اینترنت و شبکه

May 31, 2019
18:50 جمعه، 10ام خردادماه 1398
کد خبر: 99885

فیسبوک ارز دیجیتالی وارد بازار می‌کند

قرار است فیسبوک در سه ماه ابتدای سال ۲۰۲۰ میلادی ارز دیجیتال مختص به خود را که با نام GlobalCoin شناخته می‌شود، در چند کشور معرفی کند.
 
بر اساس این گزارش، فیسبوک مراحل پایانی طراحی و برنامه‌ریزی را برای عرضه این واحد پول جدید که نوعی ارز رمزنگاری شده محسوب می‌گردد، سپری می‌کند و مارک زاکربرگ مدیرعامل این شرکت به طور محرمانه با افراد مهمی از جمله مارک کرنی رئیس بانک انگلیس ملاقات داشته است تا فرصت‌ها و ریسک‌های مربوط به عرضه ارز دیجیتال فیسبوک را مورد بحث و تبادل نظر قرار دهند.
 
ارز رمزنگاری شده نوعی ارز دیجیتال است که در طراحی آن از فناوری رمزنگاری استفاده شده و معمولاً به صورت غیرمتمرکز اداره می‌شود.
 
فیسبوک با مقامات خزانه‌داری آمریکا نیز ملاقات‌هایی داشته و با شرکت‌های تراکنش پولی مانند وسترن یونیون نیز مذاکراتی را انجام داده است. همچنین فیسبوک با صرافی‌های ارز دیجیتال شناخته شده و محبوب در آمریکا از جمله Coinbase و Gemini مذاکراتی داشته است.
 
با وجود اینکه اخبار مختلفی از طراحی و ساخت محرمانه یک شبکه پرداخت مبتنی بر زنجیره بلوکی توسط فیسبوک منتشر شده، این اولین بار است که از GlobalCoin به عنوان ارز مجازی فیسبوک نام برده می‌شود.
 
در ماه دسامبر نشریه بلومبرگ اعلام کرد فیسبوک در حال توسعه یک ارز دیجیتال است که ارزش آن به یک ارز اعتباری مانند دلار آمریکا وابسته است. در ابتدای ماه جاری نشریه وال استریت اعلام کرد فیسبوک در حال گردآوری شرکت‌های مالی و بازرگانان آنلاین به منظور مشارکت در این پروژه است که با عنوان ProjectLibra شناخته می‌شود. در پایان هفته گذشته نیز خبرگزاری رویترز گزارشی را از تشکیل یک شرکت فناوری مالی توسط فیسبوک منتشر کرد که با نام Libra Network شناخته شده و در سوییس قرار دارد.
 
انتظار می‌رود هزینه اجرای این پروژه بالغ بر یک میلیارد دلار شود، اما با توجه به اینکه حدود یک‌چهارم از جمعیت جهان کاربر فیسبوک هستند، این سرمایه‌گذاری منطقی به نظر می‌رسد. در صورتی که این سرمایه‌گذاری فیسبوک موفق باشد، ارز مجازی آن وارد جریان عادی معاملات خواهد شد و کاربران فیسبوک علاوه بر تراکنش‌های درون شبکه می‌توانند با استفاده از این ارز با سایر شرکت‌ها نیز تراکنش‌های مالی انجام دهند.
 
با وجود اینکه ارز دیجیتال فیسبوک از فناوری رمزنگاری و زنجیره بلوکی استفاده می‌کند، بسیاری از علاقمندان، استفاده از برچسب ارز رمزنگاری شده را یک ابزار بازاریابی می‌دانند و معتقدند این ارز دیجیتال از نوع ارزهای رمزنگاری شده نیست. به هرحال بسیاری از طرفداران ارزهای رمزنگاری شده معتقدند هدف اصلی از ظهور این نوع ارز مقابله با شرکت‌های فناوری بزرگ بوده نه اینکه جایگاه چنین شرکت‌هایی را تقویت کند.
 
با تمام این اوصاف، پرسش اصلی این است که فیسبوک تا چه میزان شبکه معاملات این ارز جدید را تحت کنترل خواهد گرفت و نحوه کسب درآمد آن از این پروژه چگونه خواهد بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.