امینت

تلفن همراه

May 22, 2019
15:42 چهارشنبه، 1ام خردادماه 1398
کد خبر: 99753

بیانیه هواوی در برابر تحریم های گوگل: تحریم، راهکاری که در دنیای تکنولوژی به ضد خود تبدیل می شود!

در خبرها آمده بود که گوگل برای هواوی در ارتباط با سیستم عامل آندروید از این پس محدودیت هایی قائل می شود که این محدودیت ها شامل دسترسی به فایل های به روزرسانی سیستم عامل و مجوزهای دسترسی به اپلیکیشن های گوگل می شود. این محدودیت ها شاید در نگاه اول برای یک شرکت تولید کننده گوشی مبتنی بر سیستم عامل آندروید نگران کننده به نظر برسد، ولی در ارتباط با هواوی این امر متفاوت است. 
بر مبنای شنیده ها، هواوی مدت ها بوده که خود را برای شرایطی که گوگل سیستم عامل خود را در آینده از حالت فعلی خارج کند و بهای زیادی برای مجوزهای آن طلب کند آماده کرده بود. این شرکت در سال های گذشته با استخدام ده ها نفر از حلقه مهندسان ارشد اصلی طراح سیستم عامل آندروید در بخش های نرم افزاری خود، به موازات پروژه هایی چون طراحی رابط کاربری اختصاصی هواوی با نام EMUI ، مشغول کار روی پروژه هایی بوده که در مواقع این چنین بتواند این شرکت را از بحران برهاند. 
در واقع همین نگاه دوراندیشانه هواوی بوده که علی رغم فشارهای تکنولوژیک و بعضاً سیاسی رقبا، این برند را همچنان جلو برده و به دومین برند بازار گوشی های هوشمند دنیا تبدیل شده است. مصداق های دیگر این دوراندیشی را می توان در بخش های زیادی از این شرکت مشاهده کرد. 
به عنوان نمونه هواوی در پیچیده ترین حوزه سخت افزاری یعنی طراحی چیپ های پردازشی، نه تنها از نگاه تکنولوژیک مستقل از تولید کنندگان بزرگ پردازنده در دنیا عمل می کند، بلکه از آنها نیز پیش گرفته و به اولین شرکتی بدل شده که پردازنده های با قابلیت پردازش هوش مصنوعی برای تجهیزات موبایل را به بازار عرضه کرده است. به علاوه این شرکت در حوزه پردازش تصویری و عکاسی با موبایل به خصوص در گوشی های اخیر خود مانند سری هواوی P30 ابداعاتی را به انجام رسانده که استانداردهای عکاسی و انتظارات کاربران در گوشی های هوشمند را به سطحی جدید ارتقا داده است. باتری و سرعت شارژ نیز حوزه دیگری است که هواوی مدت هاست خود را از رقبا متمایز نموده است. 
به جرات می توان گفت در برخی از حوزه ها رقیب اصلی هواوی، خود هواوی است چراکه رقبا مدت هاست از حیث تکنولوژیک در فضای متفاوتی نسبت به هواوی سیر می کنند. به همین دلیل هم هست که در سالی که اندازه بازار گوشی های هوشمند میان رده و بالا رده در برخی کشورهای دنیا کوچک شده، هواوی تنها برندی بین سه برند اصلی بازار گوشی های هوشمند بوده که سهم بازار خود را در آن کشورها ارتقا داده است.
به هر روی آنچه هواوی را همیشه در بحران های این چنینی نجات داده است، تکیه به توان داخلی و ابتکارات مهندسان این شرکت بوده است. امری که در حوزه نرم افزار هم بارها به رخ رقبا کشیده شده است. از این نگاه می توان بیانیه هواوی را نسبت به بحران اخیر این گونه تفسیر کرد که هواوی خود را برای این بحران نیز از قبل آماده کرده بود. 
بیانیه این شرکت در ارتباط با بحران اخیر به شرح زیر است:
" هواوی سهم قابل توجهی در توسعه و رشد اندروید در سراسر جهان دارد و به عنوان یکی از شریک‌های کلیدی اندروید در سراسر جهان شناخته می‌شویم، هواوی روی پلت فرم باز اندروید در جهت توسعه یک سیستم که به نفع کاربران و صنعت است، کار کرده. هواوی هم‌چنان به ارائه به روزرسانی‌های امنیتی و خدمات پس از فروش به تمام محصولات خود مانند گوشی‌های هوشمند و تبلت ادامه خواهد داد، که شامل محصولاتی می‌شودکه فروخته شده یا هنوز موجود است.
اکوسیستم نرم افزاری ما ایمن و پایدار به مسیر خودش ادامه می‌دهد تا بهترین تجربه ممکن را برای همه کاربران در سطح جهان به ارمغان بیاورد. "
 
هواوی در این بیانیه به وضوح اشاره کرده که خود این شرکت بخشی از پروسه ارتقا و رشد سیستم عامل آندروید تاکنون بوده است و اگر گوگل بخواهد خود را از کمک های هواوی در این زمینه محروم کند، قطعاً هواوی تنها بازنده این بازی نخواهد بود. از سوی دیگر هسته اصلی پلتفرم آندروید یک هسته اوپن سورس و متن باز است و متخصصان امر می دانند که روی پلتفرم های متن باز چیزی به نام تحریم اساساً تعریف شدنی نیست. تنها برخی اپلیکیشن های اختصاصی گوگل باقی می ماند که در صورت قطعی شدن این تحریم هواوی از آنها محروم می شود که برای این امر هم در بازار چین و برخی کشورهای دیگر سال هاست هواوی به اپلیکیشن های جایگزین روی آورده است. 
با نگاه استراتژیک از بالا در می یابیم که تحریم های این چنینی در بازار تجهیزات تکنولوژیک در برابر توان شرکت هایی چون هواوی تنها در حوزه مانورهای تبلیغاتی می تواند دردسر ایجاد کند و نه در تجربه واقعی کاربران روی تجهیزات این شرکت و چه بسا این تحریم ها نه تنها موجب ضعف هواوی نشوند، که به قدرتمندتر شدن آنها بیانجامند. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.