امینت

اپراتورهای آسیایی به دنبال توسعه سرویس‌های پرداخت موبایلی

Mobile pay.jpg

 

خدمات پرداخت موبایلی در قاره آسیا با سرعت بالا رو به افزایش است و در حالی که چین حاکمیت این بازار را در دست گرفته است، دیگر کشورها نیز اقدامات فراوانی را برای تسهیل پرداخت‌های موبایلی انجام داده‌اند. اقدامات مذکور موجب شده است تا فناوری‌های پرداخت بدون پول نقد در آسیا پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته باشد و البته بسیاری از اپراتورهای موبایلی هم نتوانسته‌اند سرویس‌های مناسب در این زمینه ارایه کنند.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) در منطقه ساهارا در آفریقا سیستم پرداخت موبایلی به عنوان سرویس اصلی پرداخت برای مردم محسوب می‌شود و هم اکنون بیش از 400 میلیون حساب کاربری ثبت شده به واسطه 133 سرویس مختلف در این زمینه استفاده می‌شوند.

در مقابل، مرکز GSMA Intelligence در آخرین گزارش رسمی خود اعلام کرد در جنوب شرقی آفریقا شامل منطقه پسیفیک تنها 95 میلیون حساب کاربری ثبت شده برای خدمات پرداخت موبایلی وجود دارد و کاربران این منطقه به واسطه 45 سرویس موجود پرداخت‌های خود را انجام می‌دهند. این مسئله نشان می‌دهد میزان پرداخت‌های موبایلی و تعداد سرویس‌هایی که در این زمینه عرضه شده پایین بوده است.

از نظر توسعه سرویس‌های پرداخت موبایلی چین در مراحل اولیه به سر می‌برد. سازگار بالای کاربران با گوشی‌های هوشمند، به کارگیری کدهای QR، رونق اپلیکیشن‌های خرده فروشی آنلاین و توسعه شبکه‌های اجتماعی برای ارایه خدمات پرداخت موبایلی از جمله مواردی است که گسترش این بازار در آسیا را باعث شده است و با این وجود چین هنوز هم نتوانسته است با بازارهای بزرگ جهانی وارد رقابت شود.

شبکه اجتماعی «وی‌چت» حدود 1.1 میلیارد کاربر فعال ماهانه دارد که 90 درصد آنها از خدمات پرداخت موبایلی «وی‌چت پِی» استفاده می‌کنند. سیستم «علی‌پِی» وابسته به شرکت علی‌بابا بیش از 700 میلیون کاربر فعال در کشور چین دارد. در مقابل، سرویس «اپل پی» تاکنون 250 میلیون کاربر فعال را در سراسر جهان جذب کرده است.

 


​​