تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

June 19, 2019
18:30 چهارشنبه، 29ام خردادماه 1398
کد خبر: 100390

وزیر بهداشت: اجازه ورود محصولات تولیدی مشابه شرکت‌های دانش‌بنیان را نمی‌دهیم

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر لزوم حمایت همه جانبه از شرکت‌های دانش‌بنیان، گفت: ما به هیچ عنوان اجازه واردات هیچ محصولی اعم از تجهیزات پزشکی و فراورده‌های دیگر که شرکت‌های دانش‌بنیان مجوز تولید آن را گرفته‌اند، نمی دهیم.
 
سعید نمکی روز چهارشنبه در گردهمایی مدیران توسعه شبکه فناوری و رؤسای مراکز رشد دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور در سالن همایش‌های رازی افزود: این کار به منظور حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان انجام می‌شود تا آنها در درون مرزها بازار خود را داشته باشند.
 
وی خطاب به شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: هیچ شرکت دانش‌بنیان و تولیدکننده‌ای در درون مرزهای خود به سودآوری نخواهد نرسید مگر اینکه بتواند بازارهای خود را توسعه دهد.
 
نمکی اظهار داشت: بازار ۸۰ میلیونی برای برخی فرآورده‌ها هرگز به نقطه سر به سر نخواهد رسید مگر اینکه ما به عنوان دولت به این شرکت‌ها یارانه پرداخت کنیم که این امر هم میسر نبوده و آنها برای سودآوری باید پا را از مرزها بیرون بگذارند و وارد بازار جهانی شوند.
 
وی ادامه داد: شرکت‌های دانش بنیان علاوه بر فعالیت‌های جاری در حوزه سلامت، باید در مورد سایر فعالیت‌ها از جمله ارائه خدمت مطلوب تلاش بیشتری کنند تا بتوانیم خدمات بهتری به مردم ارائه دهیم.
 
سرمایه گذاری زیربنایی برای واکسن‌های پنوموکوک و روتاویروس
وزیر بهداشت در ادامه گفت: ما برای واکسن‌های پنوموکوک و روتاویروس که می‌تواند به مقدار زیاد مرگ و میر گروه‌های آسیب‌پذیر را کاهش دهد، سرمایه‌گذاری زیربنایی می‌کنیم.
وی افزود: اما یک دارویی که هزینه بر بوده و نمی‌دانیم چه مقدار می‌تواند در طول عمر مریض نقش‌آفرین باشد و همچنین انجمن علمی مربوطه هم آن را تائید نکرده است، نمی‌توانیم خود را مکلف به پوشش بیمه آن دارو کنیم.
نمکی بیان داشت: محصولی که برای مردم فایده دارد و می‌تواند گره‌گشا باشد و از مشکلات آنان بکاهد، باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه توانبخشی و پیشگیری تحت پوشش بیمه‌ها قرار ندارند، گفت: فرآورده‌هایی که در بخش پیشگیری و توان بخشی می‌توانند مؤثر واقع شوند، باید تحت پوشش قرار گیرند.
 
مونتاژ کردن، دانش‌بنیان بودن نیست
وی با اشاره به اینکه مونتاژ کردن یا ساختن یک قطعه از دستگاه را دانش‌بنیان نمی‌دانیم، اظهار داشت: ما نباید به سراغ چیزهایی برویم که در بیرون مرزها کار شده و آن را به قیمت مناسب بخریم و وارد کشور کنیم. چیزی را کپی کنیم و آن را بسازیم، اسم آن دانش‌بنیان نیست.
وزیر بهداشت ادامه داد: من سالهاست که تلاش می‌کنم تا با بهره‌گیری از نیروهای انسانی مجرب و دانشمند در درون مرزها بتوانیم افتخاری بزرگ خلق کنیم.
وی به تنگناهای شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: در تلاش هستیم مشکلات و تنگناهای این شرکت‌ها را برطرف کنیم.
نمکی افزود: برای رفع تنگناها، سازمان غذا و دارو را به صورت قرارگاه اداره می‌کنیم چون در دوران گذشته، فیلترهای زیادی برای تولیدکنندگان ایجاد می‌شد. در تولید دارو باید رعایت استانداردها، صرفه و صلاح ملی و همچنین سلامت مردم انجام شود و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان به این معنی نیست که از استانداردها عدول کنیم.
وی اضافه کرد: ما متولی و پاسخگوی سلامت مردم هستیم و همانگونه که رانتی به واردات نمی‌دهیم، به تولید نیز رانتی نمی‌دهیم و در رعایت استانداردها تعلل نمی‌کنیم.
نمکی با اشاره به اینکه همه فعالیت و خروجی شرکت دانش‌بنیان حوزه سلامت، نباید به تولید فرآورده‌ها محدود شود، اظهار داشت: در بسیاری از مسائل نظام سلامت از جمله نحوه ارائه خدمت، ساختار وزارت بهداشت، تحویل دارو، نظام آموزشی و پژوهشی مشکلاتی داریم و شرکت‌های دانش بنیان باید در این زمینه‌ها هم به صورت جدی وارد شوند.
وزیر بهداشت ادامه داد: شرکت‌های دانش بنیان و پارک‌های علم و فناوری باید برای ارائه خدمات و موارد نظام‌های آموزشی، پژوهشی و ارائه خدمت طرح نو ارائه دهند.
نمکی، با طرح این سوال که تا چه وقت می‌خواهیم بیماران را مجبور به مراجعه به کلینیک کنیم؟ گفت: در حوزه بیماری‌های غیرواگیر می‌توانیم با آموزش از راه دور، ارتباط از راه دور پزشک و بیمار، هزینه‌های سرسام‌آور نظام ارائه خدمت را کاهش دهیم.
وی اظهار داشت: ما سهمی که از GDP برای نظام سلامت داریم بسیار بالاتر از روزهای اول دولت آقای روحانی است و بالاتر از این هم میسر نیست و ما مجبوریم به سمت کیفی کردن ارائه خدمت با مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان حرکت کنیم.
وزیر بهداشت اضافه کرد: در حال حاضر به شدت گرفتار برخی پروسه‌های پرهزینه در نظام ارائه خدمت هستیم که نیازمند روش‌های جدید است و با تکیه بر شیوه‌های سنتی نخواهیم توانست نظام سلامت را اداره کنیم. به عنوان نمونه اگر در مراحل اولیه تشخیص، بتوانیم با کیت، سرطان را در مرحله زودرس تشخیص دهیم، به بیماران کمک زیادی کرده‌ایم.
نمکی گفت: وزارت بهداشت آمادگی دارد تا در رفع تنگناهای شرکت‌های دانش‌بنیان از جمله تسهیل روش‌ها برای ثبت فرآورده‌ها، تضمین خریدها و تحت پوشش بیمه بردن برخی محصولات این شرکت‌ها، کمک کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.