضاهای خصوصی بیشتری در اختیار داشته باشند و بدون نگرانی از ترول‌ها و سایر حمله‌های سایبری، در قالب گروه‌هایی با دوستان شان وقت بگذرانند و اطلاعات شان را به اشتراک بگذارند.
وی در این کنفرانس یادآور شد: به طور متوسط بیش از 2میلیارد نفر از مردم جهان روزانه حتماً از یکی از شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌های ما استفاده می‌کنند. البته جوان ترها از فیس‌بوک فاصله گرفته و بیشتر به پیام‌رسان‌های موبایلی علاقه‌مندند.
 
تازه‌های یک کنفرانس
در کنار سخنرانی مارک زاکربرگ، در این کنفرانس از محصولات و ویژگی‌های جدید فیس‌بوک و سایر شبکه‌های اجتماعی تحت مالکیت این شبکه اجتماعی نیز رونمایی و عنوان شد که در قالب طرحی که از آن با نام FB5 یاد کرده، قصد دارد که اپ موبایل این شبکه اجتماعی را بازطراحی کند. به‌دلیل اینکه فیس‌بوک برای پنجمین بار اپ موبایلش را بازطراحی می‌کند، عدد 5 در نام این طرح گنجانده شده است. همچنین قرار است پیام رسان فیس‌بوک با نام Messenger روی سیستم عاملIOS کم حجم‌تر شود و کمتر از 30مگابایت حجم خواهد داشت که حدود 20درصد سایز امروزی آن است. همچنین در این کنفرانس عنوان شد که فیس‌بوک اپلیکیشن‌های دسکتاپی را نیز برای مک و کامپیوترهای خانگی تا پایان سال‌جاری میلادی ارائه خواهد کرد. قابلیت دیگری که مدت‌ها از آن صحبت می‌شد نیز در این کنفرانس عنوان شد که یک گام به واقعیت نزدیک‌تر شده است.
 زاکربرگ تقریباً از ایجاد تغییر در تمامی سرویس‌های تحت مدیریت خود خبرداد که به‌دنبال آن نرم افزار فیس‌بوک مسنجر، اینستاگرام، واتس آپ و غیره دچار تغییرات جالبی شده‌اند. به این ترتیب کاربران می‌توانند از طریق فیس بوک، واتس اپ یا اینستاگرام با یکدیگر در ارتباط باشند و برای یکدیگر پیام بفرستند حتی اگر کاربر برخی از این پیام رسان‌ها نباشند و هیچ اکانتی نداشته باشند. فیس‌بوک همچنین به دنباله‌روی از گوگل داپلکس از ویژگی جدید رزرو توسط بات‌ها رونمایی کرد که باید گفت با کمک این ویژگی ۳۰۰ هزار کسب و کاری که روی فیس‌بوک فعالند قادر خواهند بود با مشتریان خود از طریق بات‌ها ارتباط داشته باشند.
اینستاگرام هم حرف‌های جدیدی برای این کنفرانس داشت به‌عنوان مثال در راستای حفظ حریم خصوصی و مقابله با محتوای نامناسب، در این پیام رسان موبایلی نوجوانان را به طور ویژه مد نظر قرار داده است. زاکربرگ توضیح داد که اینستاگرام قرار است مجهز به فیلترهایی شود که می‌توانند مانع انتشار پیام‌های توهین‌آمیز شوند و به این ترتیب والدین بدون هیچ نگرانی می‌توانند اجازه دهند فرزندان شان از امکانات و قابلیت‌های اینستاگرام بهره بیشتری ببرند. اینستاگرام همچنین قابلیتی را به‌نام Create Mode معرفی کرد که برای ایجاد پست‌ها و استوری‌هایی کاربرد دارد که ویدئو یا عکس نیستند. معمولاً کاربران اینستاگرام علاقه دارند که محتواهایی در متن و با پس زمینه‌های رنگی به اشتراک بگذارند که به این ترتیب کارشان ساده‌تر می‌شود.
بنیانگذار فیس‌بوک همچنین اعلام کرد که اوکیولس عرضه دو هدست واقعیت مجازی Oculus Rift و Oculus Quest را در اواخر ماه مه با قیمت 399 دلار برای هریک آغاز خواهد کرد. البته باید گفت که پیش سفارش این محصولات از هم‌اکنون آغاز شده است.
هوش مصنوعی هم یکی دیگر از فناوری‌هایی بود که در این کنفرانس زاکربرگ بر آن تأکید ویژه داشت و درنهایت نیز از ابزار جدیدی به‌نام Ax رونمایی کرد که به توسعه‌دهندگان تجربی در عرصه هوش مصنوعی برای ساخت مدل هایشان کمک می‌کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.