بانکداری و پرداخت الکترونیک

رسانه‌های اجتماعی

June 22, 2019
14:25 شنبه، 1ام تیرماه 1398
کد خبر: 100421

مدیران پیام رسان‌های داخلی اعلام کردند: نهادها؛ هیچ وقت از ما اطلاعات کاربران را نخواسته اند

مدیران برخی از پیام‌رسان‌های داخلی اعلام کردند که پیام‌رسان‌های داخلی نتوانسته‌اند در جذب مخاطب موفق باشند، یکی از دلایل آن عدم اعتماد کاربران به پیام رسان‌ها است در حالیکه دستگاه‌ها و نهادهای دولتی هیچ وقت از ما اطلاعات کاربران را نخواسته اند.
 
یکی از پنل‌هایی که عصر روز پنج شنبه در سالن اصلی کتابخانه ملی و در رویداد موبایل ایران برگزار شد، بررسی ضرر یا ضرورت داشتن پیام رسان‌های داخلی است که «محمدتهرانی» مدیر خدمات ارزش افزوده پیام‌رسان گپ، «مرتضی رحیمی» مدیر سروش پلاس و «میثم عسگری» مدیر پیام‌رسان آی‌گپ در این پنل تخصصی حضور داشتند.
این میزگرد با یک سوال از حاضران در سالن شروع شد، اینکه چند نفر اپلیکیشن ایرانی روی گوشی‌های خود نصب کرده‌اند؟ تعداد دست‌هایی که در سالن بالا رفتند، به عدد ۱۰ هم نمی‌رسید.
مرتضی رحیمی مدیرعامل سروش گفت: همواره در خصوص پیام‌رسان‌های داخلی شبهه دسترسی به اطلاعات کاربران مطرح می‌شود، رفتار کاربران به این شکل است که اگر اطلاعات ما دست اپلیکیشن خارجی باشد مشکلی نداریم اما نباید دست اپلیکیشن ایرانی باشد، البته این فرهنگ قدیمی ما است. در گذشته هم زمانی که می‌خواستیم عکس‌های خود را چاپ کنیم آن را به یک محله دیگر می‌بردیم.
وی افزود: ما هرگز سابقه سوء استفاده و درز اطلاعات در پیام‌رسان‌های داخلی را نداشتیم، شبهاتی در این خصوص مطرح شد اما افشای اطلاعات اصلاً واقعی نبود، فکر می‌کنم بهترین راه این است که مردم از پیام‌رسان‌های داخلی استفاده کنند تا باور کنند که قرار نیست اتفاق عجیب و غریبی رخ دهد.
رحیمی خاطرنشان کرد: در شبکه‌های اجتماعی تعامل شکل می‌گیرد و همین مسئله گاهی باعث می‌شود جرم اتفاق بیفتد اما خوشبختانه در پیام‌رسان‌های داخلی جرم کمتری رخ می‌دهد، تاکنون در خصوص وقوع جرم در پیام‌رسان داخلی شاکی نداشتیم، باید اعلام کنم که تا الان ما هیچ دیتایی به هیچ نهاد و دستگاهی نداده‌ایم.
مدیرعامل سروش گفت: جرایمی که در تلگرام رخ می‌دهد نسبتش به پیام‌رسان‌های داخلی صد به یک است و هیچکس نمی‌تواند آن را پیگیری کند، هسته اصلی کسب و کار آنها حریم خصوصی است و سعی می‌کنیم آن‌را رعایت کنیم.
وی افزود: طی مناقصه‌ای که انجام شد صدا و سیما سرمایه گذار اصلی شد، پس از فاز اول ما باید به سمت درآمدزایی فرهنگی قدم برمی‌داشتیم و این کار سرمایه‌گذاری را می‌طلبید که سازمان صدا و سیما پاسخگوی آن نبود.
وی درباره همزمانی ارائه پیام‌رسان سروش و دیگر پیام رسان‌های بومی گفت: سروش سال ۹۲ توسعه داده شد اما ورود آن، شناخته شدنش و تأخیر در تصمیم گیری سرمایه‌گذارها باعث شد ارائه آن با فیلتر شدن تلگرام همزمان شود.
رحیمی تاکید کرد پیام رسان‌های داخلی زمانی پیشرفت می‌کنند که بتوانند اعتماد کاربران را جلب کنند. این جلب اعتماد نیز تنها زمانی رخ می‌دهد که کاربران استفاده از آنرا شروع کنند.
مدیر عامل پیام‌رسان سروش هزینه‌ای که بابت تولید این اپلیکیشن صرف شده را نزدیک ۲۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: بخش زیادی از آن سخت افزار است.
محمدتهرانی مدیر خدمات ارزش افزوده پیام رسان گپ با تأیید صحبت‌های مدیرعامل سروش گفت: اگر سبقه جدی پیام‌رسان‌های داخلی را بررسی کنید متوجه می‌شوید که تا به حال کسی از ما دیتایی نخواسته است. هیچ نهاد و دستگاهی هم به اپلیکیشن‌های ما دسترسی ندارند. اما متأسفانه این مسئله بسیار بد جا افتاده است.
وی افزود: در دنیا ساخت مسنجر کار سختی است، تقریباً سه سال طول می‌کشد که اپراتوری مانند ایرانسل مسنجر راه بیندازد، به همین دلیل به صرفه‌تر و بهتر است که از پیام رسان‌های داخلی استفاده کنند.
وی با این توضیح از توافق گپ با ایرانسل و MTNآفریقای جنوبی برای توسعه کسب و کار این پیام‌رسان خبر داد.
 
تهرانی خاطر نشان کرد: ما از سال ۹۲ تا ۹۳ برای این پیام رسان هزینه کردیم و برای توافقی که درباره اش صحبت کردم نیز ۸ ماه زمان گذاشتیم و تازه یک ماه است که این توافق حاصل شده است.
وی تاکید کرد: سیاست ما تاکید صرف بر پیام رسانی نیست، قصد داریم اکوسیستم کاملی را بر بستر یک پیام‌رسان ارائه دهیم، هیچکدام از ما بنیانگذاران پیام رسان‌های بومی موافق نبودیم تلگرام فیلتر شود تا شاید ما بتوانیم بهتر رشد کنیم، اگر تلگرام فیلتر نمی‌شد ما مسیر طبیعی رشد خود را طی می‌کردیم و به تدریج بین کاربران جا می‌افتادیم.
میثم عسگری مدیرعامل آی گپ گفت: از یک سال قبل همراه اول و بانک پارسیان به صورت خیلی شفاف و به عنوان بیزنیس‌های اصلی بر روی آی گپ سرمایه گذاری کردند و اگر این دو کمپانی را خصوصی بدانیم باید بگوییم که دو شرکت اصلی آمدند و این سرمایه‌گذاری را انجام دادند.
وی افزود: در حال حاضر برای سهام آی گپ مشتری داریم و هستند کسانی که بخواهند در این حوزه سرمایه گذاری کنند، از ۸ ماه قبل نقشه تجارت مشخص و یک برنامه ۵ ساله را آغاز کردیم تا به سمت یک شبکه اجتماعی برویم که تمام خدمات مورد نیاز کاربران در آن وجود دارد، ما می‌توانیم بیشتر خدمات بانکی را در اپلیکیشن خود ارائه کنیم و حتی مجوز آی گپ تی وی را نیز دریافت کرده‌ایم، اگر اعتماد مردم برای استفاده از پیام رسان داخلی جلب شود، می‌توانیم شاهد درآمدزایی خوبی در این حوزه باشیم.
تهرانی گفت: از سال ۹۶ حاکمیت، فیلتر تلگرام را در دستور کار خود قرار دارد در حالی که ما کار خود را از سال ۹۴ کلید زده بودیم، پیام رسان‌های دیگر حتی یکی دو سال قبل از ما کار توسعه پیام‌رسان خود را آغاز کرده بودند اما همزمانی این اتفاق با فیلترینگ تلگرام باعث شد ما نتوانیم به خوبی رشد کنیم.
وی درباره هزینه‌هایی که صرف ساخت اپلیکیشن آی گپ شده، گفت: طی سه سال گذشته زیر ۲۰ میلیارد تومان برای این اپلیکیشن هزینه شده است ما جزو آن پیام رسان‌های ایرانی نبودیم که وام دریافت کردند.
 
رویداد موبایل ایران، ۳۰ و ۳۱ خردادماه با حضور صاحبنظران حوزه گیم در کتابخانه ملی ایران برگزار می‌شود، در این رویداد چند کارگاه آموزشی و پنل برگزار می‌شود که علاقمندان به این حوزه می‌توانند در آن شرکت کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.