اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

May 10, 2019
18:55 جمعه، 20ام اردیبهشتماه 1398
کد خبر: 99428

در کنفرانس گوگل آی/او امسال چه خبر بود؟

کنفرانس گوگل آی/او روز گذشته با نویدهای فراوانی برگزار شد. گوگل در طول برگزاری این رویداد تقریبا در مورد همه‌چیز صحبت کرد. از به‌روز رسانی سرویس‌های مختلف خود و از جستجو و دستیار صوتی‌اش گرفته تا نسل بعدی سیستم‌عامل اندروید.
 
در جریان این رویداد «ساندار پیچای» (Sundar Pichai)، مدیرعامل گوگل گفت که در آینده هدف شرکت او این است که به‌جای کمک کردن به شما برای یافتن پاسخ سؤالاتتان، به شما کمک کند تا کارها را انجام دهید. کارهایی که از صدا کردن یک تاکسی گرفته تا ترجمه یک زبان خارجی یا ویدیویی به صورت همزمان را شامل خواهد بود.
کنفرانس گوگل آی/او تنها محدود به دنیای نرم‌افزارها نبود. در جریان این رویداد، گوگل همچنین جدیدترین تلفن‌های هوشمند و گجت های هوشمند خانگی خود را هم معرفی کرد. همانطور که انتظار می‌رفت این شرکت در جریان این رویداد از سری جدید تلفن‌های همراه سری پیکسل خود موسوم به پیکسل 3a و 3a XL رونمایی کرد. همچنین اطلاعاتی هم در مورد جدیدترین نمایشگر خانه‌های هوشمند Nest Hub Max منتشر شد. به‌علاوه دست آوردهای جدید گوگل در حوزه شناخت صد واقعیت افزوده و واقعیت مجازی نیز به نمایش درآمد. در ادامه برخی از مهم‌ترین نکات کنفرانس امسال را می‌توانید مشاهده کنید.
 
جستجو
در زمینهٔ کیفیت جستجو در سال‌های اخیر، موتور جستجوی گوگل به شکل قابل‌ توجهی گسترش داشته اما حالا گوگل می‌گوید که به‌زودی واقعیت افزوده و تصاویر کامپیوتری را نیز به آن اضافه خواهد کرد. به‌این‌ترتیب که می‌توانید جستجوهای خود را با استفاده از عینک‌های واقعیت افزوده به شکلی پویا مشاهده کنید. سرویس «گوگل لنز» نیز هوشمندتر خواهد شد و می‌تواند نوشته‌های انگلیسی که روی تصاویر دوربین گوشی می‌بینید را به‌صورت هم زمان ترجمه کرده یا به شما کمک کند تا میزان انعامی که باید در رستوران پرداخت کنید را محاسبه کنید. در ضمن ازاین‌پس پادکست‌ها نیز در جستجوی گوگل قابل‌مشاهده خواهند بود.
 
گوگل اسیستنس
در کنفرانس امسال گوگل گفت که نسل بعدی گوگل اسیستنس (دستیار صوتی گوگل) سریع‌تر و کاربردی‌تر خواهد بود. به‌این‌ترتیب نسل جدید این سرویس این توانایی را دارد تا کارهای زیادی را به‌صورت خودکار برای شما انجام دهد. از اجاره خودرو گرفته تا خریدن بلیت‌های سینما. این سرویس در آینده نزدیک در آمریکا و انگلیس روی مرورگر کروم هم در دسترس قرار خواهد گرفت.
به‌علاوه گوگل در تلاش است تا با همکاری دیگر توسعه‌دهندگان سرویس‌های آنلاین امکان پیگیری سفارش‌های غذا از طریق گوگل اسیستنس را هم فراهم کند. این نسخه جدید اطلاعات بیشتری در مورد کاربران خود خواهد داشت و بنابراین می‌تواند پیشنهادهای دقیق‌تر و شخصی‌تری را در کارهای روزمره ارائه کند.
 
امنیت
گوگل قول داد که ازاین‌پس کاربران کنترل بیشتری روی چگونگی استفاده از اطلاعاتشان در فروشگاه‌های این شرکت داشته باشند. ویژگی جدید Incognito mode در گوگل مپ جلوی ردگیری مکان و جستجوهای شناسه کاربری افراد را خواهد گرفت. به‌علاوه فیلترهایی برای پاک کردن خودکار فعالیت‌های اینترنتی و داده‌های نرم‌افزارها از دیروز در دسترس قرار گرفت. ضمنا پاک‌سازی خودکار اطلاعات موقعیت افراد نیز در آینده نزدیک ممکن خواهد بود.
 
دسترسی
در بخش دیگر کنفرانس امسال، گوگل با اشاره به توانخواهان گفت که سرویس‌هایی نیز برای سهولت دسترسی برای آن‌ها در نظر گرفته است. برای کسانی که از مشکل شنوایی رنج می‌برند سرویس Live Caption بر روی اندروید کیو، همانند یوتیوب گفته‌های افراد را به‌صورت زیرنویس نمایش می‌دهد.
 
سرویس Live Relay هم به کسانی که مشکل تکلم دارند، کمک می‌کند. این ابزار به کاربران کمک می‌کند تا پاسخ تماس‌های تلفنی را تنها با تایپ کردن صحبت‌های خود بدهند.
 
به‌علاوه پروژه Euphoniaهم برای کمک به بیماران مبتلابه ALS در دست اجراست.
 
اندروید کیو
نسخه بعدی اندروید قرار است ویژگی‌های متعددی داشته باشد که ازجمله این ویژگی‌ها حالتی است موسوم به دارک مد یا وضعیت تاریک و پاسخ‌دهی هوشمند با کمک هوش مصنوعی که قرار است در شرایط مختلف کاربرد داشته باشد. درعین‌حال ویژگی Live Caption که پیش‌ازاین توضیح داده شد، امکان زیرنویس کردن تقریبا هر ویدیویی را به‌صورت هم‌زمان فراهم می‌کند.
 
گوشی‌های پیکسل
سری جدید گوشی‌های پیکسل گوگل که در کنفرانس امسال رونمایی شدند، به ترتیب پیکسل 3a و 3a XL نام خواهند داشت. این دو گوشی برای دوربین خود صاحب وضعیت جدیدی برای عکاسی در شب و تایم لپس شده‌اند. از نظر سخت‌افزاری هم نمونه 3a با قیمت 399 دلار ارزان‌ترین و ساده‌ترین و 3a XL باقیمت 479 دلار گران‌ترین و قوی‌ترین گونه شمرده می‌شود.
 
گوگل نست هاب
گوگل نست هاب با یک نمایشگر بزرگتر 10 اینچی با کیفیت اچ‌دی و یک دوربین 6.5 مگا پیکسلی عرضه می‌شود. این ابزار امکان کنترل وسایل هوشمند خانه را به‌صورت متمرکز فراهم می‌کند. این گجت که فعلا در کشورهای محدودی عرضه خواهد شد، قرار است چیزی حدود 229 دلار قیمت داشته باشد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.