تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

June 3, 2019
14:27 دوشنبه، 13ام خردادماه 1398
کد خبر: 99959

نماینده مجلس به استخراج بیت کوین در صدا و سیما واکنش نشان داد: شفاف سازی شود!

چندی پیش یاشار سلطانی، یکی از روزنامه‌نگاران مطرح و نام‌آشنا، در صفحه اینستاگرام خود از استخراج بیت کوین در صدا و سیما خبر داد که بسیار جنجال‌آفرین بود. حالا فاطمه ذوالقدر، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به این خبر واکنش نشان داده است.
 
به گزارش انتخاب، فاطمه ذوالقدر، نایب رئیس اول کمیسیون فرهنگی مجلس، در توضیح اظهارات پیشین خود پیرامون سوءاستفاده از انرژی ارزان در استخراج ارز دیجیتال در دو استودیو سازمان صدا و سیما گفت: با توجه به اینکه برق در ایران مشمول یارانه است و هزینه بسیار پایینی در مقایسه با بسیاری کشورها داراست، عده‌ای بر اساس گزارش‌های واصله در حال سوءاستفاده از برق صنعتی و کشاورزی در مزرعه ارز دیجیتال هستند که این نوع برق به مراتب بسیار ارزان‌تر از برق خانگی است و کسانی که در کار استخراج ارز دیجیتالی هستند، سعی می‌کنند سوله‌هایی که مجهز به برق صنعتی یا کشاورزی هستند را برای استخراج اجاره یا خریداری کنند.
 
نماینده تهران در مجلس ادامه داد: در موضوع خرید و فروش بیت کوین و ارزهای دیجیتالی در ایران هنوز قانون شفافی وجود ندارد و تنوع نظرات نتیجه گیری برای قانونی یا غیرقانونی بودن آن را با مشکل مواجه کرده، اما با توجه به اینکه واردات دستگاه‌ها با مصرف بالای انرژی در فهرست اقلام ممنوعه قرار دارد پس با یک نتیجه گیری ساده می‌توان متوجه شد که این دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال که مصرف برق بالایی دارند جزو اقلام ممنوعه وارداتی محسوب می‌شوند و احتمالاً این دستگاه‌ها که در مزارع استخراج هم‌اکنون مورداستفاده قرار می‌گیرند به‌صورت قاچاق وارد کشور شده‌اند.
 
ذوالقدر ادامه داد: واقعیت این است که این مزارع می‌تواند ابزار منفعت طلبی گروهی با بهره گیری از انرژی ارزان شود و در واقع یارانه انرژی به نفع منافع شخصی هزینه شود که البته مضرات زیست محیطی آن بر اساس تجربه جهانی قابل کتمان نیست و نباید به فرض وجود قانون نادیده گرفته شود.
 
او همچنین با اشاره به حواشی پیشین سازمان صداوسیما گفت: موضوعاتی در صدا و سیما اخیراً مطرح شده که زیبنده رسانه ملی نیست از جمله برنامه‌های که رنگ و بویی قمار گونه داشت، یا توهین و بی احترامی به اهل سنت در شب میلاد امام حسن مجتبی (ع) که مغایر ارزش‌های دینی و اصل وحدت که مقام معظم رهبری بر آن تاکید دارند بود، و همینک نیز تصاویری از دو استودیو صدا و سیما که در نبود نظارت به جایگاهی برای سوءاستفاده از انرژی در بیت کوین تبدیل شده است را در فضای مجازی شاهدیم. این ضعف عملکردی در نبود شورای نظارت بر صدا و سیماست که چنانچه اصلاح اساسنامه زودتر صورت پذیرد انتظار می‌رود این ضعف‌ها کاسته و رفع شود.
 
ذوالقدر تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی نیز به‌عنوان وکلای مردم در جایی که منافع مردم و کشور مورد تهدید و تعدی قرار بگیرد یقیناً ورود خواهد داشت و در این خصوص مطالبه گری برای شفاف‌سازی و آگاهی افکار عمومی صورت خواهد گرفت و با تخلفات احتمالی صورت گرفته درخواست برخورد خواهیم داشت.
 
بعد از انتشار خبر استخراج بیت کوین در صدا و سیما، یک ویدئو غیررسمی در اینترنت منتشر شد که در آن فردی با فیلم‌برداری از مجموعه صدا و سیما، خبر را به نوعی تکذیب می‌کرد، اما فیلم منتشر شده از شفافیت قابل قبولی برخوردار نبود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.