اپلیکیشن

تلفن همراه

رسانه‌های اجتماعی

June 6, 2019
23:14 پنجشنبه، 16ام خردادماه 1398
کد خبر: 100045

پیام رسان های داخلی را چه شد؟!

با وجود مشکلات کاربران پیام‌رسان‌های اجتماعی برای دانلود و نصب پیام‌رسان‌های خارجی – از فیلترینگ گرفته تا حذف نسخه‌های فارسی از مارکت‌های خارجی – آمارها نشان می‌دهند که مجموع کاربران پیام‌رسان‌های داخلی هنوز به آن میزان قابل توجه نرسیده است.

به گزارش ایسنا، پیام‌رسان‌های داخلی در طول چند سال گذشته آغاز به کار کرده و مشغول فعالیت شده اند، اما بیشترین نمود استفاده از این ابزارهای داخلی زمانی خود را نشان داد که پیام‌رسان خارجی تلگرام پس از کش‌وقوس فراوان فیلتر شد و این موضوع فرصتی به پیام‌رسان‌های داخلی داد که وارد عرصه رقابت شوند.

هرچند برخی کارشناسان و تحلیلگران همان زمان هم معتقد بودند فیلترینگ پیام‌رسان‌های خارجی تنها راه مناسب برای حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی نیست، این روند تا امروز ادامه‌دار شده است و البته از طرف برخی مسؤولان همواره به رشد پیام‌رسان‌های داخلی پس از اعمال فیلترینگ روی تلگرام و خروج اکثر کاربران از آن و کوچ به شبکه‌های داخلی اشاره شده است. البته فعالیت ادامه‌دار تلگرام اصلی با فیلترشکن و نسخه‌های فارسی‌اش با پروکسی‌های داخلی، همواره مورد انتقاد قرار داشته است.

محمدجواد آذری جهرمی – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- سال گذشته درباره فعالیت پیام‌رسان‌های داخلی، از رشد تعداد کاربران آنها از ۱.۵ میلیون به ۷.۵ میلیون نفر گفته بود. این در حالی است که طبق برخی آمارها، هنوز هم بیشتر از نیمی از کاربران پیام‌رسان‌های اجتماعی از تلگرام استفاده می‌کنند.

پیام‌رسان‌های داخلی چند کاربر دارند؟

در بازارهای آنلاین، تعداد دانلود هر یک از برنامه‌ها مشخص است. البته جدا از مارکت‌های آنلاین از جمله گوگل‌پلی و بازار برای سیستم عامل اندروید و مارکت‌های سیب‌اپ و سیبچه برای سیستم عامل عامل آی‌اواس (با توجه به اینکه پیام‌رسان‌های ایرانی از مارکت اپ‌استور حذف شده‌اند)، هر یک از پیام‌رسان‌ها را از وب‌سایت خودشان نیز می‌توان دانلود کرد، اما با توجه به اینکه دانلود برنامه‌ها غالباً از طریق مارکت‌ها انجام می‌شود، آمار دانلود از طریق وب‌سایت چندان قابل ذکر نیست.

در تصاویر زیر دانلود هر یک از پیام‌رسان‌ها از طریق مارکت‌های آنلاین نشان داده شده است. این آمار نشان‌دهنده تعداد نصب‌های فعال این پیام‌رسان‌هاست. این بدان معناست که ممکن است فردی هر یک از این پیام‌رسان‌ها را دانلود و نصب کرده باشد اما از آن‌ها استفاده‌ای نکند، بنابراین در این آمار آورده نشده است. تعداد نصب‌های فعال، کسانی هستند که علاوه بر دانلود و نصب، در این پیام‌رسان‌ها ثبت‌نام کرده و از آن‌ها استفاده کرده باشند. بر این اساس، تعداد کاربران پیام‌رسان بله، با احتساب یک میلیون در مارکت بازار، ۵۰۰ هزار در گوگل‌پلی و ۲۰۰ هزار در مایکت (یکی از اولین مارکت‌های فارسی زبان اندروید در ایران)، به بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار کاربر می‌رسد.

تعداد کاربران سروش، با احتساب دو میلیون در مارکت بازار، سروش‌پلاس که نسخه توسعه‌یافته‌ی سروش است، ۲۰۰ هزار در بازار و ۳۴ هزار نصب فعال در مایکت به دو میلیون و ۲۳۴ هزار کاربر می‌رسد.

تعداد کاربران گپ با احتساب ۲۰۰ هزار در مارکت بازار، ۵۰۰ هزار در گوگل‌پلی و ۲۰۰ هزار در مایکت، به بیش از ۹۰۰ هزار کاربر می‌رسد.

با وجود این، با گرفتن آمار از هر یک از این پیام‌رسان‌ها، ممکن است آنها این ادعا را مطرح کنند که کاربرانشان بیش از چیزی است که در مارکت‌ها نمایش داده شده است. این موضوع می‌تواند به دلیل دانلودهایی باشد که از طریق وب‌سایت هر یک از پیام‌رسان‌ها انجام شده یا پیام‌رسان‌ها ممکن است تعداد دانلود و نصب این برنامه‌ها را مد نظر داشته باشند، در حالی که آنچه اهمیت دارد و در این گزارش هم به آن پرداخته شده، تعداد نصب‌های فعال پیام‌رسان‌هاست.

در کنار پیام‌رسان‌های بله، سروش و گپ که کاربرانشان در اینجا مشخص شده، پیام‌رسان‌های ایرانی دیگری هم هستند از جمله آی‌گپ، بیسفون، ویسپی، ایتا و دیگر پیام‌رسان‌ها که هر کدام از اینها هم کاربران خود را دارند، اما مجموع این آمار شاید به ۱۰ میلیون استفاده فعال برسد. این موضوع نشان می‌دهد در یک سال گذشته، تعداد کاربران پیام‌رسان‌های داخلی رشد قابل توجهی نداشته است؛ هرچند برخی ممکن است مدعی شوند که یک سال هم زمان کافی برای رشد و توسعه پیام‌رسان‌ها نیست؛ اتفاقی که در نمونه‌های خارجی که زمانی بازار انحصاری پیام‌رسانی را در ایران در دست داشتند، شاهدش بودیم.

در هر حال به گفته وزیر ارتباطات، دلایل عدم استقبال مردم از شبکه‌های داخلی به ظرفیت‌های فنی باز می‌گردد که با افزایش کارآیی می‌توان اعتماد را به مردم بازگرداند.

به گفته آذری جهرمی، این که شبکه‌های داخلی کمتر مورد استقبال قرار گرفته‌اند، گزاره درستی نیست و این شبکه‌ها بنا بر ظرفیت و توانی که داشته و رجوعی که مردم به آنها کرده‌اند، رشد خوبی را به نوع خودشان داشتند اما اعتماد عمومی بیشتر با گذشت زمان حاصل می‌شود. اگر انتظار داشته باشیم یک پیام رسان داخلی در مرحله اول خود با پیام رسانی که سال‌های زیادی در حال فعالیت است، همان قابلیت‌ها را بدهد، این انتظار دقیقی از این شبکه‌های داخلی نیست.

بر این اساس با گذشت زمان و با اقداماتی که صورت می‌گیرد و نیز قوانینی که مصوب خواهد شد و اصلاح عملکردها می‌توان امیدوار به رشد اعتماد عمومی به سمت نرم افزارهای داخلی باشیم.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.