5G, 6G, vRAN, OpenRAN

تلفن همراه

گوشی

June 6, 2019
23:29 پنجشنبه، 16ام خردادماه 1398
کد خبر: 100052

آیا خرید گوشی‌های 5G منطقی است؟

 
شهر سخت افزار: نسخه 5G پرچمدار وان پلاس 7 به تازگی در کشور انگلیس عرضه شده است، اما کاربران از سرعت دانلود آن چندان راضی نیستند. بر اساس تصاویر منتشر شده از تست‌های اجرا شده توسط کاربران، سرعت دانلود در شبکه 5G بسیار پایین‌تر از سرعت تبلیغاتی اعلام شده توسط اپراتورها است.
 
 
مدت کوتاهی است که شبکه 5G در برخی از کشورهای مدرن اروپایی و آمریکایی راه اندازی شده است و در همین راستا شرکت‌های بزرگی مانند سامسونگ و وان پلاس اقدام به عرضه گوشی‌های هوشمند 5G خود برای پشتیبانی از نسل پنجم شبکه تلفن همراه کرده‌اند. همان‌طور که می‌دانید قیمت گوشی‌های هوشمند 5G بسیار بالاتر از نسخه‌های LTE است و برای خرید آن‌ها باید رقم‌های نجومی را بپردازید؛ اما خرید گوشی‌های 5G با قیمت‌های بسیار بالا نسبت به سرعت دانلودی که در اختیار کاربران قرار می‌دهند منطقی است؟
 
شرکت‌های ارائه دهنده خدمات 5G در تبلیغات خود به سرعت دانلود نجومی و تاخیر پایین و کیفیت بالا تماس‌های در این شبکه اشاره می‌کنند، اما تا به امروز این شرکت‌ها نتوانسته‌اند سرعت دانلودی را که تبلیغ می‌کنند به شکل تجاری در اختیار کاربران گوشی‌های 5G قرار دهند. در روز‌های ابتدایی عرضه پرچمدار 5G گلکسی اس 10 گزارش‌هایی از طرف کاربران منتشر شد که بر اساس آن این پرچمدار نمیتوانست به درستی به دکل‌های 5G متصل شود و در اکثر مواقع شبکه آن بر روی حالت 4G LTE قرار داشت. حال خریداران انگلیسی پرچمدار 5G وان پلاس 7 گزارش‌هایی مبنی بر سرعت دانلود پایین این گوشی در شبکه 5G نسبت به تبلیغات انجام شده منتشر کرده‌اند.
 
اخیراً نظرسنجی بین خریداران نسخه 5G وان پلاس 7 انجام شده است و در مورد ارزش خرید این محصول از آن‌ها سوال شده است. همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، 73 درصد از کاربران مخالف خرید این محصول هستند و از نظر آن‌ها این محصول نسبت به قیمت بالای آن ارزش خرید ندراد. اپراتور Sprint به تازگی اعلام کرده است که قصد دارد تا پوشش شبکه 5G خود را در آمریکا گسترش دهد و سرعت دانلود در این مناطق با شبکه 5G به طور متوسط حدود 100 مگابیت بر ثانیه خواهد بود.
 
بدون شک سرعت دانلود شبکه 5G نسبت به شبکه 4G LTE در آمریکا بالاتر است، اما همچنان سرعت دانلود در این شبکه از حد انتظار و سرعت اعلام شده در تبلیغات بسیار پایین‌تر است. اما در این بین مشکل به قیمت نجومی گوشی‌های مجهز به شبکه 5G ختم نمی‌شود، بلکه در حال حاضر هزینه خدمات 5G بسیار گران است؛ به طور مثال برای خرید بسته اینترنت یک ماهه 5G با حجم دانلود 30 گیگابایت باید مبلغ 70 یورو را پرداخت کنید. با توجه به شرایط موجود خرید گوشی‌های هوشمند 5G در حال حاضر چندان کار عقلانی به نظر نمی‌رسد و این فناوری فعلاً جای کار دارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.