اپراتورها

بازار سرمایه

تلفن همراه

May 8, 2019
19:19 چهارشنبه، 18ام اردیبهشتماه 1398
کد خبر: 99404

پارادوکس در اعلام افزایش 40 درصدی درآمد همراه اول از سرویس‌های ارزش افزوده

 
در مجمع عمومی سهامداران همراه اول که 15 اردیبهشت ماه سال جاری برگزار شد، مدیرعامل همراه اول با اشاره به مسائلی که سال گذشته در حوزه خدمات ارزش افزوده تلفن همراه (VAS) به وجود آمده بود گفت: «من سال گذشته هم گفتم که ما درآمد مشروع می‌خواهیم و در زمینه VAS مسائلی داشتیم که توفیقات خوبی حاصل شد و اکنون ۷۳ درصد مشترکان ما از وضعیت خدمات ارزش افزوده، رضایت دارند.» به گفته او علی‌رغم همه حاشیه‌ها، درآمد همراه اول از محل خدمات ارزش افزوده در سال گذشته ۴۰ درصد رشد نسبت به سال قبل داشته است.
 
f9c7c529-63d7-4b09-b855-56301ab17ec2.jpg
 
به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، براساس صورتحساب‌های حسابرسی شده همراه اول در سامانه اطلاع‌رسانی ناشران بورس (کدال)، "وجوه دریافتی این اپراتور" از محل خدمات ارزش افزوده در سال 96 به یک هزار و 108 میلیارد و 167 میلیون و 700 هزار تومان رسیده بود که در سال 97 این رقم به یک هزار و 550 میلیارد و 428 میلیون و 900 هزار تومان افزایش یافته، اما صورت‌حساب‌های منتشر شده حاکی از کاهش درآمد نهایی اپراتور در این حوزه دارد، چراکه وجوه پرداختی به شرکت‌های ارایه‌دهنده خدمات ارزش افزوده در سال 96 ششصد و 19 میلیارد و 120 میلیون و 200 هزار تومان بوده و در سال 97 این رقم به یک هزار و 88 میلیارد و 663 میلیون و 300 هزار تومان رسیده است.
 
به عبارت دیگر، با وجود افزایش 442 میلیارد تومانی میزان وجود دریافتی بابت خدمات ارزش افزوده همراه اول نسبت به سال قبل و به دلیل افزایش 470 میلیارد تومانی وجود پرداختی و تسهیم درآمد این اپراتور با شرکت های تامین کننده محتوا و اگریگیتورهای میانی، درآمد واقعی همراه اول در حوزه خدمات ارزش افزوده، بیش از 27.2 میلیارد تومان نسبت به سال قبل کاهش داشته است.
 
چراکه براساس صورتهای مالی حسابرسی شده این شرکت، درآمد همراه اول از محل سرویس‌های ارزش افزوده در سال 96، 489 میلیارد و 47 میلیون و 500 هزار تومان بوده که در سال 97 به 461 میلیارد و 765 میلیون و 600 هزار تومان کاهش یافته و با پرداخت سهم اگریگتورها از محل تحمیع محتوا، بقیه درآمد کسب شده به تامین‌کنندگان محتوا پرداخت شده است.
 
در همین حال، براساس مصوبه سازمان تنظیم مقررات، حداکثر سهم شریک تجاری نوع اول محتوای ساده ارزش افزوده 30 درصد بوده درحالی‌که در نوع دوم اپلیکیشن این سهم بالغ بر 70 درصد بوده و پیش‌بینی شده باتوجه به تغییر سلیقه استفاده‌کنندگان از ارزش افزوده به اپلیکیشن، خالص سهم درآمدی اپراتور رو به کاهش است.
 
 
جمع‌آوری کنندگان محتوا (Aggregator)، شرکت‌هایی هستند که محتوای مختلف را جمع‌آوری کرده و در اختیار اپراتور قرار می‌دهند. تولیدکنندگان محتوا (Content Provider) شرکت‌هایی هستند که حق قانونی تولید محتوا مانند تولید فیلم، موسیقی و شبکه‌های تلویزیونی را دارند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.