تلفن همراه

گوشی

June 4, 2019
5:40 سه شنبه، 14ام خردادماه 1398
کد خبر: 99999

اپل از سیستم‌عامل iOS 13 رونمایی کرد

iOS-13-1.jpg
 
دقایقی قبل در کنفرانس WWDC 2019 در شهر سن خوزه کالیفرنیا، اپل از سیستم‌عامل iOS 13 رونمایی کرد. پیش از این به‌لطف گزارش‌های مختلف تا حد زیادی در مورد مشخصه‌های نسخه جدید iOS خبردار شده بودیم ولی حالا با خیال راحت می‌توانیم به آن‌ها اشاره کنیم. از بین مهم‌ترین مشخصه‌های این نسخه جدید، می‌توانیم به حالت تاریک و بهبود در عملکرد کلی اشاره کنیم.
 
بهبود در عملکرد
 
 
iOS-13-2.jpg
 
مانند iOS 12، این بار هم اپل تمرکز زیادی بر بهبود عملکرد این سیستم‌عامل به‌خصوص برای گجت‌های قدیمی‌تر داشته است. همچنین اپل اعلام کرده که سرعت فیس آی‌دی به لطف iOS 13 حدود ۳۰ درصد سریع‌تر می‌شود و همچنین اپلیکیشن‌ها سریع‌تر اجرا می‌شوند.
 
حالت تاریک
 
aqguboczq3urc0magdje.png
 
مهم‌ترین تغییر ظاهری iOS 13 ارائه‌ی حالت تاریک گسترده است و تمام اپلیکیشن‌های اپل از این قابلیت جذاب پشتیبانی می‌کنند و با فعال شدن این حالت، حتی نوتیفیکیشن‌ها و بخش داک هم تاریک می‌شوند.
 
کیبورد مبتنی بر سوایپ
 
اگرچه iOS از کیبوردهای ثالث زیادی پشتیبانی می‌کند، اما حالا کیبورد اصلی این سیستم‌عامل هم از قابلیت سوایپ بهره می‌برد که احتمالا بسیاری از کاربران کیبوردهای SwiftKey، Swype و Gboard با این قابلیت آشنایی دارند. اگرچه چنین قابلیتی چندان پر سروصدا نیست، ولی به هر حال یک ویژگی جدید و قابل توجه محسوب می‌شود.
 
اپلیکیشن Reminders
 
بالاخره بعد از مدت‌ها انتظار، اپلیکیشن Reminders تا حد زیادی تغییر کرده است و علاوه بر ظاهر جدید، از فیلترهای Today، Scheduled، Flagged و All برای وظایف تعریف شده بهره می‌برد. در ضمن اپل هوش مصنوعی را هم برای این اپلیکیشن به ارمغان آورده و حالا کافی است عبارات موردنظر را تایپ کنید تا این اپلیکیشن به‌صورت خودکار به شما پیشنهاد دهد که چه زمانی می‌خواهید این مورد برای شما یادآوری شود. علاوه بر این، می‌توانید افراد موجود در فهرست مخاطبین را تگ کنید تا هنگام باز کردن پیام‌های آن‌ها، موارد موردنظرتان به شما یادآوری شود.
 
آپدیت برای Mail، Notes و سافاری
 
در iOS 13 همچنین شاهد اعمال تغییرات بر بخشی از اصلی‌ترین اپلیکیشن‌های این سیستم‌عامل هستیم. اپلیکیشن Mail رابط کاربری مبتنی بر فضای دسکتاپ پیدا می‌کند و در سافاری می‌توانید برای وب‌سایت تنظیمات موردنظر خود را لحاظ کنید و Notes هم از قابلیت گالری‌مانندی بهره می‌برد که شما اجازه می‌دهد به تمام یادداشت‌ها با یک نگاه دسترسی داشته باشید.
 
اپل مپس
 
در iOS 13 اپلیکیشن اپل مپس تا حد زیادی بازطراحی شده است. این کمپانی می‌گوید اپلیکیشن مذکور را دوباره از صفر توسعه داده است و علاوه بر امکانات بیشتر، از قابلیت مشابه گوگل استریت ویو هم بهره می‌برد.
 
حریم خصوصی
 
iOS-13-3.jpg
 
در iOS 13 کاربران این امکان را دارند که به اپلیکیشن‌هایی که خواستار دسترسی به موقعیت مکانی هستند، فقط یک بار این اجازه را بدهند و با این کار دیگر اپلیکیشن مذکور نمی‌تواند مرتبا به این داده‌ها دسترسی داشته باشد. در ضمن یکی از قابلیت‌های جذاب این سیستم‌عامل این است که اکانت‌های اپل به‌صورت خودکار بر اساس هر اپلیکیشن یک ایمیل جدید ایجاد می‌کنند و سپس ایمیل‌های ارسال شده از طرف اپلیکیشن‌ها، از جانب این ایمیل‌های خاص برای ایمیل اصلی کاربر فوروارد می‌شود. با این کار اپلیکیشن‌ها دیگر به ایمیل‌های اصلی کاربران دسترسی پیدا نمی‌کنند.
 
همچنین باید به قابلیت Sign in with Apple هم اشاره کنیم که در صورت پشتیبانی اپلیکیشن‌ها از این مشخصه، کاربران بدون وارد کردن اطلاعات شخصی، صرفا با بهره‌گیری از فیس آی‌دی می‌توانند اکانت جدیدی را ایجاد کنند.
 
ابزارهای جدید برای ویرایش عکس و ویدیو
 
iOS-13-4.jpg
 
اپل ابزارهای جدیدی برای ویرایش عکس و ویدیو در iOS 13 تعبیه کرده است. با بهره‌گیری از این ابزارها، می‌توانید تغییرات زیادی را بر عکس‌ها و ویدیوهای موردنظر خود اعمال کنید. همچنین اپلیکیشن Photos هم رابط کاربری جدیدی پیدا کرده و حالا با بهره‌گیری از یادگیری ماشینی می‌تواند موارد مختلفی مانند عکس‌های تکراری را پاک کند تا تجربه کاربری افراد بهبود پیدا کند.
 
Find My
 
اپلیکیشن‌های Find My Friends و Find My iPhone دیگر وجود ندارند و در عوض برای بهره‌گیری از امکانات آن‌ها باید به اپلیکیشن Find My سر بزنید. این اپلیکیشن به شما اجازه می‌دهد که گجت‌های گم‌شده و دوستان و آشنایان را به صورت همزمان رهگیری کنید.
 
فلش مموری
 
در نهایت باید بگوییم که iOS 13 از فلش مموری پشتیبانی می‌کند و به‌راحتی می‌توانید فایل‌های موجود در آن را به اپلیکیشن Files منتقل کنید.
 
کاربران آیفون ۶ اس به بعد می‌توانند iOS 13 را دریافت کنند که این یعنی کاربران آیفون ۵ اس و آیفون ۶ از چنین مزیتی بهره نمی‌برند. نسخه پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان این سیستم‌عامل تا ساعاتی دیگر عرضه می‌شود و مدتی بعد عموم کاربران می‌توانند نسخه‌ی بتا iOS 13 را دریافت کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.