تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

June 30, 2019
16:05 یکشنبه، 9ام تیرماه 1398
کد خبر: 100587

خیز استارت‌آپ‌های ایرانی برای ورود به بازارهای همسایه

نایب رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران با اعلام خبر برخی صادرات زیرزمینی شرکت‌های ایرانی در حوزه فناوری اطلاعات، از خیز استارت‌آپ‌های ایرانی برای حضور در بازار کشورهای همسایه خبر داد.
شهاب جوانمردی با اشاره به ظرفیت شرکت‌های ایرانی از حیث دانش و توانمندی فناوری برای صادرات خدمات فناوری اطلاعات اظهار کرد: علاوه بر این توانمندی، در حال حاضر با توجه به نرخ برابری ارز و تاثیر بالای دستمزد در قیمت تمام شده محصولات این بخش، امروز شاهد مزیت دستمزد نسبت به سایر کشورهای دنیا هستیم و با این وجود عملاً می‌توانیم بگوییم که کشورمان هم اکنون ظرفیت صادراتی بالایی در حوزه فناوری اطلاعات دارد.
 
نایب رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه علی‌رغم این پتانسیل، موانعی وجود دارد که بالفعل شدن این ظرفیت صادراتی را با چالش مواجه کرده است گفت: اولین مشکل این است که شرکت‌های ایرانی دانش و تجربه صادرات در این حوزه را ندارند و باید به تدریج به سمت کسب تجربه حرکت کنند؛ علاوه بر آن، موضوع دیگری که وجود دارد، آن است که اهمیت صادرات در بخش فناوری اطلاعات در هیچیک از ارکان نظام و کانون‌های تصمیم‌گیر کشور به درستی جا نیفتاده است.
 
وی افزود: همچنین به دلیل تحریم‌ها، ورود رسمی ما تحت عنوان شرکتی ایرانی به بازارهای جهانی سخت و بعضاً غیرممکن است و برای حضور در این بازارها مجبور به استفاده از واسطه‌هایی هستیم؛ لذا شاید در افق نزدیک باید تمرکزمان بر روی کشورهای همسایه و کشورهایی قرار دهیم که توانسته‌ایم همچنان روابط تجاری‌مان را با آن‌ها کمافی‌السابق حفظ کنیم.
 
جوانمردی با اشاره به ارائه صادرات زیرزمینی در حوزه خدمات فناوری اطلاعات در کشور گفت: به هرحال در حال حاضر یک سری اشخاص و یا شرکت‌ها در حال فعالیت و ارائه خدمات برای خارجی‌ها به صورت freelancer یا آزاد هستند و عملاً جریان صادرات خدمات فناوری اطلاعات در حال رخ دادن است ولی با توجه به اینکه این ارائه خدمات به صورت کاملاً غیررسمی و تحت عنوان کارهای شخصی یا کارهای بی نام و نشان انجام می‌شود، نه حجم آن مشخص است، نه حمایتی می‌گیرند و نه حقوق قانونی آن پرداخت می شود.
 
نایب رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: برخی شرکت‌هایی که زمانی استارت‌آپ بودند و امروز تبدیل به یک بازیگر در فضای اقتصادی کشور شده‌اند، در حال ورود به کشورهای همسایه هستند و قرار است با این هدف در بازارهای همسایه حضور یابند که بازیگر اصلی این بازارها باشند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.