رگولاتوری

July 3, 2019
17:52 چهارشنبه، 12ام تیرماه 1398
کد خبر: 100698

به دلیل اختلال‌های شبکه GPS سازمان هواپیمایی مجبور به تغییر برنامه پروازها شده است

اختلال شبکه GPS باعث بروز مشکلاتی در سیستم ناوبری هواپیماها، کسب‌وکارهای مبتنی بر لوکیشن می‌شود و سرویس‌های مشتریان TD-LTE را به طرز جدی مختل می‌کند.
 
از شهریورماه سال گذشته، شبکه GPS بارها توسط عوامل بیرونی دچار اختلال شده و کاربران را به اعتراض واداشته است. این اختلال‌ها که به گفته فلاح جوشقانی، معاون وزیر ارتباطات به صورت عمدی انجام می‌شود مسبوق به سابقه است. منبع اختلال آن هم شناسایی و مرتباً به مراجع مربوطه گزارش شده است.
 
با وجود تاکید مراجع امنیتی از جمله شورای عالی امنیت ملی مبنی بر غیر قانونی بودن این اختلالات و دستور توقف آن، اختلال‌ها همچنان وجود دارد و روز گذشته معاون وزیر ارتباطات اعلام کرد که این موضوع را به مراجع قضائی منعکس و آن را پیگیری خواهند کرد.
 
عصر امروز، چهارشنبه رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور به تشریح اتفاقاتی پرداخت که زمان قطع یا مختل شدن GPS رخ می‌دهد و منجر به اعتراضاتی می‌شود. حسین فلاح جوشقانی گفت: هر بار به واسطه اختلال در شبکه GPS، کسب و کارهای مبتنی بر لوکیشن، مشترکین شبکه‌های اینترنتی از جمله شبکه‌های بانکی مختل شده‌اند و مشتریان TD-LTE به طور کامل سرویس‌هایشان را از دست داده‌اند.
 
او با اشاره به اینکه آخرین اختلال GPS از پنج‌شنبه گذشته آغاز شد و در گذشته نیز چند مرتبه‌ای اتفاق افتاده، گفت: خیلی از سرویس‌هایی که ارائه می‌شوند مبتنی بر GPS هستند. شبکه‌های TD-LTE کلاک و تایمینگ‌شان (سامانه‌های تنظیم زمان‌شان) را از GPS می‌گیرند. زمانی که GPS دچار اختلال می‌شود دقت کلاک از بین می‎‌رود. این اتفاق پس از یکی دو ساعت باعث ناپایداری شبکه می‌شود و به این شکل سرویس مشترک کاملاً از بین می‌رود.
 
او در ادامه گفت: مشترکان TD-LTE مثل ایرانسل و مبین نت و فرابرد، معمولاً شرکت‌های تجاری و B۲B هستند و اختلال در شبکه‌هایشان باعث بروز مشکلات زیادی می‌شود، مثلاً سرویس بانکی و ارتباط بین شعب از بین می‌رود.
 
مورد دیگر که در این میان، مسئله مهمی به حساب می‌آید، تحت الشعاع قرار گرفتن امنیت هواپیما و ناوبری هوایی است. معاون وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: زمانی که هواپیما ارتفاع خود را کم می‌کند تا روی باند بنشیند از سیستم‌های مختلف استفاده می‌کند که یکی از آن‌ها سیستم‌های GPS است. هواپیما با اتکا به این سیستم، موقعیت باند را تشخیص می‌دهد. اگر این سیستم دچار اختلال شود، خطرات زیادی را برای هواپیما رقم خواهد زد.
 
وی افزود: سال گذشته و امسال چند مرتبه شاهد به وجود آمدن اختلال در شبکه GPS بودیم و سازمان هواپیمایی اعلام کرده که در موردی حتی به همین واسطه مجبور شده‌اند برنامه‌های پروازی را تغییر دهند.
 
فلاح جوشقانی با اشاره به اینکه مشکل دیگری که به این واسطه به وقوع می‌پیوندد به کسب‌وکارهای مبتنی بر لوکیشن مربوط است، گفت: کسب‌وکارهایی مانند سرویس‌های حمل و نقل اینترنتی مبتنی بر لوکیشن هستند؛ وکیشن‌هایی که با اختلال در GPS دچار مشکل می‌شوند.
 
او درباره اقداماتی که در این خصوص انجام داده‌اند، گفت: ما این موضوع را به مراجع مربوطه منعکس کرده‌ایم و بحث ما این است؛ چارچوب‌های اعلام‌شده رعایت شود.
 
برخی از کاربران در توئیتر به این اشاره کردند که اختلال در شبکه GPS علاوه بر مشکلاتی که مهندس فلاح درباره‌شان صحبت کرد، باعث می‌شود حجم اینترنت‌شان نیز به سرعت تمام شود. او در پاسخ به این سوال گفت: شکایتی در این خصوص به دست ما نرسیده است، شکایت اصلی کاربران این بود که سرویس‌شان مختل می‌شود.
 
در زمان اختلال سرویس‌های مشتریان TD-LTE مختل می‌شود، چون همان‌طور که گفتم روی تایمینگ حساس هستند، اکنون اپراتورهای موبایل از کلاک خودشان استفاده می‌کنند.
 
به شرکت‌های ارائه دهنده خدمات TD-LTE هم توصیه کرده‌ایم که از کلاک پشتیبان استفاده کنند. زمانی که GPS مختل می‌شود دیگر سرویسی وجود ندارد که فرد بخواهد برای آن درخواست بدهند و اینترنتش را مصرف کند. در واقع همین سرویس نداشتن است که کاربر را ناراضی می‌کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.