اینترنت و شبکه

لبه تکنولوژی

June 7, 2019
19:41 جمعه، 17ام خردادماه 1398
کد خبر: 100081

ظهور رایانش ابری ترکیبی در آینده ای نزدیک

رایانش ابری که واژه‌ای نسبتاً جدید در حوزه فناوری محسوب می‌شود، علی‌رغم جدید بودن، بسیاری از شرکت‌ها و کسب و کارهای جهان را وابسته به خود کرده و کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند در آینده باید شاهد ظهور رایانش ابری ترکیبی باشیم.
در ابتدای ظهور فناوری رایانش ابری یا cloud computing، کارشناسان زمان زیادی را برای تبیین و تعریف تفاوت بین رایانش ابری عمومی مانند سایتهای آمازون، گوگل، مایکروسافت و … و سایر سرویس‌های رایانش ابری خصوصی صرف کردند. بر اساس تعریف تخصصی، دیتاسنترهای سخت‌افزاری و نرم‌افزارهای تأمین‌کننده‌ی سرویس پردازشی را «رایانش ابری» می‌نامند.
 
 پس از آن کارشناسان به سرعت متوجه شدند که بیشتر مشتریان از ترکیب این دو بهره‌مند می‌شوند. رایانش ابری، عمومی به دلیل گستردگی سرعت رشد آن و همچنین رایانش ابری خصوصی برای اطلاعات حساس، مسائل مربوط به حکومت و غیره مورد استفاده قرار می گیرد. این موضوع با عنوان رایانش ابری دوگانه یا هیبریدی تعریف می‌شود.
 
خرید آنلاین از مراکز متعدد رایانش ابری
 
امروزه تقریباً تمامی کسب و کارهای جهان کمابیش به سایتهای ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری نیاز داشته و به طور کلی از هر دو گروه عمومی و خصوصی این خدمات استفاده می‌کنند. این بسیار مهم است که کاربران به طور دقیق بدانند چه انتظار و توقعی از مراکز ارائه‌دهنده خدمات عمومی و خصوصی رایانش ابری دارند؟
 
بدیهی است که ما باید احتمالاً به چند مرکز ارائه‌دهنده رایانش ابری به صورت ترکیبی مراجعه کنیم، شما می‌توانید مطمئن باشید که برخی از داده‌ها همیشه در محل خاصی نگهداری می‌شوند، اما صاحبان این صنعت تمایلی به توضیح آن ندارد. در عوض، چند مرکز در جداسازی اطلاعات به طور مستقل از یکدیگر تمرکز دارند در سراسر ارائه‌دهندگان مختلف ابر رایانش ارائه می‌شود. این اقدامات از  سوءاستفاده فروشندگان از این اطلاعات پیشگیری می‌کند اما از نظر تئوری، مسئله یکپارچه‌سازی اطلاعات، بسیار پیچیده‌تر است.
 
 
 
چالش‌های مراکز بزرگ ابر رایانش چندگانه
 
در نتیجه این روند، ما شاهد فروشندگان فناوری‌هایی هستیم که با طراحی ابزارهایی ویژه به شما کمک می‌کنند که بدانید اگر به دنبال اطلاعات خاصی هستید، برای دریافت بهترین نتیجه بهتر است ابتدا به کدام سایت مراجعه کرده و چه اطلاعاتی در اختیار شما قرار خواهد گرفت؟
 
یکی از این شرکت‌های که به طور خاص بر پرونده ذخیره‌سازی داده‌ها و پرونده‌های توزیع‌شده و کنترل چندین مرکز ابر اطلاعات متمرکز شده است، شرکت Scality است که با ارائه برنامه Zenko 1.0 در نسخه‌های منبع باز و سازمانی موجود، کاربران را به کنترل چندین مرکز رایانش ابری قادر ساخته و به آن‌ها امکان مدیریت و جستجوی داده‌ها در میان ابرهای خصوصی و عمومی مختلف می‌دهد.
 
به باور کارشناسان، Zenko اساساً این یک محصول طراحی‌شده برای ارائه یک نقطه پایانی است که از طریق آن می‌توان داده‌ها را در هر مکانی ذخیره، بازیابی و جستجو کرد.
 
جروم لکات (Jerome Lecat)، مدیرعامل شرکت Scality در توضیح عملکرد این محصول گفت: از جمله خدمات رایانش ابری می‌توان به خدمات وب آمازون (AWS)، مایکروسافت Azure، آی بی ام، گوگل و دیگر شرکت‌های بزرگ این حوزه، برای پیدا کردن عناصر اصلی IT مورد نیاز، اشاره کرد. مهم‌ترین قابلیت بهره‌برداری از این نرم‌افزار این است که می‌تواند داده‌های ذخیره‌شده را بدون نیاز به این که کجا ذخیره می‌شوند، چه به صورت Cloud، Cloud Storage Network Attached Storage (NAS) یا راه حل‌های ذخیره‌سازی جدیدتر؛ برای شما پردازش کرده و در اختیارتان قرار دهد.
 
  Zenko یک راه حل کاملاً آگاهانه برای مدیریت گردش کار داده‌های رایانش ابری است که اطلاعات را برای کشف، ادغام و مدیریت داده‌ها و همچنین ذخیره‌سازی سازمانی موجود و مراکز رایانش ابری عمومی فراهم می‌کند.
 
گیورگیو رگنی (Giorgio Regni) مدیر ارشد فناوری شرکت Scality  در این رابطه می‌گوید: «توسعه دهندگان برنامه‌های کاربردی و نرم‌افزارهای رایانش ابری، مجبور نیستند تنها یک ارائه‌دهنده را انتخاب کرده و یا در مورد برنامه نویسی برای چندین برنامه کاربردی نگران باشند . Zenko  فرصت هایی را برای طراحی برنامه‌های کاربردی فراهم می‌کند که در آن ذخیره‌سازی به صورت پیش فرض، انتخاب نشده است و تنها بر اساس نیازهای کسب و کار، مانند هزینه، در دسترس بودن یا قابلیت های تحلیلی خاص، این ذخیره‌سازی انتخاب می‌شود.»
 
آینده رایانش ابری
 
چه کسی در ابتدا باور داشت که  هدف اصلی رایانش ابری دستیابی انعطاف‌پذیری و اتصال به اطلاعات حیاتی در مواجهه با پیچیدگی داده‌ها و افزایش حجم کارهای پیچیده فناوری اطلاعات است که به خدمات ناشی از انواع مختلف ارائه‌دهندگان خدمات مرتبط خواهد بود؟ آن چه مسلم است ما باید خود را برای آینده این حوزه در قالب رایانش ابری چندگانه و ترکیبی آماده کنیم سایت هایی که قابلیت دسترسی به اطلاعات و پردازش آن‌ها را در هر مکان مشخص و زمان خاص داشته باشند. به این ترتیب قطعاً آینده‌ای هیجان‌انگیز و جالب در این حوزه شکل خواهد گرفت.
 
 
 
منبع: forbes
مترجم: سینا
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.