اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

May 17, 2019
18:17 جمعه، 27ام اردیبهشتماه 1398
کد خبر: 99639

فیروزآبادی: برای ایجاد پلت فرم ها باید از مزیت سرزمینی، فرهنگی و دانش بومی استفاده کنیم

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور در دیدار با وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی تفاهم نامه ایجاد «کارگروه¬های استانی هماهنگی، حمایت و توسعه محتوا و خدمات فرهنگی فضای مجازی» را برای گسترش و تعمیق محتوا و خدمات ایرانی- اسلامی سالم، مفید و ایمن در فضای مجازی امضا کرد.
 
به گزارش روابط عمومی مرکز ملی فضای مجازی کشور، دکتر سید ابوالحسن فیروزآبادی – دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور در این مراسم گفت: برای ساماندهی فضای مجازی در کشور باید خصایص ذاتی این فضا همچون شبکه ای، اجتماعی، تعاملی بودن و جهانی شدن را در کنار تحولات مدیریت شده آن بر پایه اقتصاد شناسایی کنیم تا بتوانیم زیست در این جهان جدید را در کشور ساماندهی کنیم.
وی با تاکید بر این که باید هویت فرهنگی مان را در فضای مجازی حفظ کنیم، افزود: فضای مجازی از طریق رسانه، به زندگی مردم وارد شده و در آن مدل های اقتصادی و فرهنگی بسیار پیچیده ای شکل گرفته است که براساس آن، رهبران این فضا به دنبال توسعه آن بر بستر اقتصاد با نگاه فرهنگی در دنیا هستند بنابراین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی فرهنگ در کشور باید نقش بسزایی در ساماندهی این فضا ایفا کند.
دکتر فیروزآبادی با بیان این که نوع حرکت، چگونگی حکمرانی، شناسایی بازیگران و بازتعریف نقش ها بر عهده این وزارتخانه در کشور است، تصریح کرد: باید آینده این فضا که در حال حاضر متکی بر پلت فرم ها، شبکه محور و یکپارچگی بوده و مدل اقتصادی آن بر پایه اقتصاد توجه است، ترسیم شود.
وی درخصوص موسسه های رصد فعال در کشور، تاکید کرد: حوزه رصد در کشور نوظهور است و به دلیل پردازش اطلاعات و دسترسی به داده های مردم، باید حریم خصوصی آنها حفظ شده و فعالیت آنها توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نظارت شود. همچنین در حوزه ویکی ها باید ویکی های تخصصی مبتنی بر دانش بومی و مزیت سرزمینی در کشور ایجاد و توسعه یابند تا بتوانیم با کمک آنها در آینده پلت فرم هایی ایجاد کنیم که قابل رقابت با جهان باشند.
دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور افزود: برای ایجاد پلت فرم و بازیگری در این میدان باید از مزیت سرزمینی، فرهنگی و دانش بومی مان استفاده کنیم و با همگرایی آنها به پلت فرم های بزرگ دست یابیم که اگر این مهم اتفاق بیفتد ما می توانیم پلت فرم های بزرگی ارایه کرده و بازیگر این حوزه در جهان باشیم.
گفتنی است؛ براساس این تفاهم نامه مقرر شد تا کارگروه ها در حفظ و ترویج خرده فرهنگ ها و آداب و رسوم بومی و منطقه ای، ترویج سبک زندگی اسلامی- ایرانی در فضای مجازی، پیشگیری از بروز یا گسترش آسیب های اجتماعی، کمک به رشد مصرف کالاهای فرهنگی ایرانی- اسلامی در فضای مجازی و تقویت بنیان خانواده و بهبود نظم و ارتباطات اجتماعی فعالیت کنند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.