تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

May 12, 2019
14:34 یکشنبه، 22ام اردیبهشتماه 1398
کد خبر: 99496

تراکنش‌های کارتی در فروردین ماه امسال ۱۷ درصد کاهش یافت

تعداد و ارزش تراکنش‌های شبکه الکترونیکی پرداخت کارت کشور در فروردین ماه کاهش یافت.
طبق آمار منتشر شده از سوی شاپرک تعداد تراکنش‌های کارتی در فروردین ماه امسال نسبت به اسفند ماه ۱۷.۶۶ درصد کاهش داشته و ارزش این تراکنش‌ها نیز کاهشی معادل ۳۷.۵۸ درصد را نشان می‌دهد.
بررسی‌های شاپرک نشان می‌دهد ارزش حقیقی تراکنش‌های فروردین ماه بیش از ارزش اسمی کاهش داشته است و این کاهش  ۳۹.۹۹ درصد بوده است. ارزش حقیقی تراکنش‌ها در واقع ارزش تراکنش‌های شاپرکی بدون در نظر گرفتن اثرات تورمی است. به عبارت دیگر ارزش تراکنش‌های شاپرکی که نسبت به نرخ تورم خالص‌سازی شده، ارزش حقیقی تراکنش‌های شاپرکی را تشکیل می‌دهد.
افزایش خرید در اسفند ماه باعث کاهش ارزش و تعداد تراکنش‌های انجام شده در شبکه شاپرک طی فروردین‌ماه شده است. هر ساله میزان تراکنش‌های کارتی کشور در روزهای پایانی سال به صورت چشم‌گیری افزایش اما پس از آغاز سال جدید افزایش تراکنش‌ها به صورت قابل توجهی کاهش می‌یابد.
 
با وجود کاهش تراکنش‌ها نسبت به اسفندماه سال گذشته اما تعداد تراکنش‌ها در فروردین ماه امسال نسبت به فروردین ماه سال گذشته بیش از ۲۶ درصد افزایش یافته است و از حدود یک میلیارد و ۴۴۹ میلیون تراکنش در فروردین ۹۷ به یک میلیارد و ۸۲۶ میلیون تراکنش در فروردین ماه ۹۸ رسیده است. این میزان رشد در مبلغ تراکنش‌ها نیز خود را نشان می‌دهد.  
 
گزارش شاپرک نشان می‌دهد که ارزش تراکنش‌های انجام شده در شبکه کارتی کشور در فروردین ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل نیز بیش از ۵۵ درصد افزایش داشته است. طبق این گزارش هر چند استفاده از ابزارهای پذیرش اینترنتی و فروشگاهی طی فروردین ماه در مقایسه با اسفند ماه کاهش داشته اما استفاده از اپلیکیشن‌های پرداخت موبایلی در همین دوره زمانی افزایش اندکی را تجربه کرده است.
 
طبق گزارش شاپرک تعداد ابزارهای پرداخت شاپرکی (کارتخوان‌های فروشگاهی، ابزارهای پرداخت موبایلی و اینترنتی) در مجموع نسبت به اسفند ماه ۰.۶۹ درصد کاهش داشته است که به نظر می‌رسد دلیل این میزان کاهش، کم شدن ۰.۷۸ درصدی تعداد کارتخوان‌های فروشگاهی است. ابزارهای پذیرش اینترنتی نیز در فروردین ماه نسبت به اسفندماه گذشته کاهشی معادل ۱.۲۶ درصد را تجربه کرده است اما در مقابل استفاده از ابزار پذیرش موبایلی ۰.۳۴ درصد افزایش داشته است.
 
در این میان هر کدام از ابزارهای پذیرش سهم خاصی از تراکنش‌ها را به خود اختصاص داده‌اند و مانند روال‌های گذشته ۸۷.۸۳ درصد تراکنش‌ها روی دستگاه‌های کارتخوان فروشگاهی صورت گرفته است و ابزارهای پذیرش موبایلی و اینترنتی در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند. (طبق شکل زیر)
شاپرک دلیل استقبال کمتر از ابزار پذیرش اینترنتی و موبایلی را تعداد بالای کارتخوان‌های فروشگاهی و اعمال محدودیت روی پرداخت‌های موبایلی و اینترنتی عنوان کرده‌ است.
 
متوسط تعداد تراکنش هر ابزار پذیرش شاپرکی در فروردین امسال ۱۹۳ تراکنش است که این تعداد نسبت به مقدار مشابه در ماه گذشته کاهش ۱۰.۶۸ واحدی را تجربه کرده است. بیشترین کاهش متوسط تعداد تراکنش‌ مربوط به کارتخوان فروشگاهی است. در فروردین ماه متوسط تعداد تراکنش‌های اینترنتی با افزایش ۳.۷۸ درصدی از ۱۰۱ تراکنش در اسفند ماه ۹۷ به ۱۰۵ تراکنش رسیده است.
متوسط تعداد تراکنش هر ابزار پذیرش موبایلی ۹۹ تراکنش است که این مقدار نسبت به ماه گذشته با افزایش ۱.۹۰ واحدی همراه بوده است. متوسط تعداد تراکنش هر ابزار کارتخوان فروشگاهی نیز با ۱۴.۱۹ واحد کاهش نسبت به اسفند سال گذشته به ۲۲۱ عدد در فرودین ماه ۹۸ رسیده‌است. متوسط مبلغ کارکرد هر ابزار پذیرش اینترنتی در فروردین ۹۸ نیز با کاهش ۹۴۴.۷۹ میلیون ریالی به ۱۶۴.۹۸ میلیون ریال رسیده است. متوسط مبلغ کارکرد هر ابزار پذیرش موبایلی با افزایش ۰.۲۴ میلیون ریالی نسبت به اسفند ماه به ۶.۷۵ میلیون ریال به ازای هر ابزار در فروردین ماه رسیده است.
 
تعداد و مبلغ تراکنش‌های ابزار کارتخوان فروشگاهی در فروردین ماه ۹۸ نسبت به فروردین ۹۷ به ترتیب با کاهش ۰.۸۱ و افزایش ۰.۷۸ درصدی همراه بوده است. تعداد و مبلغ تراکنش‌های ابزار پذیرش اینترنتی به ترتیب افزایش ۲.۱۴ درصدی و کاهش ۰.۵۰ درصدی را تجربه کرده است همچنین در زمان مشابه تعداد تراکنش ابزار پذیرش موبایلی با کاهش ۱.۳۳ درصدی همراه بوده و مبلغ تراکنش‌های این ابزار نیز با کاهش ۰.۲۸ درصدی همراه بوده است.(نمودار بالا)
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.