بازار سرمایه

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

June 18, 2019
18:14 سه شنبه، 28ام خردادماه 1398
کد خبر: 100364

پرداخت الکترونیکی ابزار مفقوده در بورس

برگزاری عرضه اولیه شرکت های بورسی همزمان با برگزاری مجمع سالیانه به نفع شرکت بورسی است و سهامدارا عملا بهره ای نمی برد.
 
یکی از اتفاقاتی که در فصل مجامع سال جاری برای حداقل 2 بار تکرار شد، برگزاری مجمع سالانه تنها چند روز بعد از عرضه اولیه سهام شرکت بود. این اتفاق به نفع شرکت و به ضرر سهامدارانی است که در عرضه اولیه شرکت می‌کنند زیرابه دلیل برگزاری مجمع و تقسیم سود عملاً امکان فروش سهام وجود نخواهد داشت و همچنین چون عرضه‌های اولیه در مقیاس سهمی کمی اتفاق می‌افتد، عملاً تقسیم کردن سود در این زمان به دلیل پایین بودن سهم سهامداران، باعث بلوکه شدن سود در حساب شرکت می‌شود.
 
یکی از مکانیسم‌ها برای جلوگیری از بلوکه شدن این سودها در حساب شرکت، انتقال سود به‌صورت الکترونیکی به‌حساب سهامدار است و به همین دلیل شما در زمان دریافت کد بورسی، شماره‌حساب و شبا خود را نیز ثبت می‌کنید اما؛ به چه دلیل این انتقال الکترونیکی از سوی شرکت‌ها رخ نمی‌دهد؟
 
و چرا عرضه‌های اولیه یک هفته قبل از مجمع برگزار می‌شوند؟
 
علی صحرایی مدیرعامل شرکا بورس تهران در گفت وگو با خبرنگار بورس نیوز به این سؤالات پاسخ داد. وی در مورد هم‌زمانی  عرضه اولیه و مجمع سالانه برخی از شرکت‌ها و فرابورس و بورس گفت: خود سهامدار عمده دوست دارد که عرضه اولیه به همراه توزیع سود نقدی باشد. وقتی بعد از توزیع سود باشد از نگاه سهامداران جذابیت آن کمتر می‌شود و این به نفع سهامداران است.
 
وی ادامه داد: اینکه به دنبال سود خود به دلیل کم بودن نمی‌روند نیز تصمیم شخصی سهامدار است. ضمن اینکه ما نمی‌توانیم فصل مجامع شرکت‌ها را تغییر دهیم. چون شرکت‌ها یک شرکت مادر دارند و برای برگزاری مجامع الزام دارد که سر زمان‌بندی هر مجموعه و گروهی مجمع خود را برگزار کنند.
 
مدیرعامل بورس تهران با تأکید بر این مهم که پرداخت الکترونیکی سود راه‌حل خوبی برای بلوکه نشدن این سودها در حساب شرکت خواهد بود، گفت: خود ناشر می‌تواند این را تصویب کند و با مراجعه به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی درصورتی‌که اطلاعات حساب سهامداران کامل باشد پرداخت الکترونیکی هم می‌تواند انجام شود.
 
وی تأکید کرد: البته بنده امیدوارم در مورد عرضه‌های اولیه، نگاه سهامداران از نگاه کوتاه‌مدت یک‌هفته‌ای هم‌تغییر کند. بهتر است با نگاه میان‌مدت به بازار سرمایه ورود کنند.
 
این اظهار نظر در حالی است که برخی کارشناسان بر این عقیده هستند که نبود قانون برای اجبار به پرداخت الکترونیکی دلیل بروز مشکلات برای پرداخت سود سهامداران بوده و این قانون نیز باید توسط سازمان بورس اعلام و اجرا شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.