اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

May 12, 2019
14:07 یکشنبه، 22ام اردیبهشتماه 1398
کد خبر: 99489

استفاده از ربات و هوش مصنوعی برای پی بردن به عمق دریاها

محققان دریافتند که با استفاده از "ربات‌های خودکار زیرآبی"(AUVs) و هوش مصنوعی می‌توان به درک بهتر عمق دریا پرداخت.
 
دانشمندان به منظور حفاظت و مدیریت بهتر تنوع زیستی دریایی، به اطلاعات دقیق درباره بستردریاها نیاز دارند. یک راه برای جمع آوری چنین اطلاعاتی استفاده از "ربات‌های خودکار زیرآبی"(AUVs) مجهز به دوربین است.
 
اکنون پژوهشگران "دانشگاه پلیموث"(University of Plymouth) انگلستان در مطالعه اخیر خود دریافته‌اند، هوش مصنوعی(AI) می‌تواند به آنها در جمع‌آوری اطلاعات ارزشمند بستر دریا کمک کند.
 
طی این مطالعه، دانشمندان دریایی و کارشناسان رباتیک، اثربخشی سیستم "بینایی رایانه‌ای"(computer vision) را برای شناسایی موجودات دریایی آزمایش کردند و این سیستم با دقت ۸۰ درصد توانست آنها را شناسایی کند. اگر داده‌های مورد استفاده برای آموزش الگوریتم کافی باشد، سیستم مذکور حتی می‌تواند این موجودات را با دقت ۹۳ درصد نیز شناسایی کند.
 
"نیلز پیچاد"(Nils Piechaud) دانشجوی دکترا و نویسنده ارشد این مطالعه گفت: ربات‌های خودکار یک ابزار حیاتی برای ارزیابی مناطق وسیعی از دریا هستند و توسط آنها می‌توان به عمقی از بستر دریا در عمق بیش از ۶۰ متر است (بیشترین عمقی که غواصان می‌توانند به آن دسترسی پیدا کنند) دست پیدا کرد. ما طی این مطالعه از فناوری هوش مصنوعی به عنوان ابزاری برای طبقه بندی تصاویر حیوانات استفاده کردیم. این کارها سبب می‌شود تا اطلاعات بسیاری درباره کف اقیانوس به دست آوریم.
 
طی این مطالعه پژوهشگران داده‌های یکی از ربات‌های خودکار زیر آبی ملی انگلستان موسوم به "آتوساب ۶۰۰۰ "(Autosub ۶۰۰۰) را جمع آوری کردند. این داده‌ها شامل بیش از ۱۵۰ هزار تصویر بود، مورد بررسی قرار دادند. محققان سپس ۱۲۰۰ مورد از این تصاویر را به صورت دستی مورد بررسی قرار دادند و موفق به شناسایی ۴۰ هزار عدد از آنکه منحصراً مربوط به ۱۱۰ نوع گونه‌های متفاوت جانوری بود، شدند.
 
آنها سپس از نرم افزار "تنسورفلو" گوگل برای آموزش "شبکه عصبی پیچشی"(Convolutional Neural Network) به منظور شناسایی گونه‌های موجود در تصاویر ربات‌های خودکار زیرآبی، استفاده کردند و دریافتند که این روش با دقت ۸۰ درصد موفق به شناسایی این گونه‌ها شده و این در حالی است که دقت انسان‌ها در انجام این کار در محدوده ۵۰ تا ۹۵ درصد قرار دارد.
 
تنسورفلو (TensorFlow ) یک کتابخانه نرم‌افزاری متن‌باز برای یادگیری ماشین است. "شبکه‌های عصبی پیچشی" یا "همگشتی" رده‌ای از شبکه‌های عصبی ژرف هستند که معمولاً برای انجام تحلیل‌های تصویری یا گفتاری در یادگیری ماشین استفاده می‌شوند.
 
یافته‌های این مطالعه در مجله "Marine Ecology Progress Series" منتشر شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.