تلفن همراه

سیستم‌عامل

گوشی

June 5, 2019
12:31 چهارشنبه، 15ام خردادماه 1398
کد خبر: 100008

وقتی تیم کوک باز هم به اندروید فخر می‌فروشد

سخت افزار: کنفرانس WWDC 2019 اپل شب گذشته و با تمرکز ویژه بر روی آپدیت‌های نرم‌افزاریس سیستم عامل‌های این کمپانی برگزار شد. اپل شب گذشته از سیستم عامل iOS 13، WatchOS 6 و iPadOS رونمایی کرد و این بهترین فرصت بود تا کنایه‌های خود را نصیب تنها شرکتی کند که در زمینه تولید سیستم عامل گوشی با آنها رقابت دارند. اپل با اشاره به میزان جامعیت نسل قبلی سیستم عامل موبایل خود، iOS 12 که سال گذشته معرفی شد، این فرصت را در اختیار منتقدان قرار داد تا به گوگل و سیاست‌های آن ایراد بگیرند.
 
یک ماه پس از عرضه iOS 12 این سیستم عامل بروری 50 درصد از گوشی‌ها نصب شد و در ماه فوریه 2019 میزان آن به 80 درصد رسید. غول فناوری سیلیکون ولی شب گذشته اعلام کرد که در حال حاضر iOS 12 بر روی 85 درصد از آیفون‌ها، آیپدها و آیپادهای این شرکت نصب شده است. در باب مقایسه بد نیست بدانید که iOS 11 تا اوایل ماه سپتامبر سال گذشته، یعنی زمانیکه نسخه جدیدتر عرضه شد، نتوانسته بود به رقم 85 درصد دست پیدا کند.
 
این میزان پذیرش سیستم عامل جدید وقتی بسیار قابل احترام‌تر خواهد بود که بدانید iOS 12 بیشتر از هر نسخه دیگری از سیستم عامل iOS بر روی دستگاه‌های اپل نصب شده است. پیش از این نسخه iOS 9 و iOS 10 به ترتیب به رقم چشمگیر 88 و 87 درصد دست پیدا کرده بودند، اما در آن زمان تعداد دستگاه‌های اپل بسیار کمتر از حال حاضر بود و باوجود درصد بالا، تعداد کمتری از دستگاه‌ها را شامل می‌شد.
 
 
مقایسه توزیع iOS و اندروید
 
تیم کوک، مدیرعامل اپل میزان توزیع سیستم عامل iOS 12 را در تضاد کامل با دیگر توسعه دهنده سیستم عامل، یعنی گوگل می‌داند. آخرین نسخه از سیستم عامل اندروید، یعنی 9 Pie تنها برروی 10 درصد از دستگاه‌های اندرویدی نصب شده است. آن هم در شرایطی که این نسخه از اندروید یک ماه زودتر از iOS 12 معرفی شده بود. البته با همه اوصاف باید به این نکته اشاره شود که دامنه تحت پوشش اندروید بسیار گسترده‌تر است و دستگاه‌های موجود برای مصرف کنندگان یک لیست طولانی از شرکت‌های سازنده دارد که این موضوع ارائه به‌روزرسانی سریع برای همه آنها را سخت کرده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.