اپلیکیشن

امینت

تلفن همراه

June 30, 2019
18:09 یکشنبه، 9ام تیرماه 1398
کد خبر: 100616

کشف بدافزار جدید در گوگل پلی

مرکز ماهر نسبت به کشف بدافزار اندرویدی جدیدی که با استفاده از گوگل کروم، کاربران را به سمت وب‌سایت‌های مخرب هدایت می کند، هشدار داد.
 
‫بدافزار جدیدی در فروشگاه ‫گوگل پلی کشف شده است که کاربران را به وب‌سایت‌های مخرب هدایت می‌کند و به شکل منظم برایشان اعلان‌های تبلیغاتی قرار می‌دهد. این بدافزار به صورت پنهان و تحت نرم‌افزار رسمی برندهای مشهور توزیع شده است.
 
اعلان‌های وب یک ویژگی است که به وب‌سایت‌ها اجازه می‌دهد که اعلان‌هایشان را برای کاربران ارسال کنند، حتی اگر وب‌سایت مربوطه باز نباشد. مهاجمان هم با انتشار تبلیغات و اعلان‌های جعلی و کلاهبرداری که از وب‌سایت‌های هک‌شده و مخرب می‌آیند، از این ویژگی سوءاستفاده می‌کنند.
 
طبق گزارش تیم امنیتی Dr.web، تروجان Android.FakeApp.۱۷۴ یکی از اولین بدافزارهایی است که به مهاجمان کمک می‌کند تا تعداد بازدیدکنندگان این وب‌سایت‌های جعلی و مخرب را افزایش دهند و همچنین اعلان‌هایشان را برای کاربران تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها نیز به اشتراک بگذارند.
 
محققان دو نوع از این نرم‌افزارها را در فروشگاه گوگل کشف کرده‌اند که وب‌سایت‌های مخرب را از طریق مرورگر کروم بارگذاری می‌کنند و چندین تغییر مسیر را به صفحات برنامه‌های مختلف وابسته انجام می‌دهند.
 
هر یک از صفحات بازدید شده، اعلان‌هایی را به کاربران نشان می‌دهند و به کاربران اطلاع می‌دهد که این اعلان‌ها برای اهدافی مثل احراز هویت هستند. همین امر منجر به افزایش تعداد اشتراک‌های موفق مهاجمان می‌شود.
 
هنگامی که اشتراکی تأیید می‌شود، وب‌سایت‌ها شروع به قرار دادن اعلان‌های جعلی مختلفی از جمله جوایز نقدی، پیام‌های انتقال، پیام‌های جدید در رسانه‌های اجتماعی و تبلیغاتی شامل طالع بینی، کالاها و خدمات و یا حتی اخبار مختلف می‌کنند.
 
این اعلان‌های جعلی به نظر خیلی واقعی می‌آیند و از طرف سرویس‌های آنلاین محبوب هستند و همچنین لینک وب‌سایت معتبری که اعلان مربوطه از آن می‌آید را هم دارند که منجر به، معتبر به نظر رسیدن آن‌ها می‌شود.
 
با کلیک کردن کاربر روی لینک اعلان‌های مورد نظر، آن‌ها به صفحه با محتوای مخرب هدایت می‌شوند که شامل تبلیغات مختلف، فروشگاه‌های شرط‌بندی، برنامه‌های مختلف فروشگاه گوگل پلی، تخفیف‌ها، نظرسنجی‌های جعلی آنلاین و سایر منابع آنلاین دیگر می‌شود که بر اساس کشور کاربر قربانی، متفاوت است.
 
کاربران باید هنگام بازدید از وب‌سایت‌ها مراقب باشند و در اعلان‌های مختلف و مشکوک، مشترک نشوند. همچنین به کاربران اندرویدی که قبلاً برای اعلانی مشترک شده‌اند، توصیه می‌شود که مراحل زیر را برای خلاص شدن از این اعلان‌های اسپم انجام دهند.
 
• در تنظیمات مرورگر کروم ابتدا به Site Settings و بعد به Notifications بروید.
 
• در فهرست وب‌سایت‌های دارای اعلان، آدرس وب‌سایت را پیدا کنید و روی آن ضربه بزنید و Clear & reset را انتخاب کنید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.