امنیت

فناوری اطلاعات

July 1, 2019
17:46 دوشنبه، 10ام تیرماه 1398
کد خبر: 100635

دسترسی به اطلاعات کاربران آزاد می‌شود!

به نظر می‌رسد که دولت ترامپ، ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا در نظر دارد رمزنگاری فوق پیشرفته موسوم به end-to-end encryption را ممنوع اعلام کند.
 
رمزنگاری فوق پیشرفته موسوم به end-to-end encryption سالهاست که از سوی غول‌های تکنولوژی و شرکت‌های توسعه دهنده اپلیکیشن‌های پیام رسان و سرویس‌های شبکه‌های اجتماعی به منظور افزایش حریم خصوصی و محافظت از اطلاعات شخصی کاربران در فضای مجازی مورد استفاده قرار گرفته است.
 
اما حالا به نظر می‌رسد که قرار است این روش محبوب برای حفظ حریم شخصی از سوی دولت دونالد ترامپ، ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا ممنوع و متوقف شود، چراکه الگوریتم‌های به کار رفته در رمزنگاری انتها به انتها این امکان را به دولت و سایر نهادهای نظارتی و امنیتی همچون پلیس، وزارت دادگستری و وزارت بازرگانی نمی‌دهد که در صورت نیاز اطلاعات افراد موردنظر را بازیابی کرده و به آن دسترسی داشته باشند.
 
بر اساس گزارشی که در اندروید پلیس آمده است، در جلسه‌ای که اخیراً در شورای امنیت ملی آمریکا برگزار شده است، در مورد احتمال ممنوعیت استفاده شرکت‌های توسعه دهنده اپلیکیشن و غول‌های تکنولوژی از فناوری مذکور مذاکراتی انجام شده و سخنانی گفته شده است اما هنوز تصمیم‌گیری نهایی در این خصوص صورت نگرفته است. طبق این گزارش، شورای امنیت ملی ایالات متحده با نهادهای امنیتی و بزرگ دخیل در این موضوع همچون پلیس، وزارت دادگستری و وزارت بازرگانی در حال رایزنی و مذاکره است.
 
این روش با استفاده از الگوریتم‌های رمزنگاری فوق پیشرفته علاوه بر نهادهای نظارتی و امنیتی حتی به خود شرکت‌های توسعه دهنده پیام رسان های مربوطه نیز اجازه دسترسی به مکالمات رد و بدل شده و اطلاعات شخصی کاربران را نمی‌دهد.
 
مقامات کاخ سفید بر این باورند که این الگوریتم‌ها امکان ردگیری و ردیابی سو استفاده کنندگان از فضای مجازی همچون افرادی که به انتشار اخبار کذب و دروغین، تصاویر و ویدئوهای مستهجن و غیراخلاقی، تصاویر خشونت‌آمیز و تروریستی، فروش مواد مخدر و سایر کار و فعالیت‌های غیرقانونی می‌پردازند، را در اختیار نهادهای مسئول و دولت‌ها نمی‌گذارد و باید جلوی آن را گرفت.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.