تجارت الکترونیک

دولت الکترونیک

فناوری اطلاعات

June 16, 2019
12:24 یکشنبه، 26ام خردادماه 1398
کد خبر: 100286

نظارت سختگیرانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات بر ۳ پروژه ملی

دبیرخانه شورای اجرایی فناوری‌اطلاعات به عنوان ناظر سه پروژه سامانه جامع مالیاتی، پرونده سلامت الکترونیکی و معاملات الکترونیکی دولت تا کنون روند اجرایی این پروژه‌ها را تایید نکرده است.
 
دبیراجرایی شورای فناوری اطلاعات با بیان این مطلب در جمع نمایندگان رسانه‌های گروهی گفت: «تا کنون به صورت مجزا برای هر کدام از این دستگاه‌های گزارش بررسی آنان ارائه شده و از این پس این گزارش‌ها به صورت عمومی انتشار می‌یابد.»
 
رضا باقری اصل تاکید کرد که از این پس این سازمان نظارت سخت‌گیرانه‌تری را برای اجرایی شدن این سه پروژه ملی در دستور کار خود قرار می‌دهد و تمامی شهروندان می‌توانند نظرات خود در مورد این سامانه‌ها را از طریق تمامی شبکه‌های اجتماعی به اطلاع آنان برسانند.
او با اشاره به جزیره‌ای عمل کردن دستگاه‌های مختلف در ارائه خدمات دولت‌الکترونیکی گفت: «قرار بود با ایجاد دولت‌الکترونیکی اندازه دولت کاهش یابد؛ اما هم‌اکنون شرایطی ایجاد شده است که وزارتخانه‌های مختلف با ایجاد یک اپلیکیشن ارائه خدمات، زیرمجموعه‌ای برای اداره آن اپلیکیشن ایجاد می‌کنند.»
 
باقری اصل افزود: «در دوره‌ای تصور می‌شد که زیرساخت لازم برای ارائه خدمات دولت‌الکترونیکی وجود ندارد اما حال با ایجاد زیرساخت مناسب برای ارائه خدمات دولت‌الکترونیکی به نظر می‌رسد اراده‌ای برای پیاده‌سازی دولت‌الکترونیکی وجود ندارد.»
او با انتقاد از وزارت صمت، نیرو و سازمان امور مالیاتی به ذکر مثالی از این سه وزارتخانه اکتفا کرد و گفت: «وزیر صمت اعلام می‌کند که برای ارائه قیمت کالاهای اساسی در نظر دارد اپلیکیشنی ایجاد کند و وزارت نیرو نیز برای الکترونیکی کردن قبوض خود چنین برنامه‌ای دارد همچنین سازمان امور مالیاتی نیز اقدام به استخدام ممیز مالیاتی می‌کند.»
 
او ادامه داد: «در شرایطی که زیرساخت دولت همراه برای ارائه تمامی این خدمات وجود دارد چرا هر کدام از این وزارتخانه‌ها می‌خواهند به صورت مجزا اقدام به ایجاد یک اپلیکیشن کنند؟ در این صورت تا چند سال آینده باید ۲هزار اپلیکیشن روی گوشی‌های خود نصب کنیم تا بتوانیم از خدمات الکترونیکی دستگاه‌های مختلف استفاده کنیم.»
 
باقری اصل با مطرح کردن این سوال که چرا دستگاه‌ها می‌خواهند برای ایجاد زیرساخت هزینه کنند در شرایطی که تمامی زیرساخت‌های ارائه این خدمات وجود دارد گفت: «هم‌اکنون امکان آنلاین شدن ۲۰ میلیون کاربر در دولت همراه وجود دارد همچنین میزان نصب این اپلیکیشن نیز به ۷ میلیون کاربر رسیده است. به جای اینکه دستگاه‌ها به صورت مجزا با هر کدام از اپراتورها وارد مذاکره شوند می‌توانند با استفاده از زیرساخت ایجاد شده خدماتشان را ارائه کنند.»
او ادامه داد: «در نهایت تمامی این دستگاه‌ها پس از اینکه اپلیکیشن خود را ارائه کردند باید به مرکز تبادل اطلاعات دولت متصل شوند پس از همان ابتدا نیز می‌توانند خدمات خود را از طریق اپلیکیشن دولت‌همراه ارائه دهند.»
دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور با اشاره به اینکه در سال ۹۶ در حدود ۱۰۳میلیون تراکنش تبادل اطلاعات صورت گرفته و در سال ۹۷ این رقم به ۳۵۰ میلیون تراکنش رسیده است گفت: «پیش‌بینی می‌شود این رقم در سال جاری به بیش از ۵۰۰ میلیون تراکنش برسد.»
 
باقری اصل در پاسخ به این سوال که آیا قوه قضائیه به مرکز تبادل اطلاعات دولت یا GSB متصل شده است گفت: «قوه قضائیه طبق مصوبه دولت و تفاهم‌نامه‌ای که با شورای اجرایی فناوری اطلاعات امضا شده به مرکز تبادل اطلاعات دولت متصل شده است اما این قوه بیشتر دریافت کننده اطلاعات است تا ارائه دهنده اطلاعات.»
 
عدم تقارن سرویس‌دهندگان و سرویس‌گیرندگان
رئیس سازمان فناوری اطلاعات نیز در این جلسه در پاسخ به سئوال پیوست که چه تعداد دستگاه به مرکز تبادل اطلاعات دولت متصل شده‌اند گفت: «تقریبا تمامی دستگاه‌‌ها برای اینکه اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت کنند به GSB متصل شده‌اند. اما از میان دستگاه‌های متصل شده ۴۵ دستگاه سرویس می‌دهند و ۱۱۱ دستگاه سرویس می‌گیرند مقایسه این ارقام نشان می‌دهد که در این میان هیچ تعادلی میان سرویس‌دهندگان و سرویس گیرندگان وجود ندارد.»
 
 
امیر ناظمی افزود: «تا پایان اردیبهشت ماه در حدود ۶۲۹ سرویس از طریق GSB به دستگاه‌های مختلف ارائه شده است. تعداد سرویس‌هایی که از طریق مرکز تبادل اطلاعات دولت تا پایان اسفند ما ارائه می‌شد در حدود ۵۸۹ سرویس بوده است که طی یک دوره زمانی دو ماهه ۴۰ سرویس به آنان اضافه شده است.»
او با اشاره به اینکه از طریق مرکز تبادل اطلاعات دولت تقریبا ۵۵ میلیون و ۵۸۷ هزار تراکنش تبادل اطلاعات صورت گرفته است اعلام کرد:« ۴۴ درصد این تراکنش‌ها استعلام هویتی از سازمان ثبت احوال بوده است. بیش از ۲۴ میلیون دفعه از سازمان ثبت احوال استعلام هویتی صورت گرفته است.»
 
او اضافه کرد: «۳۱ درصد کل استعلام‌ها نیز از سامانه شاهکار و از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی صورت گرفته است و در رتبه سوم وزارت امور اقتصادی و دارایی قرار می‌گیرند.»
رئیس سازمان فناوری اطلاعات مردم را بیشترین دریافت کنندگان اطلاعات دانست و گفت: «طی ۲ ماه گذشته ۲۷ درصد کل تقاضاها از سوی مردم و از طریق اپلیکیشن دولت همراه مطرح شده است پس از آن و در رتبه دوم بانک مرکزی قرار می‌گیرد.»
 
براساس اظهارت او ۱۶ درصد کل استعلام‌ها از سوی این بانک صورت گرفته است و  به نظر می‌رسد پیاده‌سازی رمز پویا طی دو ماه موجب افزایش میزان استعلام‌ها شده است. همچنین به گفته ناظمی وزارت صمت نیز با ۸ درصد استعلام‌ها در رتبه بعدی قرار می‌گیرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.