تلفن همراه

سیستم‌عامل

گوشی

May 26, 2019
14:18 یکشنبه، 5ام خردادماه 1398
کد خبر: 99789

سیستم عامل بومی موبایل راه‌اندازی شد

رئیس سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به ایجاد سیستم عامل موبایل برای نیازهای بومی گفت: به سیستم عاملی نیاز داریم که نسبت به دو فاکتور امنیت و استقلال آن مطمئن باشیم، اما این به معنای اجبار برای همه نیست و قرار نیست جایگزین تمامی سیستم‌های عامل شود.
 
امیر ناظمی – معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات – با اشاره به تصمیم برای ایجاد سیستم عامل بومی موبایل، اظهار کرد: یک درصد از نیازمندی‌های ما به سیستم عاملی نیاز دارد که نسبت به دو فاکتور امنیت و استقلال آن مطمئن باشیم؛ این‌که نفوذی به آن نباشد و تصمیم دیگری بر آن تأثیر نگذارد. سیستم عامل بومی یعنی سیستم عاملی که پاسخگوی نیاز بومی بوده و برای نیازهای ما شخصی‌سازی شده باشد؛ درواقع قرار نیست به نیاز همه پاسخ دهد، بلکه برای یک سری نیازمندی‌های خاص است.
 
وی که در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، با بیان این‌که قرار نیست دولت این سیستم عامل را بنویسد، افزود: این سیستم عامل آماده شده و می‌تواند روی گوشی‌هایی که در ایران تولید می‌شود، قرار گیرد و با بعضی برندهای خارجی هم مذاکراتی انجام شده است؛ اما در کل، به معنای اجبار برای آن‌ها نیست و قرار نیست جایگزین همه سیستم‌های عامل شود. اگر زمانی شهروندی ترجیح داد و دوست نداشت با این سیستم‌های عامل کار کند چون برایش محدودیت ایجاد کرده، این امکان برایش وجود خواهد داشت.
 
احراز هویت برای تمامی اپلیکیشن‌ها محدودیت ایجاد می‌کند
 
رئیس سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به سامانه شبکه احراز هویت کاربران (شاهکار) بیان کرد: شاهکار یک سرویس حاکمیتی است و بعد از مدتی ممکن است همه اپلیکیشن‌ها که می‌خواهند مطمئن شوند کاربرانشان فیک نیستند و قابلیت شناسایی داشته باشند، همه را مجبور به احراز هویت کنند که این برای جامعه محدودیت ایجاد می‌کند. اما هر کس برای دریافت سامانه شاهکار درخواست کند و درخواستش از دید ما منطقی باشد، ما ارائه می‌دهیم.
 
ناظمی با بیان این‌که جایی که مورد نیاز است، باید احراز هویت انجام شود، گفت: برای مثال در جابه‌جایی‌های مالی و فین‌تک‌ها احراز هویت لازم است، چون لازم است بدانیم چه آدمی پول جابه‌جا می‌کند، اما درباره شبکه‌های اجتماعی، کسی دوست ندارد احراز هویت شود. اپلیکیشن‌های خرید و فروش هم اگر درخواست دهند، ما شاهکار را به آن‌ها ارائه می‌دهیم.
 
وی ادامه داد: ما قیمت را صفر نمی‌کنیم و به همه دسترسی نمی‌دهیم که درخواست احراز هویت کنند و برای رعایت حقوق شهروندان سخت‌گیری می‌کنیم. البته برای ارائه یک سرویس، تجهیزاتی نیاز است و ما نمی‌توانیم سرویسی دهیم که قیمتش از هزینه تمام‌شده برای دولت پایین‌تر باشد اما همان قیمت را از کسب‌وکار می‌گیریم و روی حداقل قیمت منصفانه دریافت می‌کنیم.
 
نقش ICT در کمک به رفع مشکلات پس از سیل
 
رئیس سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به اقدامات انجام‌شده در زمان سیل گفت: طبق آمار جهانی، ۷۰ درصد لطمات ناشی از حوادثی مانند سیل صرفاً از طریق آگاهی‌رسانی قابل حل است. ما در زمان وقوع سیل چند کار انجام دادیم، اولین کار سرویس‌های اخطار مکان‌محور بود. سه سال پیش ۱۷ دقیقه بارش در سولقون، به کشته شدن ۱۱ همشهری منجر شد، اما امسال با وجود بارش‌های شدیدتر این اتفاق نیفتاد.
 
ناظمی با اشاره به نقش اپلیکیشن‌ها در اقدامات پس از وقوع سیل بیان کرد: با شرکت‌های تولیدکننده اپلیکیشن‌های نقشه و مسیریابی که مجموعاً چهار میلیون کاربر در ایران دارند، هماهنگی انجام شد که در ایام عید اعلام کنند کجا خطر آب‌گرفتگی و سیلاب وجود دارد. یکی دیگر از سرویس‌ها اعلام نقاط امدادی در اپلیکیشن‌های نقشه بود. هم‌چنین در بعضی از شبکه‌های اجتماعی می‌توانستید مکان نقاط امدادی هلال احمر را ببینید. یکی دیگر از قابلیت اپلیکیشن‌ها، امکان اضافه کردن پایگاه‌های امدادی بود که بیش‌تر در اختیار پایگاه‌ها بود اما به زودی دسترسی عمومی آن را هم اعلام می‌کنیم که برای توزیع امکانات افراد راحت‌تر شود.
 
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات، ارسال پیامک‌های انبوه شهری بود که در مجموع در ایام عید برای سیل غیر از فلش مسیج‌ها، بیش از دو میلیارد پیامک فرستاده شد. هم‌چنین تصاویری از نقاط سیل‌گرفته به صورت پهباد و فضایی دریافت می‌شد که به صورت روزانه دو نوبت در روز برای مناطق مختلف ارسال می‌شد، زیرا تصویر هوایی به شدت اهمیت دارد و شما می‌توانید با این تصاویر یک برداشت کلی از محیط به دست بیاورید که کجا آسیب‌پذیرتر است.
 
وی با بیان این‌که در مناطق آب‌گرفته، برق را قطع می‌کنند چون امکان برق‌گرفتگی مردم وجود دارد، افزود: وقتی برق قطع شود، شبکه اینترنت و ارتباطی هم قطع می‌شود، پس ما باید برقمان را مجزا می‌کردیم. به همین دلیل زمانی که بعضی از آنتن‌های ما زیر آب رفته بود که امکان برق‌رسانی وجود نداشت، ما دستگاه‌های ژنراتور فرستادیم که موبایل‌ها کار کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.