اپراتورها

تلفن همراه

June 4, 2019
4:57 سه شنبه، 14ام خردادماه 1398
کد خبر: 99983

وزیر ارتباطات: ستاره مربع‌ها از این پس به‌جای جیب‌بری به مردم خدمت ارائه می‌دهند

 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نشستی با مسوولان هلال‌احمر با اشاره به اهمیت تأمین ارتباط در زمان حوادث و بحران‌ها، گفت: امروز شرایط ارتباطی بعد از حادثه به شرایط مطلوبی رسیده است.
 
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمدجواد آذری جهرمی در نشست همکاری‌های دوجانبه جمعیت هلال‌احمر و وزارت ارتباطات باهدف توسعه ارتباطات و فناوری‌های نوین در حوزه امداد، نجات، خدمات و داوطلبان، با تقدیر از خدمات جمعیت هلال‌احمر در سیل اخیر کشور، گفت: فناوری اطلاعات در خدمت‌رسانی  شرایط بحرانی نقش حیاتی دارد.
 
آذری جهرمی فقدان سیستم اعلام هشدار را به‌عنوان یکی از مشکلات حوادث گذشته عنوان کرد و گفت: با دستیابی به این تکنولوژی و راه‌اندازی آن در سیل اخیر و اعلام هشدار ستاد بحران، در میزان حوادث و تلفات کاهش داشتیم.
 
وی با اعلام اینکه در حوادث سیل اخیر کشور ۶۰ میلیون نفر هشدار ارسال‌شده است، افزود: از طریق این سامانه هشدار با پیامک به افراد اطلاع داده شد که به مناطق خطر وارد نشوند و همین مکانیسم با توجه به گستردگی و حجم سیل اخیر، باعث کاهش تلفات شد.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تأکید بر نیاز ارتباطات در زمان امدادرسانی، گفت: در سیل شهرستان پل‌دختر زیرساخت‌های ارتباطی که در طول ۳۰ سال گذشته ایجادشده بود در ۲ تا ۳ ساعت به‌طور کامل از بین رفت و هیچ امکان ارتباطی تا ساعت ۲ نیمه‌شب با این شهرستان وجود نداشت و این شب، شب سختی برای پل‌دختر بود، چراکه هیچ اطلاعی از وضعیت این شهر وجود نداشت.
 
وی بابیان اینکه در زلزله کرمانشاه مشخص شد که جمعیت هلال‌احمر برای امدادرسانی زیرساخت‌های مناسب ارتباطی ندارد، افزود: از همان زمان با همکاری هلال‌احمر و شرکت مخابرات ایران و بر روی شبکه ملی اطلاعات با زیرساختی امن، ۴۳۰ مرکز امدادرسانی هلال‌احمر متصل شدند و ارتباطات پایدار بین این مراکز برقرار شد و در ۱۷ استان کشور شبکه ارتباطی هلال‌احمر از آنالوگ به دیجیتال ارتقا یافت.
 
آذری جهرمی با تأکید به اینکه نیازمندان به کمک در شرایط بحران باید کانال ارتباطی داشته باشند، گفت: خدمات دستوری ستاره مربع‌ها که همواره جیب مردم را خالی می‌کردند، ازاین‌پس قرار است با #۱۱۲* به مردم خدمت‌رسانی کنند و مردم می‌توانند در مواجهه با حادثه‌ای با شماره‌گیری این کد وضعیت خود را اعلام و اپراتورها نیز با شناسایی موقعیت آن فرد را به هلال‌احمر نشان می‌دهند.
 
وی با تأکید به اینکه باید ستاره مربع‌ها را به‌جایی برسانیم که به مردم خدمت‌رسانی کنند، افزود: این سرویس با همکاری اپراتورهای تلفن همراه و اپراتورهای مجازی این خدمات را به مردم ارائه می‌کند.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تأکید به اینکه اقداماتی که امروز رونمایی می‌شود درسی است که از حوادث گذشته گرفته‌ایم، تصریح کرد: امروز شرایط ارتباطی بعد از حادثه به شرایط مطلوبی رسیده است، البته هنوز نواقصی دارد که باید به آن‌ها پرداخته شود.
 
وی ارتباطات بحران را در ساعات طلایی و اولیه مهم دانست و افزود: امروز هلال‌احمر با استفاده از ظرفیت ارتباطات و فناوری اطلاعات و جامعه ارتباطی کشور، خودروهایی را برای ایجاد ارتباط در مناطق حادثه‌دیده تجهیز کرده است.
 
آذری جهرمی تصریح کرد: پروژه‌ای بین پژوهشگاه فضایی ایران و جمعیت هلال‌احمر تعریف‌شده است که بتوانیم از خدمات بالن‌های ارتباطی استفاده کنیم و در حال حاضر نیز برای استفاده از فناوری دکل‌های بادی که می‌توانند با سرعت نصب شوند و بار بسیاری را نیز نگهداری کنند، در حال پژوهش هستیم.
 
وی هدف همکاری با هلال‌احمر را به حداقل رساندن دایر کردن ارتباطات پس از وقوع حوادث اعلام کرد و افزود: در تلاش هستیم برای سه فصل باقیمانده سال نیز ۳ مانور مشترک برگزار کنیم تا بتوانیم به یک پروتکل مناسب برای دایر کردن خدمات بین وزارت ارتباطات و جمعیت هلال‌احمر و دستگاه‌های دیگر برسیم و ارتباطات بحران را در حداقل زمان ممکن ایجاد کنیم.
 
وزیر ارتباطات تأکید کرد: تلاش می‌کنیم با درس‌هایی که از طبیعت گرفته‌ایم و با استفاده از تجربیات کشورهای مختلف، به نقطه‌ای برسیم که در حوادث پیش رو شرمنده مردم نباشیم و امدادرسانی را تسریع کنیم.
 
وی در بخش دیگر از سخنان خود از جمعیت هلال‌احمر برای شفاف‌سازی ردیف‌های کمک‌های مردمی تقدیر کرد و این اقدام را برای ایجاد و تقویت اعتماد عمومی لازم دانست و اظهار امیدواری کرد که این نظام شفافیت گسترده‌تر و دقیق‌تر و با امکان نظارت عمومی ادامه یابد.
 
آذری جهرمی درباره توصیه مقام معظم رهبری برای راه‌اندازی سامانه‌ای در دولت که امدادرسانی را تسریع کند، گفت: این مأموریت به شورای دستیاران جوان وزارت ارتباطات سپرده‌شده است که تاکنون با بررسی تجربیات چندین کشور و استفاده از ظرفیت دولت الکترونیکی، نسخه نخستین آن در سه هفته گذشته ارائه‌شده که تمام دارایی‌های نهادهای مختلف در نقشه‌های جغرافیایی پیاده‌سازی می‌شود و در زمان وقوع بحران‌ها می‌تواند به سهولت مدیریت بحران کمک کند.
 
وی به تقسیم عادلانه امکانات در زمان بحران به‌عنوان یکی از مشکلاتی که در زلزله کرمانشاه و سیل اخیر وجود داشت اشاره کرد و افزود: با استفاده از فناوری اطلاعات زیرساخت امکان توزیع عادلانه امکانات ایجاد می‌شود، البته این کار با برنامه‌ریزی از قبل و با استفاده از ظرفیت دولت الکترونیکی امکان تحقق دارد.
 
بر اساس این گزارش در این نشست پروژه‌های مشترک سامانه ارتباطی #۱۱۲*، شبکه رادیویی VHF، دیجیتالDMR و نورونتا (شبکه ارتباطی زیرساخت اختصاصی جمعیت هلال‌احمر) نیز افتتاح شد.
 
همچنین جمعیت هلال‌احمر در این نشست از مدیران وزارت ارتباطات و شرکت مخابرات و اپراتورهای تلفن همراه برای همکاری در پروژه‌های ارتباطی این جمعیت با ارائه لوح، تقدیر کرد.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در این نشست با دریافت کارت داوطلبی جمعیت هلال‌احمر به‌صورت رسمی به عضویت داوطلبی این سازمان درآمد.
 
آذری جهرمی قبل از حضور در این نشست، در محوطه سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر از تجهیزات و امکانات این سازمان و همچنین از مانور نحوه کمک‌رسانی و امداد به آسیب دیدگان بازدید کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.