تجارت الکترونیک

رسانه‌های اجتماعی

فناوری اطلاعات

May 29, 2019
18:27 چهارشنبه، 8ام خردادماه 1398
کد خبر: 99838

برنامه‌های فیس‌بوک برای راه‌اندازی رمزارز «گلوبال‌کوین» در سال آینده

فیس‌بوک در حال برنامه ریزی برای عرضه رمز‌ارز خود در اوایل سال 2020 میلادی است؛ رمزارزی که به میلیون‌ها کاربر فیس‌بوک امکان انجام پرداخت دیجیتال خواهد داد.
 
این رمز‌ارز که از آن با نام GlobalCoin یاد می‌شود، به 2.4 میلیارد نفر کاربر ماهانه فیس‌بوک امکان می‌دهد که دلار یا سایر ارزهای ملی خود را به ارز دیجیتالی تبدیل کنند. این ارز دیجیتالی را می‌توان برای خرید روی اینترنت یا در فروشگاه‌های دیگر مورد استفاده قرار داد یا بدون نیاز به حساب بانکی، به انتقال پول پرداخت.
 
مارک زاکربرگ، بنیان‌گذار و مدیرعامل فیس‌بوک، ماه گذشته برای بررسی برنامه‌های خود در این زمینه با مارک کارنی، مدیر بانک انگلستان دیدار و گفت‌وگو کرده است.
 
زاکربرگ همچنین پیشنهاد ارایه رمزارز فیس‌بوک را که فعلا به عنوان «پروژه لیبرا» شناخته می‌شود، با مقامات وزارت خزانه‌داری آمریکا مطرح کرده و در حال مذاکره با شرکت‌هایی مثل وسترن یونیون برای توسعه راهکارهای ارزان و امن نقل و انتقال پول است.
 
زاکربرگ ماه گذشته در جریان کنفرانس F8 گفته بود: پرداخت، یکی از عرصه‌هایی است که ما امکان ساده‌سازی آن را داریم. من معتقدم که ارسال پول برای شخص دیگری باید به آسانی ارسال عکس باشد.
 
گمانه‌زنی‌ها حاکی است که این رمزارز به سادگی روی پلتفرم واتس‌اپ قابل تبادل خواهد بود.
 
همچنین گفته می‌شود که فیس‌بوک قصد دارد از ارزهایی شامل دلار، یورو و ین‌ژاپن به عنوان پشتوانه رمز‌ارزش استفاده کند. همچنین این شرکت می‌خواهد در ازای فعالیت‌های کاربران در این پلتفرم  اجتماعی از جمله، تماشای آگهی‌ها و تبلیغات و انجام خرید‌های آنلاین، مقداری از رمزارز خود را جایزه بدهد.
 
البته برخی کارشناسان معتقدند که مسایل قانونی از یک‌سو و سابقه بد فیس‌بوک در زمینه محافظت از اطلاعات و حریم خصوصی کاربران، مهم‌ترین موانع بر سر عملیاتی و فراگیر شدن رمزارز GlobalCoin خواهد بود.
 
ربکا هاردینگ، مدیر بخش بانکداری شرکت تحلیل داده‌های کوریولیس تکنولوجیز می‌گوید: فیس‌بوک تحت قوانین و مقرراتی فعالیت می‌کند که با مقررات بانکداری متفاوت است و از سوی دیگر، رمز‌ارزها نیز هنوز آن‌چنان که باید مقررات گذاری نشده‌اند. در انگلستان برای مثال، قانونی رسمی برای راهبری این بازار وجود ندارد، چون رمزارزها هنوز یک پول رایج قانونی محسوب نمی‌شوند.
 
وی می‌افزاید: فیس‌بوک درباره محافظت از داده‌های کاربران در چند سال اخیر دچار مشکل بوده و مشخص نیست چگونه می‌خواهد این مشکل را حل کند و به کاربرانش درباره حفظ اطلاعات مالی‌شان تعهد بدهد.
 
گفتنی است سال  گذشته در پی تحقیقاتی رسمی، مشخص شده که داده‌های 87 میلیون کاربر فیس‌بوک از سوی شرکت کمبریج آنالیتیکا مورد سوءاستفاده قرار گرفته و برای آنها تبلیغات مرتبط با ریاست جمهوری ترامپ در انتخابات سال 2016 ارسال  شده است.
 
در اوایل ماه جاری میلادی نیز کمیته بانکداری مجلس سنای آمریکا در نامه‌ای سرگشاده به زاکربرگ، از او خواست درباره شیوه عملکرد این ارز و محافظت از داده‌های کاربران توضیح بدهد.
 
از سوی دیگر، افشا شده که زاکربرگ در این رابطه مذاکرات خود را با دوقلوهای وینکل‌واس، یعنی کامرون و تایلر، آغاز کرده است. برادران وینکل‌واس هم‌دوره‌ای‌های مارک زاکربرگ در دانشگاه هاروارد بودند که بعدها از او به اتهام سرقت طرح‌های‌شان برای ایجاد یک شبکه اجتماعی شکایت کردند. این دو برادر در سال 2014 میلادی شرکت صرافی ارزهای دیجیتال Gemini را راه‌اندازی کردند. Gemini جزو اولین‌ شرکت‌هایی محسوب می‌شود که تاییدیه تبادل ارز دیجیتال به دلار آمریکا را دریافت کرد.
 
همچنین شنیده شده که فیس‌بوک برای تکمیل پروژه لیبرا، نیازمند یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری است و در این زمینه مذاکراتی را هم با ویزا و مسترکارت انجام داده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.