اپراتورها

امینت

اینترنت و شبکه

تحلیل بازار

تلفن همراه

فناوری

May 12, 2019
15:09 یکشنبه، 22ام اردیبهشتماه 1398
کد خبر: 99512

اپراتورهای آسیایی به دنبال توسعه سرویس‌های پرداخت موبایلی

Mobile pay.jpg

 

خدمات پرداخت موبایلی در قاره آسیا با سرعت بالا رو به افزایش است و در حالی که چین حاکمیت این بازار را در دست گرفته است، دیگر کشورها نیز اقدامات فراوانی را برای تسهیل پرداخت‌های موبایلی انجام داده‌اند. اقدامات مذکور موجب شده است تا فناوری‌های پرداخت بدون پول نقد در آسیا پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته باشد و البته بسیاری از اپراتورهای موبایلی هم نتوانسته‌اند سرویس‌های مناسب در این زمینه ارایه کنند.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) در منطقه ساهارا در آفریقا سیستم پرداخت موبایلی به عنوان سرویس اصلی پرداخت برای مردم محسوب می‌شود و هم اکنون بیش از 400 میلیون حساب کاربری ثبت شده به واسطه 133 سرویس مختلف در این زمینه استفاده می‌شوند.

در مقابل، مرکز GSMA Intelligence در آخرین گزارش رسمی خود اعلام کرد در جنوب شرقی آفریقا شامل منطقه پسیفیک تنها 95 میلیون حساب کاربری ثبت شده برای خدمات پرداخت موبایلی وجود دارد و کاربران این منطقه به واسطه 45 سرویس موجود پرداخت‌های خود را انجام می‌دهند. این مسئله نشان می‌دهد میزان پرداخت‌های موبایلی و تعداد سرویس‌هایی که در این زمینه عرضه شده پایین بوده است.

از نظر توسعه سرویس‌های پرداخت موبایلی چین در مراحل اولیه به سر می‌برد. سازگار بالای کاربران با گوشی‌های هوشمند، به کارگیری کدهای QR، رونق اپلیکیشن‌های خرده فروشی آنلاین و توسعه شبکه‌های اجتماعی برای ارایه خدمات پرداخت موبایلی از جمله مواردی است که گسترش این بازار در آسیا را باعث شده است و با این وجود چین هنوز هم نتوانسته است با بازارهای بزرگ جهانی وارد رقابت شود.

شبکه اجتماعی «وی‌چت» حدود 1.1 میلیارد کاربر فعال ماهانه دارد که 90 درصد آنها از خدمات پرداخت موبایلی «وی‌چت پِی» استفاده می‌کنند. سیستم «علی‌پِی» وابسته به شرکت علی‌بابا بیش از 700 میلیون کاربر فعال در کشور چین دارد. در مقابل، سرویس «اپل پی» تاکنون 250 میلیون کاربر فعال را در سراسر جهان جذب کرده است.

 

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.