رسانه‌های اجتماعی

May 13, 2019
15:38 دوشنبه، 23ام اردیبهشتماه 1398
کد خبر: 99533

بنیان‌گذاری که به منتقد فیس‌بوک بدل شد: کریس هیوز را بهتر بشناسید

پنجشنبه گذشته، کریس هیوز، هم‌بنیان‌گذار فیس‌بوک در یادداشتی برای روزنامه نیویورک‌تایمز، رفیق سال‌های دورش، مارک زاکربرگ را به باد انتقاد گرفت و ضمن تاکید بر لزوم اعمال مقررات سختگیرانه‌تر برای صنعت فناوری، خواستار کوچک شدن فیس‌بوک با جدا شدن بخش‌هایی مانند اینستاگرام و واتس‌اپ از آن شد. هیوز از سال 2007 فیس‌بوک را ترک کرده و سهامش را هم مدتی پس از عرضه سهام این شرکت در بورس به مبلغ حدود 500 میلیون دلار فروخته است. او در سال‌های گذشته، سوابقی همچون همکاری در تیم کارزار تبلیغاتی باراک اوباما در اولین دوره کاندیداتوری ریاست جمهوری، اداره یک روزنامه و تاسیس موسسات غیرانتفاعی را دارد. در این مطلب سوابق کریس هیوز را بررسی می‌کنیم.
 
کریس هیوز در نوامبر سال 1983 میلادی در کارولینای شمالی به دنیا آمد و سال‌های نخستین عمرش را در هیکوری، شهری در مرکز این ایالت گذراند. زمان مدرسه که رسید، به جنوب رفت و با دریافت یک بسته حمایت مالی مناسب در مدرسه شبانه‌روزی فیلیپس آکادمی در ماساچوست مشغول به تحصیل شد.
 
او سپس با دریافت بورس تحصیلی، راهی دانشگاه هاروارد شد، جایی که در همان سال اول، با مارک زاکربرگ آشنا شد. در آن زمان، زاکربرگ مشغول ایده پردازی شبکه‌ای بود که بعدها The Facebook نام  گرفت و به عنوان یک کار تجربی آغاز شد و پس از کسب محبوبیت، به Facebook تغییر نام داد.
 
هیوز در آن سال‌ها در شکل‌گیری فیس‌بوک نقش آفرینی کرد و اگرچه خیلی فنی نبود، در طراحی محصول و تجربه کاربری توانمندی خوبی از خود بروز داد و در میان همکاران لقب «همدل» (The empath) به او داده شد.
 
در سال دوم تحصیل، هیوز با زاکربرگ هم اتاق شد. اتاق خوابگاه آن دو در فیلم «شبکه اجتماعی» که به روزهای اولیه فیس‌بوک می‌پردازد، به تصویر کشیده شده است. البته هیوز می‌گوید تصویری که از این خوابگاه به نمایش درآمد چندان با واقعیت همخوان نبود. او می‌گوید که اتاق‌مان آن طور که در فیلم نمایش داده شد، لوکس نبود.
 
در ماه مارس 2004  زاکربرگ و هیوز یک جلسه دو نفره خصوصی را برگزار کردند. آنها در حال قدم زدن زیر باران به مباحثه پرداختند و درباره سهم‌شان در شرکت مذاکره کردند. در این جلسه هیوز 10 درصد سهام شرکت را خواستار شد؛ ولی زاکربرگ به او گفت که چنین سهمی را دریافت نخواهد کرد. در نهایت زاکربرگ 2 درصد سهام را به او داد که در میان بنیان‌گذاران فیس‌بوک، کم‌ترین میزان بود.
 
در تعطیلات تابستانی سال دوم، هیوز به همراه زاکربرگ و داستین موسکوویتز، دیگر بنیان‌گذار فیس‌بوک، به سیلیکون‌ولی سفر کرد. زاکربرگ و موسکوویتز تحصیل در هاروارد را رها کرده و در کالیفرنیا ساکن شدند تا روی فیس‌بوک کار کنند. اما هیوز به دانشگاه برگشت. او می‌گوید: آنقدر پول نداشتم که ول بگردم.
 
کریس هیوز در سال 2006 با مدرک زبان و تاریخ ادبیات فرانسه از هاروارد فارغ التحصیل شد و پس از آن، به طور تمام وقت با سمت سخنگوی فیس‌بوک به تیم زاکربرگ در پالوآلتو پیوست.
در آن زمان، پیشنهادهای زیادی برای خریداری فیس‌بوک مطرح می‌شود؛ ازجمله پیشنهاد یک میلیارد دلاری یاهو که زاکربرگ همه را رد کرد.

در سال 2006 و در دوره رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا، فیس‌بوک به نامزدهای انتخاباتی این امکان را داد که صفحات پروفایلی در این شبکه اجتماعی برای خود ایجاد کنند. هیوز نیز مامور شد تا با تیم پشتیبانی از صفحه باراک اوباما همکاری کند. او از این طریق به سیاست‌های اوباما علاقه‌مند شد و به طور ناگهانی فیس‌بوک را ترک کرد تا به کارزار انتخاباتی اوباما بپیوندد. او به شیکاگو نقل مکان کرد و به عنوان راهبر آنلاین کارزار انتخاباتی اوباما شهرتی برای خود دست‌وپا  کرد. در واقع بخش عمده‌ای از موفقیت اوباما در شبکه‌های اجتماعی مدیون اوست و وب‌سایت my.BarackObama.com که از طریق آن، هواداران می‌توانستند اخبار و اطلاعات رویدادها را دنبال کنند و برای فعالیت در کارزار انتخاباتی او داوطلب شوند، دستاورد هیوز بود.
 
پس از انجام موفقیت آمیز کارزار اوباما، هیوز ایده‌های مختلفی را در سرپروراند. او برای مدت کوتاهی به عنوان کارآفرین در شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر جنرال کاتالیست ساکن شد و در سال 2010 نیز موسسه غیرانتفاعی به نام Jumo راه‌اندازی کرد. این موسسه که اکنون Global Giving نام دارد در زمینه کمک به مردم برای یافتن راه‌هایی برای کمک به جهان فعال است.
 
او که به روزنامه‌نگاری علاقه‌مند بود، در سال  2012 عمده سهام نشریه‌ای قدیمی به نام The New Republic را خریداری کرد. اما به عنوان سردبیر و ناشر، در این زمینه موفق نبود؛ بسیاری از نویسندگان این نشریه استعفا کردند و هیوز پس از 25 میلیون دلار سرمایه‌گذاری ناموفق، این نشریه را در سال 2016 به فروش رساند.
در سال 2012 که فیس‌بوک وارد بورس شد، 5 سالی می‌شد که هیوز این شبکه اجتماعی را ترک کرده بود. هر چند، سهام 2 درصدی‌اش در این شرکت با رشد قیمت مواجه شده و به نزدیک 500 میلیون دلار رسیده بود؛ مبلغی که هیوز مدت اندکی پس از عرضه اولیه، گرفت و سهامش را نقد کرد.
 
هیوز این روزها در نقش نایب رییس Economic Security Project فعالیت می‌کند؛ موسسه‌ای غیرانتفاعی که هدفش ایجاد یه سیستم درآمد پایه برای افراد است؛ به این معنی که هر شهروندی که درآمدش پایین‌تر از یک سطح مشخص باشد، یک مبلغ شهریه ماهانه ثابت دریافت کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.