بانکداری و پرداخت الکترونیک

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

May 12, 2019
13:07 یکشنبه، 22ام اردیبهشتماه 1398
کد خبر: 99469

خریدهای اینترنتی زیر ۵۰۰ هزارتومان نیازی به رمز پویا ندارد

خریدهای اینترنتی کمتر از۵۰۰ هزارتومان نیازی به رمز پویا ندارد.
 
باین خبری است که معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در گفت‌وگوی تلفنی با خبر شبکه یک سیما اعلام کرد. درست در شرایطی که شهروندان در تب و تاب دریافت رمز پویا یا رمز یکبار مصرف افتاده‌اند و خبر مهلت ۱۰ روزه برای دریافت رمز یکبار مصرف آنها را روانه شعب بانکها کرده است ناصر حکیمی اعلام کرد: « مهلت اول خرداد برای اجرای این طرح مربوط به بانک‌هاست و لازم نیست مردم در این مدت کاری انجام دهند.»
 
او در مقابل به وظیفه بانک‌ها اشاره کرد و گفت: «اگر بانک‌ها تا این تاریخ طرح را اجرایی نکنند جبران هر گونه ضرر و زیان مشتریان بر عهده آنان خواهد بود.»
 
بر اساس بخشنامه الزامات رمز پویا که در تاریخ اول شهریورماه سال جاری به شبکه بانکی ابلاغ شد، بانک‌ها از تاریخ ابلاغ این بخش نامه، تا اول آذرماه برای فرهنگ‌سازی و ترغیب مشتریان بانکی به استفاده از رمزهای یک‌بارمصرف در تراکنش‌های مبتنی بر رمز دوم کارت و همچنین آماده کردن این زیرساخت در سامانه‌های الکترونیکی خود برای ارائه خدمت رمز یک‌بارمصرف به مشتریان بانکی فرصت داشتند. همچنین از اول آذرماه ۹۷ رمز دوم ایستا و یک‌بارمصرف همزمان به مشتریان ارائه می‌شود و مسئولیت رخدادهایی که به خاطر ایجاد نشدن زیرساخت بهره‌گیری از رمزهای یکبار مصرف برای مشتریان ایجاد خواهد شد نیز برعهده بانک و موسسات اعتباری گذاشته‌شده است.
از اول خردادماه سال ۹۸ بر اساس این بخش‌نامه، رمز دوم تمام کارت‌های بانکی حذف و باید تمام بانک‌ها زیرساخت ارائه خدمت رمز یکبار مصرف در تراکنش‌های کارتی مبتنی بر رمز دوم را فراهم کرده و تمام مشتریان نیز باید با بهره‌گیری از رمزهای یکبار مصرف نسبت به انجام تراکنش اقدام کنند.
 
معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی تاکید کرد: « رمز پویا یا رمز یکبار مصرف برای خریدهای اینترنتی بیش از ۵۰۰ هزارتومان است و برای خرید شارژ، پرداخت قبوض و خریدهای با مبالغ کم همچنان می‌توان از رمز ایستا استفاده کرد.»
 
رمز ایستا رمزی است که یکبار از سوی دارنده کارت تعیین می‌شود و تا تغییر آن از سوی دارنده کارت ثابت است و برای تمامی تراکنش‌ها از آن استفاده می‌کند. رمز یکبار مصرف یا پویا، رمزی است که با درخواست کاربر برای انجام هر تراکنش بانکی توسط بانک تغییر و برای دارنده کارت از طریق ابزارهای نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری ارسال می‌شود.
 
حکیمی به بخشنامه صادر شده امروز از سوی بانک مرکزی اشاره کرد کرد و گفت: «براساس بخشنامه امروز بانک مرکزی استفاده از این طرح نباید به گوشی‌های هوشمند محدود باشد، بلکه باید راهکاری پیش‌بینی شود تا تمامی افراد بتوانند از این بستر بهره برند.» او اضافه کرد: « همچنین باید تمهیداتی اتخاذ شود تا سیستم عامل‌هایی که در روز‌های گذشته برای نصب اپلیکیشن دچار مشکل شده‌اند نیز بتوانند از آن استفاده کنند.»
 
اشاره وی به دارندگان گوشی‌هایی با سیستم عامل IOS بود. پس از تحریم‌های اعمال شده از سوی آمریکا روی اپ‌های ایرانی بسیاری از اپ‌های بانکی که روی این سیستم عامل فعال بودند  غیر فعال شدند.
 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.