تلفن همراه

گوشی

May 13, 2019
16:03 دوشنبه، 23ام اردیبهشتماه 1398
کد خبر: 99540

10 توصیه برای خلاصی از دست گوشی‎های هوشمند

این روزها بیش از پیش به گوشی‎های موبایل وابسته شده‎ایم و بی‌آنکه متوجه باشیم این دستگاه‎ها به گونه‏ای زندگی‏مان را تسخیر کرده‏اند که کم کم روابط اجتماعی، عواطف و احساسات و حتی سلامت فیزیکی‏مان در معرض خطر است.
 
بی آنکه متوجه باشیم، ساعت‏‌ها در شبکه‏‌های اجتماعی پرسه می‎زنیم، از خانواده، دوستان و همکاران‎مان دور شده‌‏ایم و بیش از آنکه تصور کنیم به این دستگاه‎های کوچک وابسته شده‎ایم.
 
از سال‌های گذشته تا کنون تحقیقات بسیاری در راستای تاثیراتی که گوشی‏‌های موبایل در رفتار و زندگی کاربران داشته انجام شده است و بسیاری از دانشمندان درباره اختلالاتی که ممکن است این گوشی‏‌ها در زندگی‎مان به وجود بیاورند، اظهار نگرانی‏ کرده‌‏اند.
در این گزارش به 10 روشی و راه حلی می‌پردازیم که برای جلوگیری از تاثیرات مخرب این دستگاه‍‌‏ها ارایه شده است.
 
1-    ساعت مچی ببندید
یکی از کارهایی که مدام و بی فکر انجام می‎دهیم این است که نمایشگر گوشی را صدها بار در طول یک روز روشن می‏‌کنیم تا از زمان مطلع شویم. همین روشن شدن نمایشگر باعث می‏‌شود سراغ اپلیکیشن‏‌هایی برویم که ساعت‏‌ها درگیرمان می‏‌کنند؛ مثل شبکه‏‌های اجتماعی همچون فیس‌بوک و اینستاگرام. اما اگر ساعت مچی استفاده کنیم کم کم این عادت را ترک می‏‌کنیم و برای مطلع شدن از زمان به سراغ گوشی‏‌مان نمی‏‌رویم.
 
2-    از ساعت زنگ دار استفاده کنید
یکی وابستگی‏‌های‎مان به گوشی‎های موبایل، استفاده از این دستگاه‏‌ها برای تنظیم ساعت و زنگ بیدارباش است. اگر به زمانی برگردیم که گوشی‏‌ها وجود نداشتند، می‌توانیم از ساعت‎های زنگدار استفاده کنیم. شاید کمی از وابستگی‎مان به این دستگاه‏‌های جادویی کم شود.
 
3-    روی مهارت‌های یادآوری و تقویت حافظه کار کنید
به جای استفاده از بخش reminder گوشی یا نشان دادن تصویر یا فلان خاطره روی گوشی موبایل یا جست‌وجو در گوگل، مهارت توصیف یک تصویر یا ویدیو را بیاموزیم. تلاش کنیم با تقویت مهارت یادآوری موضوعات، از وابستگی‏‌مان به گوشی‎های موبایل بکاهیم.
 
4-    قانون وضع کنیم
این روزها روابط رودررو تبدیل به ارتباط از طریق صوت و گوشی‎های موبایل شده است، حتی دوستان قدیمی را از طریق شبکه‌‏های اجتماعی پیدا می‎کنیم و گپ و گفت‎های‌مان اینترنتی شده است،  حتی زمانی که در جمع‎های خانوادگی و دوستانه شرکت می‎کنیم همین ابزارهای موبایلی نمی‏‌گذارند که از حضورمان در جمع لذت ببریم و بیش از آنکه حواسمان به گفت‌وگوهای حاضران باشد، سرمان به گوشی و پیام‎ها و نوتیفیکیشن‌‏ها گرم است.
 
بیایید برای خودمان قانون وضع کنیم؛ ساعت‌‏هایی را در طول روز تعیین کنیم که به سراغ گوشی‏‌های‌مان نرویم یا خودمان را ملزم به کنار گذاشتن گوشی هنگامی که در جمع‎های خانوادگی یا دوستانه هستیم بکنیم.
 
5-    از اپ‌های مدیریت گوشی استفاده کنیم
تحقیقات نشان داده که سال ۲۰۱۷ در آمریکا هر فرد بزرگسال روزانه به‌طورمتوسط دو ساعت و ۵۱ دقیقه از گوشی موبایل خود استفاده کرده است. این موضوع نشان می‎دهد که دست‌کم اگر روزانه حدود 3 ساعت هم مردم از گوشی خود استفاده کنند، زمان بسیار زیادی را صرف این دستگاه‌‏ها می‎کنند. اما اپلیکیشن‏‌هایی وجود دارد که در مدیریت زمان استفاده از موبایل بسیار کاربردی است. به این ترتیب کاربران می‎توانند برای مدت زمان استفاده از اپلیکیشن‎های مختلف، محدودیت تعیین کنند.
 
6-    اپلیکیشن‏‌هایی که اعتیاد دارید را بلاک کنید
ویژگی بلاک کردن، قابلیتی است که می‌توان اپلیکیشن‌ها را در ساعات خاصی بلاک و بعد به‌طور دستی از حالت بلاک خارج کرد. مثلا می‌توانید بین ساعات ۱۰ شب تا هفت صبح، اپلیکیشن‌ها را بلاک کنید و به‌مرور زمان، مدت بلاک‌ بودن آن‌ها را افزایش دهید.
 
7-    اعلان نوتیفیکشن را خاموش کنید
با بستن یا خاموش کردن اعلانیه نوتیفیکیشن‏‌ها می‏‌توانید برای ساعاتی بدون دغدغه مداوم زنگ هشدار، استراحت کنید، کتاب بخوانید، تلویزیون ببینید یا با آرامش بخوابید.
 
هنگامی که به شکل مداوم گوشی‌‏تان در حال لرزش یا صدا دادن است و پیام یا نوتیفیکیشن تازه‎ای دریافت می‌‏کنید، نه تنها نمی‏‌توانید از شر اعتیاد به این دستگاه‏‌ها راحت شوید، بلکه مدام وابستگی‌‏تان به این دستگاه‏‌ها بیشتر می‏‌شود.
 
8-    فعالیت‏‌های‌تان را دسته بندی کنید
برای چک کردن هر بخش از کارهای‌تان روی گوشی موبایل برنامه‌ریزی کنید، مثلا خودتان را قانونمند کنید که روزی یک یا دوبار ایمیل‎تان را چک کنید. این موضوع باعث می‎شود تا با هر بار دریافت ایمیلی به سراغ گوشی‎تان نروید.
 
9-    صفحه نمایش را سیاه و سفید کنید
شاید یکی از روش‏ جذابیت‏‌های گوشی‎های امروزی، رنگ‌‏های شفاف و براق است که مدام با روشن شدن نمایشگر جذب آن می‎شوید؛ بر این اساس شاید بد نباشد صفحه نمایش را سیاه و سفید کنید تا جذابیت دستگاه برای‌تان کمتر شده و مدت زمان طولانی‌‏تری سراغ این دستگاه‌‏ها نروید.
 
10-    هدف‎های بزرگ برای خودتان تعریف کنید
با بالا و پایین کردن صفحه اینستاگرام یا ورق زدن صفحات فیس بوک، غیر از اینکه زمان زیادی از وقت خود را از دست می‎دهید، آیا کار دیگری انجام می‎‏دهید؟ 
 
برای خودتان در زندگی روزمره‎تان برنامه ریزی و هدفگذاری کنید. ساعات روز را زمان‌بندی کنید و مدتی را به مطالعه، ورزش، تعامل با دوستان و همکاران‎تان اختصاص دهید و در بلند مدت هدف‏‌های بزرگتری را دنبال کنید؛ چرا که مدت زمانی که هم اکنون به استفاده از گوشی‌‏های موبایل می‌‏گذرد تنها عمر شماست که به بطالت می‎گذرد و این دستگاه‏‌ها باعث می‎شوند تا از هدف‎تان دور شوید.
 
به این ترتیب نگذارید تا گوشی‎های موبایل زندگی‏‌تان را تصاحب کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.