اینترنت و شبکه

رسانه‌های اجتماعی

فناوری اطلاعات

May 9, 2019
0:14 پنجشنبه، 19ام اردیبهشتماه 1398
کد خبر: 99407

کاربران توییتر فارسی از وزیر ارتباطات چه درخواست‌هایی داشته‌اند؟

اگرچه نام «محمدجواد آذری جهرمی» در لیست سه سیاست‌مدار پرطرفدار ایرانی در توییتر به چشم نمی‌خورد اما او بی‌شک فعال‌ترین سیاست‌مدار کشور در این شبکه‌ی اجتماعیِ خارج از دسترس است. ولی فعالیت مداوم در شبکه‌های اجتماعی مخصوصاً برای یک سیاست‌مدار بهایی هم دارد که جهرمی به شکل روزانه با آن روبه‌رو می‌شود؛ بهایی به نام مواجهه با خواسته‌های واقعی مردم.
 
131854881_178123061bfdec.jpg
 
بر اساس آماری که با بررسی در توییتر فارسی توسط «دیجیاتو» و «واکاویک»، سرویس پردازش هوشمند متن انجام شده است، وزیر ارتباطات در طول سال گذشته بیشتر از ۱۵۳ هزار بار توسط کاربران توییتر فارسی منشن شده است. این منشن‌ها یا به شکل توییت‌های جداگانه بوده‌اند و یا در پاسخ به توییتی که خود وزیر ارتباطات ارسال کرده است. اما کاربران توییتر فارسی با این منشن‌ها دقیقاً چه چیزی از وزیر ارتباطات می‌خواهند؟
 
 
 
۶۷ درصد از این ۱۵۳ هزار منشن به وزیر ارتباطات، پیرامون ۴ موضوع فیلترینگ، تلگرام، شفافیت و حق‌الناس بوده است. بر اساس همین آمار می‌بینیم که حدود ۳۰ درصد از منشن‌ها به وزیر ارتباطات، مربوط به فیلترینگ است و آمارهای تحلیل شده نشان می‌دهد که گرایش احساسی غالب کاربران در این توییت‌ها، ۷۵ درصد منفی بوده است. در واقع کاربران توییتر فارسی در موضوع فیلترینگ، آذری جهرمی را تا حد زیادی مسئول می‌دانند در حالی که او بارها اعلام کرده است که تصمیم‌گیری در این حوزه، ارتباط مستقیمی با وزارت ارتباطات ندارد.
 
موضوع بعدی منشن‌ها به وزیر ارتباطات، تلگرام بوده است که باز هم متاثر از موضوع اول یعنی فیلترینگ است. در این بخش که بیشتر از ۱۸ درصد منشن‌ها به وزیر را به خود اختصاص داده، گرایش غالب احساسی کاربران توییتر فارسی ۸۷.۵ درصد منفی بوده است.
 
 
جدیدترین توییت وزیر ارتباطات با هشتگ حق‌الناس. پس از اطلاع‌رسانی وزیر ارتباطات در مورد کم‌فروشی در شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنت ثابت، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در بیانیه‌ای اعلام کرد که تمام شرکت‌های فعال در این حوزه کم‌فروشی داشته‌اند. کاربران توییتر فارسی نسبت به موضوع حق‌الناس گرایش احساسی غالب مثبت معادل ۸۱.۷۵ درصد دارند.
 
اما عملکرد وزیر ارتباطات در دو موضوع «شفافیت» و «حق‌الناس» که به ترتیب ۱۱.۶ و ۷.۳ درصد منشن‌ها را به خود اختصاص داده‌اند، مثبت بوده و کاربران توییتر فارسی در هر کدام از این دو موضوع، گرایش غالب احساسی مثبت در حدود ۸۰ درصد را داشته‌اند. نکته مهم اینجاست که وزیر ارتباطات در میان دریافت بیشتر از ۱۵۳ هزار منشن، به برخی از توییت‌ها پاسخ نیز می‌دهد؛ هرچند عده‌ای عقیده‌ دارند که پاسخ‌های وزیر جوان به کاربران توییتر، تاحدی گزینشی است.
 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.