تلفن همراه

فناوری

May 18, 2019
16:24 شنبه، 28ام اردیبهشتماه 1398
کد خبر: 99673

وحشت دموکرات‌ها و جمهوری‌خواه‌ها از توسعه فناوری ۵G چین

دموکرات‌ها و جمهوری‌خواه‌هان در دولت آمریکا به‌ندرت روی مساله‌ای توافق دارند؛ اما این دو حزب در هفته اخیر در مورد دشمن خود به توافق رسیده‌اند: چین؛که حالا توسعه شبکه ۵G را به صورت جدی در دستور کار خود قرار داده است.
ترامپ و قانون‌گذاران هر دو حزب با تشخیص اینکه اجازه به شرکت چینی هوآوی برای ساخت شبکه جهانی ۵G تهدیدی امنیتی برای ایالات متحده امریکا به شمار می‌رود، به نقطه‌نظر مشترک رسیدند.
 
ترامپ روز چهارشنبه هفته گذشته (۲۶اردیبهشت) فرمان اجرایی‌ای را صادر کرد که در آن بر ضرورت محافظت از شبکه‌های فناوری و اطلاعات ایالات متحده امریکا از «دشمنان خارجی» اشاره شده بود. در این فرمان، ترامپ به صورت مستقیم از چین نام نبرده بود، اما توییت‌های اخیر او در مورد چین نشان می‌دهد که فرمان اجرایی او اساسا در مورد این کشور و هوآوی است.
 
ایده کلی این است که چون هوآوی شرکتی چینی است، مجبور است قوانین دولت چین را دنبال کند و این امر می‌تواند در صورت استفاده از تجهیزات مخابراتی این شرکت در شبکه آمریکا منجر به جاسوسی و حتی جنگ سایبری شود. چندی پیش هم سناتورهای دموکرات مانند «دیان فینشتاین » در گفت‌وگویی در کنار همکاران جمهوری‌خواه خود به حساسیت گسترش تجهیزات شبکه‌ای هواوی در آمریکا برای توسعه خدمات ۵G اشاره کرد.
 
متخصصان و تحلیلگران امریکایی استدلال می‌کنند که اگر به هوآوی امکان پیاده‌سازی زیرساخت ۵G داده شود، این امر باعث خواهد شد که دولت چین راه به شبکه ارتباطات آمریکایی و توسعه هر فناوری بر مبنای شبکه ۵G مانند اینترنت اشیا در بخش وسائل حمل و نقل خودران بیابد.
 
در مقابل تهدید کنگره و هشدار ملی کاخ سفید، نسبت به خطرات توسعه شبکه ۵G بر مبنای تجهیزات هواوی، نگرش دیگر کشورهای دنیا طور دیگری رقم می‌خورد. برای نمونه بریتانیا اخیرا با هوآوی برای ایجاد زیرساخت‌های ارتباطاتی قرارداد بسته است. همچنین اتحادیه اروپا اقدامی حذفی‌ در مورد چین انجام نداده است و دیگر کشورها در آفریقا و خاورمیانه نیز گفت‌وگوهای همکاری در زمینه توسعه شبکه ۵G خود داشته‌اند.
 
این کشورها هوآوی را پیشتاز فناوری ۵G می‌دانند و فکر می‌کنند وزنه مزایای فنی و اقتصادی همکاری با هوآوی سنگین‌تر از وزنه تهدیدهای بالقوه آن است. حتی در همین زمینه  کریس کونز، سناتور ایالت دلاویر در سنای ایالات متحده آمریکا نیز به این مساله اشاره کرده و گفته است: «ما نقطه اختلاف آشکاری با متحدان خود داریم».
 
پیتر هرل، عضو ارشد مرکز امنیت نوین آمریکایی ( CNAS) هم در گفت‌وگویی با سایت ماشابل به این نکته اشاره می‌کند که : «دولت امریکا، حداقل به طور عمومی، به جرمی صورت‌گرفته در این زمینه اشاره نکرده است. فناوری آسیب‌پذیری‌هایی دارد و هوآوی به همکاری با دولت چین متعهد است؛ بنابراین زمینه وقوع جرم وجود دارد، اما مدرکی در این زمینه موجود نیست.»
 
هرل ادامه می‌دهد :«کشورهای خارجی از نظر مالی به ۵G و پیاده‌سازی سریع آن علاقه دارند و این امر به معنای کار کردن با هوآوی است. هوآوی تعرفه‌هایی را تعیین می‌کند که تعرفه‌های مناسبی برای دولت‌ها به حساب می‌آیند. به همین دلیل، مسائل امنیتی، دغدغه مهم این دولت‌ها نیست».
 
 اما در این زمینه دلیل مخالفت آمریکا باتوسعه شبکه ۵G بر مبنای تجهیزات هواوی تنها به دلیل مسائل امنیتی و یا صرفا هزینه نیست، بلکه مساله مهم دیگر توسعه است. در امریکا، چهار شرکت مخابراتی بزرگ توافق کرده‌اند که زیرساخت ۵G خود را از هوآوی خریداری نکنند و به جای آن با شرکت‌هایی ماند سامسونگ و نوکیا همکاری کنند. متخصصان و تحلیلگران امریکایی می‌گویند این تصمیم، باعث می‌شود امریکا بتواند در سال ۲۰۲۵ پیشتاز  ۵G در دنیا شود.
 
از سوی دیگر، نمی‌توان انکار کرد که هجوم به هوآوی، ناشی از جنگ اقتصادی در حال گسترش دولت ترامپ با چین است که بر سر قدرت فناوری رخ داده است. برخی می‌گویند فشارهای ترامپ بر چین، تلاش‌هایی است برای تضعیف چین و جلوگیری از بدل شدن چین به تولیدکننده غالب بازار.  
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.