رسانه‌های اجتماعی

May 7, 2019
17:14 سه شنبه، 17ام اردیبهشتماه 1398
کد خبر: 99378

فیروزآبادی: دولت سروری به تلگرام‌های فارسی نداده است

رئیس مرکز ملی فضای مجازی با بیان اینکه وزارت ارتباطات سروری نخریده که در اختیار تلگرام‌های فارسی قرار دهد، گفت: با اقدام شرکت گوگل، فرآیند استقلال هاتگرام و طلاگرام سرعت گرفته است و به زودی خبر استقلال آنها را می‌شنویم.
 
سیدابوالحسن فیروزآبادی امروز (سه‌شنبه) در حاشیه امضای تفاهم‌نامه میان شورای عالی فضای مجازی و شورای عالی انقلاب فرهنگی، در پاسخ به نحوه حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی اظهار کرد: در تصمیماتی که در کمیسیون مربوطه در مرکز ملی داشتیم، بنا شد به دلیل محدودیت در امکانات، از دو یا سه پیام‌رسان بیشتر حمایت نکنیم که اینها از لحاظ عده امکانات و تیم فنی و کاربران و پارامترهایی که وجود داشته، در اولویت حمایت دولت قرار دارند. البته این بدان معنی نیست که دیگر پیام‌رسان‌ها صلاحیت ندارند و افراد از اینکه با آنها همکاری کنند نهی شوند.
 
وی ادامه داد: همچنین جلساتی را با قسمت‌های مختلف دولت برگزار می‌کنیم که خدمات دولت الکترونیک روی این پیام‌رسان‌ها برود. البته بحث‌هایی بود مبنی بر اینکه وزارت ارتباطات امکانات سخت‌افزاری و زیرساختی برای آنها فراهم کند که سازمان برنامه بودجه می‌گوید این امکانات باید از محل برنامه‌های خودش هزینه شود، اما از آنجایی که این وزارتخانه درگیر بودجه است، روند فرآیند آن کمی کند است.
 
دبیر شورای عالی فضای مجازی درباره‌ی ادامه وضعیت تلگرام‌های فارسی بیان کرد: این بحث‌ها مقداری سیاسی شده است. هاتگرام و طلاگرام از همان ابتدا با مجوز به فعالیت خود ادامه دادند، زیرا شرکت حمایت‌کننده از این پیام‌رسان‌ها مسلماً برای فعالیت نیاز به پهنای باند داشته که توسط وزارت ارتباطات تأمین شده است و بر مبنای مجوز قوه قضائیه و مرکز بوده. قوه قضائیه این حق قانونی را دارد که مجوز دهد که مجوز را به مرکز ملی داده و مرکز هم مجوز را به این شرکت ابلاغ کرد که می‌تواند به فعالیتش ادامه دهد.
 
حمایت‌های نجومی از تلگرام‌های فارسی صحت ندارد
 
فیروزآبادی با اشاره به ارقامی حمایتی دولت از تلگرام‌های فارسی اظهار کرد: اعدادی که مطرح می‌شود بسیار نجومی است و صحت ندارد. گفته شده برای اینکه هاتگرام و طلاگرام مستقل شوند، به حجم سرمایه‌گذاری بالایی نزدیک به ۲۵۰ میلیارد تومان نیاز دارد، اما دولت تا کنون چنین پولی را واگذار نکرده و شاید اینکه این پیام‌رسان‌ها نتوانستند مستقل شوند، علتش عدم توانایی شرکت در تأمین این پول بوده است.
 
وی با بیان اینکه وزارت ارتباطات سروری نخریده که در اختیار تلگرام‌های فارسی قرار دهد، افزود: اگر بوده هم خیلی محدود بوده است و آنطور که بعضی می‌گویند صدها سرور بوده نیست. شرکت‌ها وقتی می‌خواهند بزرگ شوند، به دنبال شرکا می‌گردند. این شرکت پشتیبان هاتگرام و طلاگرام برای بزرگ شدن و تبدیل به یک پیام‌رسان ملی، توانایی سرمایه‌گذاری نداشته و به دنبال شریک بوده است که شرکایش سرور آوردند اما این شریک وزارت ارتباطات نیست.
 
دبیر شورای عالی فضای مجازی در پاسخ به وضعیت تلگرام‌های فارسی پس از حذف آنها از فروشگاه آنلاین گوگل بیان کرد: خبرهای خوبی وجود دارد و به خصوص فشاری که آمریکایی‌ها وارد می‌کنند باعث شده که سرعت بگیرند و به زودی اعلام می‌کنند که این استقلال اتفاق می‌افتد.
 
پیام‌رسان‌های داخلی شکست نخورده‌اند
 
فیروزآبادی با بیان اینکه مخالف این حرف هستم که پروژه پیام‌رسان داخلی شکست خورده است، گفت: به هیچ وجه در استقلال، حوزه تکنولوژیکی و خدمات به مردم شکست نمی‌خوریم. ما مردم توانمندی هستیم و انتظارمان بالاست که این روند سرعت بگیرد و پیام‌رسان‌های داخلی غالب شوند. در همین یک سال اخیر که از اردیبهشت، پیام‌رسان‌های داخلی را پشتیبانی کردیم، تعداد کاربران، تنوع پیام‌رسان‌ها، حرکت پیام‌رسان‌ها به سمت تخصصی شدن، ظهور و بروز سکوهای پیام‌رسانی که چندین خدمت ارائه می‌دهند، مناسب بوده است.
 
وی ادامه داد: سرعت تحولات ما در رشد پیام‌رسان‌های داخلی کمتر از سرعت رشد پیام‌رسان‌های خارجی در کشور خودشان نبوده است. البته ما تصوری داشتیم و مردم و مسؤولان انتظار داشتند که ظرف شش ماه یا یک سال به خودکفایی برسیم اما این موضوع زمان برده است. البته من امیدوار به آینده هستم که به زودی با رشد پیام‌رسان‌های داخلی، مردم چشمی به پیام‌رسان‌های خارجی نداشته باشند.
 
رئیس مرکز ملی فضای مجازی درباره‌ی موضوع نحوه حمایت وزارت ارتباطات و صداوسیما از پیام‌رسان‌های داخلی گفت: این مباحث به نوعی سیاسی شده است. بررسی‌های ما نشان می‌دهد هر دستگاهی به مقدار اختیاراتش کمک کرده، کسانی هم که کمک نکردند یا گفتند اشکال قانونی وجود دارد یا به آنها از رده‌های بالاتر مجوز داده نشده است.
 
وی ادامه داد: صداوسیما تشکیلات بزرگی است و مدیرانش هم تلاش کردند این طرح با موفقیت اجرا شود، اما در رده‌های مختلف، نظرات مختلف و مقاومت‌هایی وجود دارد که ممکن است برای وزارت ارتباطات گله ایجاد کند و در مقابل وزارت ارتباطات هم در برخی حوزه‌ها ممکن است به دلیل اینکه مجوز یا بودجه نداشتن، به آنچه که قول داده عمل نکرده باشد که این مورد اعتراض صداوسیما قرار می‌گیرد، اما ما اینجا هستیم که مشکلات کشور را حل کنیم.
 
بررسی نقش فضای مجازی در مرگ طلبه همدانی
 
دبیر شورای عالی فضای مجازی همچنین درباره نقش فضای مجازی درباره مرگ طلبه همدانی گفت: در این حادثه باید بررسی کنیم ببینیم چه کسی مقصر بوده و چرا کوتاهی صورت گرفته است. این موضوع قصور یا تقصیرات کسانی که در این حوزه نقش داشته‌اند را نفی نمی‌کند. نهادهایی مانند نیروی انتظامی، وزارت ارتباطات یا حتی دستگاه‌های رسانه‌ای کشور، در این حوزه نقش دارند و ما این موضوع را با کمک قوه قضائیه رسیدگی می‌کنیم.
 
وی درباره انتقادات از وزارت ارتباطات درباره‌ی عدم مدیریت فضای مجازی، بیان کرد: در کشورهایی که اختیار فناوری را دارند و قدرت اقتصادی بالاتری از ما دارند نیز این اتفاقات در فضای مجازی رخ می‌دهد و به بیان دیگر این حوادث برآمده از فضای مجازی است. البته باید تلاش کنیم که این اتفاق رخ ندهد. حرف ما این است که فضای مجازی یک فضای نو و پیچیده است. اینکه گفته می‌شود در این حوزه قانونی نداریم یا منتظر وضع قانون و مقررات هستیم، صحیح نیست. موضوع این است که مسئولان در هر حوزه‌ای از امنیتی، انتظامی، ارتباطات، مخابرات و رسانه نمی‌توانند تقصیر را به گردن دیگری بیندازند.
 
امضای تفاهم‌نامه بین مرکز ملی فضای مجازی کشور و شورای عالی انقلاب فرهنگی
 
به گزارش ایسنا به نقل از مرکز ملی فضای مجازی، امروز مرکز ملی فضای مجازی به منظور ارتقای سطح تعاملات و همکاری‌ها برای ارتباط فعال و مؤثر و بهره‌گیری بهینه از توانمندی‌ها، امکانات و ظرفیت‌های موجود با شورای عالی انقلاب فرهنگی تفاهم‌نامه امضا کرد. این تفاهم‌نامه در راستای اهداف مشترک در حوزه سیاست‌گذاری و تدوین اسناد ملی در حوزه‌های مشترک، باز مهندسی نظام حکمرانی علم، فرهنگ و فضای مجازی با توجه به فناوری‌های نوین و نقش‌آفرینان آن، تبادل تجارب، دستاوردها، پژوهش‌ها و مطالعات و بررسی و بهره‌مندی از ملاحظات فرهنگی و فضای مجازی در فرایند تدوین، تصویب و راهبری اجرای سیاست‌ها و اسناد راهبردی و حضور نمایندگان طرفین در جلسات تخصصی امضا شده است.
 
همچنین هدایت بخشی از ظرفیت‌های پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها و مراکز ذی‌ربط به سمت رفع نیازهای کشور در عرصه فضای مجازی، باز تدوین محتوای آموزشی رشته‌های موجود و همچنین تعریف و راه‌اندازی رشته‌های جدید در حوزه‌های مختلف علمی مرتبط با فضای مجازی، راهبری ایجاد سکوها و سامانه‌های مجازی عرصه فرهنگ و علم کشور و رصد، پایش و آینده‌نگری و ارائه ارزیابی و تحلیل حوزه علم، فرهنگ و فضای مجازی از دیگر اهداف این تفاهم‌نامه است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.