تلفن همراه

گوشی

June 2, 2019
16:18 یکشنبه، 12ام خردادماه 1398
کد خبر: 99945

همه پیش‌بینی‌ها درباره کنفرانس توسعه دهندگان اپل

کنفرانس  جهانی  توسعه دهندگان اپل که به نام WWDC معروف است، روز دوشنبه سوم ژوئن (پس‌فردا) آغاز می‌کند. WWDC 2019 حداقل از نظر سیستم‌عامل‌های اپل یکی از پرخبرترین‌هاست و اپل قصد دارد در این رویداد از iOS 13 ،macOS 10.15 ،tvOS13 و watchOS 6 رونمایی کند. همچنین احتمال معرفی چند گجت و سخت‌افزار جدید هم از این رویداد می‌رود. بنابراین بد نیست تا پیش از  آغاز WWDC 2019 هر آنچه را که انتظار داریم در این رویداد رخ دهد باهم مرور کنیم.
 
همچون رویدادهای قبلی، می‌توان انتظار داشت که تمرکز اصلی رویداد WWDC امسال روی نرم‌افزارها باشد. این رویداد، فرصتی برای اپل است که به توسعه‌دهندگانش را با تازه‌های سیستم‌های عامل آشنا کند و به آنها زمان کافی برای هماهنگی و روزآمدسازی‌ اپ‌های‌شان پیش از عرضه عمومی محصولات بدهد.
 
در این رویداد اپل احتمالا نسخه‌ بتای سیستم‌عامل‌های مختلفش را به توسعه دهندگان معرفی خواهد کرد که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.
 
iOS 13
همان‌طور که می‌دانید، این روزها ارایه حالت تاریک (Dark Mode) در دنیای اپلیکیشن‌ها و پلتفرم‌ها به مد روز تبدیل شده و به همین دلیل هم پیش‌بینی می‌شود که سیستم عامل موبایل iOS 13 علاوه بر گستره وسیعی از امکانات تازه، به حالت تاریک سرتاسری و در کل سیستم عامل نیز مجهز باشد. Dark Mode محبوب‌ترین ویژگی این نسخه از آی‌او‌اس است که مدت‌هاست همه در انتظار عرضه شدن آن هستند و البته گذشته از تبعیت از مدروز، مزایایی همچون افزایش دوام شارژ باتری در نمایشگرهای OLED و کمک به خواب کاربران هم دارد.
 
علاوه بر حالت تاریک، این سیستم عامل به احتمال زیاد به اپلیکیشن جدید Find My مجهز می‌شود که در واقع ترکیبی است از Find My Friends و Find My iPhone در قالب یک رابط کاربری جدید و یکپارچه. این اپلیکیشن گزینه Find Network هم خواهد داشت که دستگاه را حتی در صورت متصل نبودن به وای‌فای یا شبکه سلولی موبایل، قابل ردیابی می‌کند.
 
آی‌پد نیز قرار است به همراه آی‌او‌اس 13 در جریان این رویداد روزآمدسازی‌هایی را دریافت کند. از جمله پشتیبانی از چند پنجره باز اپلیکیشن‌ها در حالت Multitasking است. این پنجره‌ها در یک پنل جدید با قابلیت جدا شوندگی ارایه می‌شوند که محدودیت‌های کنونی را برطرف خواهد کرد و هر پنجره که شامل برگه‌های جداگانه است را می‌توان در بخشی از صفحه نمایشگر قرار داد.
 
شنیده‌ها همچنین حاکی است که طراحی صفحه خانگی یا Home Screen آی‌پد نیز روزآمد خواهد شد.
 
از دیگر امکاناتی که به iOS 13 افزوده می‌شود می‌توان به حالت خواب (Sleep Mode) و روزآمدسازی‌های اپ‌هایی همچون Reminders، Books، Heealth و Home اشاره کرد.
 
گزارش بلومبرگ حاکی است که اپل این روزآمدسازی‌ها را در قالب پروژه‌ای با اسم رمز Yukon پیگیری کرده و این شرکت از هم اکنون روی ساخت iOS 14 نیز با اسم رمز Azul مشغول کار است و قرار است در سال آینده میلادی این سیستم عامل نیز معرفی شود. Azul از شبکه بی‌سیم 5G پشتیبانی می‌کند و بخشی از تمرکز آن نیز روی واقعیت افزوده است.
 
macOS 10.15
سیستم‌عامل macOS 10.15 نیز تمرکز خود را روی مارزیپان‌ (Marzipan) خواهد گذاشت. مارزیپان نام فناوری اپل برای انتقال ساده اپ‌ها از آی‌پد به سیستم مک است و اپل نسختین بار سال گذشته از این فناوری رونمایی کرد و حالا توسعه دهندگان نیز خواهند توانست از این فناوری برای عرضه اپ‌های خود روی مک استفاده کنند.
 
روزآمدسازی macOS همچنین شامل یک اپلیکیشن موسیقی جدید برپایه کدهای آی‌تیونز است که امکانات تازه‌ای به آن افزوده شده است. همچنین اپل پادکست‌ها را از آی‌تیونز بیرون می‌کشد و به این منظور یک اپ ویژه برای پادکست عرضه می‌کند که با مارزیپان برای مک هم قابل ارایه است.
اپل همچنین یک قابلیت جدید نمایشگر خارجی را هم به این سیستم عامل افزوده که به کاربران امکان می‌دهد که پنجره هر اپ فعالی را به یک نمایشگر دوم یا مثلا یک آی‌پد ارسال کنند.
 
همچنین احتمال می‌رود که اپ Shortcuts (که دستاورد خرید شرکت Workflow برای اپل است) در مک‌او‌اس ارایه شود. البته در iOS هنوز اپ Shortcuts به صورت پیش فرض افزوده نشده و کاربران درصورت نیاز باید آن را از اپ استور دانلود کنند. بنابراین ممکن است اتفاق مشابهی هم برای مک بیفتد و نسخه‌  مارزیپان این نرم‌افزار در اپ استور مک قرار داده شود.
 
ویژگی دیگری که قرار است از iOS 12 به macOS 10.15 وارد شود، Screen Time است. این ویژگی به کاربران امکان می‌دهد که میزان صرف وقت در اپ‌های مختلف را اندازه بگیرند و در صورت نیاز این زمان را برای اپ‌های مختلف، مثلا  شبکه‌های اجتماعی، محدود کنند. والدین هم می‌توانند برای استفاده فرزندشان از نرم‌افزارها محدودیت زمانی تعریف کنند.
 
اسکرین تایم در مک نیز مانند آی‌او‌اس عمل می‌کند و یک پنل جدید در بخش اولویت‌های سیستم (preferences) افزوده می‌شود که از طریق آن، این ویژگی تنظیم شود.
 
از دیگر برنامه‌های اپل، افزودن صفحه جدید مدیریت Apple ID به بخش تنظیمات سیستم است. افکت‌های iMessage نیز قابلیت دیگری است که قرار است به مک‌او‌اس بیاید. اپ Find My که در آی‌او‌اس ارایه می‌شود نیز در macOS در دسترس خواهد بود.
 
watchOS 6
کاربران ساعت‌های هوشمند اپل باید منتظر معرفی watchOS 6 باشند که دربرگیرنده تعدادی بهبود و روزآمدسازی است. از جمله این آپدیت‌ها می‌توان به طراحی‌های تازه برای صفحه ساعت با نام‌هایی مانند کالیفرنیا، Gradient و X-Large اشاره کرد. گزارش‌های جدیدی  از جمله برای کتاب‌های صوتی، میزان شارژ باتری و اطلاعات بارندگی و محاسبه میزان نویز در فضای خارجی نیز به این سیستم عامل ابزارهای پوشیدنی افزوده شده است.
 
نکته جالب دیگر، معرفی بازار اپ یا اپ‌استور ویژه ساعت‌های اپل است  که به همراه این سیستم عامل به صورت مستقل ارایه می‌شود.
 
اپ ویژه کتاب‌های صوتی به همراه اپلیکیشن سلامت  Cycles (وبژه دوره پریود زنان) و اپ Dose (برای مدیریت مصرف داروها) هم به watchOS 6 افزوده شده است. اپ دیگری که قبلا روی آیفون بوده و حالا به ساعت‌های هوشمند اپل هم می‌آید، اپ یادداشت صوتی Voice Memos است.
 
tvOS 13
اطلاعاتی که درباره سیستم‌عامل‌های آی‌او‌اس، مک‌او‌اس و واچ‌او‌اس داریم نسبتا جامع است؛ ولی هنوز مشخص نیست که سیستم‌عامل tvOS 13 قرار است شاهد چه روزآمدسازی‌هایی باشد. یکی از این آپدیت‌ها که می‌شد حدس زد، پشتیبانی از چندین حساب کاربری است.
البته Apple TV Plus سال جاری میلادی معرفی می‌شود؛ بنابراین ممکن است اپل رونمایی از تازه‌های این سیستم عامل را تا آن زمان به تعویق بیندازد.
 
سخت افزار
رویداد WWDC با محوریت نرم‌افزارهای اپل برگزار می‌شود، اما همیشه احتمال رونمایی از محصولات سخت‌افزاری هم در این رویداد می‌رود. به ویژه امسال که اپل اعلام کرده که در حال کار روی سه محصول پیشرفته از خانواده مک شامل Mac Pro جدید، یک نمایشگر مستقل و یک دستگاه مک‌بوک‌پرو 16 اینچی است.
 
Mac Pro
بلومبرگ اوایل ماه مه در گزارشی اعلام کرد که اپل قصد دارد در رویداد WWDC 2019 از یک دستگاه Mac Pro رونمایی کند. اطلاعات چندانی درباره این دستگاه منتشر نشده؛ اما به نظر می‌رسد که این دستگاه جدید ماژولار خواهد بود تا توسعه و آپگرید آن آسان‌تر باشد. اپل نسختین بار دستگاه مک‌پرو را در کنفرانس توسعه دهندگان سال 2013 معرفی کرد و این دستگاه که به شکل یک سطل زباله طراحی شده بود، همان سال به بازار آمد. امسال هم احتمالا اپل همین رویه را در پیش می‌گیرد و در WWDC یک رونمایی و معرفی مختصر از این محصول جدید را به همراه وعده عرضه رسمی آن در ماه‌های آینده شاهد خواهیم بود.
 
نمایشگر مستقل
به همراه مک‌پرو، اپل احتمالا از یک نمایشگر مستقل خارجی نیز رونمایی خواهد کرد. مینگ‌ چی کو که تحلیل‌گر برجسته اپل است، اعلام کرده که این نمایشگر 31.6 اینچی با وضوح تصویر 6K خواهد بود. در ساخت این نمایشگر از فناوری‌های MiniLED به همراه فناوری‌هایی همچون Night Shift، True Tone و HDR استفاده شده است.
 
کو همچنین گفته که اپل زمان عرضه رسمی این محصول را فصل دوم یا سوم سال 2019 تعیین کرده که با زمان برپایی WWDC 2019 همخوانی دارد.
 
اپل در سال 2016 از بازار نمایشگرهای مستقل خارج شد و تولید نمایشگر تاندربولت خود را متوقف کرد و حالا به نظر می‌رسد قصد دارد راسا دوباره به این بازار وارد شود.
 
مک‌بوک‌پرو 16 اینچی
مینگ چی کو علاوه‌براین درباره مک‌بوک‌پرو 16 اینچی اپل نیز شنیده‌هایی را مطرح کرده است. این دستگاه قرار است با طراحی کاملا جدیدی عرضه شود و یک فرم‌فاکتور جدید برای خانواده مک‌بوک معرفی کند. اپل پیش‌تر مک‌بوک‌پروهای 17 اینچی عرضه می‌کرد؛ اما در سال‌های اخیر، محصولات این خانواده عمدتا 15 اینچی بوده‌اند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.