اپراتورها

اینترنت و شبکه

باندپهن

باندپهن ثابت

تلفن همراه

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

July 5, 2019
22:27 جمعه، 14ام تیرماه 1398
کد خبر: 100724

آیا افزایش تعرفه نجات بخش بازار اینترنت است؟

برش
 
مدیر یک شرکت ارائه دهنده اینترنت ثابت: تغییر در تعرفه اینترنت باید به‌صورت همزمان در اینترنت ثابت و همراه اتفاق بیفتد چرا که اگر تنها قیمت اینترنت ثابت افزایش پیدا کند مجدد شرکت‌های اینترنتی به یک چالش دیگر برخورد می‌کنند و آن اینکه کاربران به‌دلیل پایین بودن تعرفه اینترنت همراه به سمت استفاده از دیتای موبایل کوچ می‌کنند
 
مانی آشتیانی – ایران : «اگر سرمایه‌گذاری کنید، تکنولوژی را به روز و از تولیدات داخلی استفاده کنید و کیفیت خوب ارائه کنید، برای مردم هم پرداخت هزینه سرویس خوب قابل توجیه است.» این بخشی از توئیتی است که وزیر ارتباطات در پاسخ به درخواست چند هفته اخیر شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت ثابت مبنی بر افزایش تعرفه سرویس اینترنت منتشر کرده است. سرویسی که این روزها به‌خاطر سرعت پایین و کیفیت نه چندان مطلوبش صدای بسیاری از کاربران را در آورده است. البته شرکت‌های اینترنتی پایین آمدن کیفیت سرویس‌های اینترنتی و ضعف در سیستم پشتیبانی خود را بی‌ارتباط با کاهش درآمد‌های خود به‌دنبال ثابت ماندن تعرفه اینترنت ثابت با وجود افزایش تعرفه خدمات و کالاهای مختلف نمی‌دانند. مدیران این شرکت‌ها اعلام می‌کنند که از سال ۹۲ تاکنون و با وجود افزایش قیمت خدمات مختلف و بالا رفتن حقوق و دستمزد کارکنان آنها به‌دلیل مصوبات سازمان رگولاتوری با کاهش تعرفه مواجه بوده‌اند و همین امر هم باعث شده شرکت‌های فعال در این بازار به‌ سمت ورشکستگی و نابودی بروند. شاید وخیم‌تر شدن اوضاع شرکت‌های اینترنتی هم باعث شده تا در نهایت بعد از مدت‌ها ایستادگی وزارت ارتباطات برای ثابت نگه داشتن تعرفه در بخش اینترنت ثابت و همراه رگولاتوری به درخواست‌های اخیر شرکت‌های اینترنتی مبنی بر تغییر تعرفه چراغ سبز نشان دهد.
 
به‌ دنبال افزایش ۵۰ درصدی تعرفه
در یک هفته اخیر مدیران شرکت‌های اینترنتی از راه‌های مختلف و با برگزاری جلسات گوناگون در وزارت ارتباطات از وزیر ارتباطات و رئیس رگولاتوری خواسته‌اند تا راه چاره‌ای برای نجات جان بازار اینترنت ثابت پیدا کنند. محمدعلی یوسفی‌زاده، مدیرعامل شرکت آسیاتک (یکی از شرکت های ارائه دهنده اینترنت) و رئیس کمیسیون اینترنت سازمان نصر در گفت‌و‌گو با «ایران» در پاسخ به این سؤال که چه اتفاقی جان بازار اینترنت ثابت را نجات خواهد داد اعلام می‌کند که باید در سریعترین زمان ممکن تعرفه اینترنت در کشور به شکل منطقی و استاندارد تغییر کند. او در توضیح این خواسته می‌گوید:‌ مصوبات رگولاتوری از سال ۹۲ چه در بخش موبایل و چه در بخش ثابت با کاهش همراه بوده است. این در حالی است که تعرفه خدمات و سرویس‌های مختلف در چند سال گذشته و مخصوصاً یک سال گذشته به‌دلیل شرایط خاص کشور افزایش داشته است.
او با اعلام اینکه تاکنون وزارت ارتباطات با کاهش تعرفه پهنای باند سعی داشته به شرکت‌های اینترنتی کمک کند، می‌افزاید:‌ «این کاهش هزینه پرداختی ما به زیرساخت برای پهنای باند تأثیری در افزایش درآمد یا کاهش هزینه‌های شرکت‌ها نداشته است چرا که مصرف کاربران به‌دلیل تغییراتی که در جامعه رخ داده افزایش پیدا کرده و ما نیز مجبور شده‌ایم پهنای باند بیشتری تهیه کنیم. از سوی دیگر هم ۲۰ درصد هزینه شرکت‌های اینترنتی را هزینه خرید پهنای باند تشکیل می‌دهد و بخش دیگر هزینه‌ این شرکت‌ها شامل منابع انسانی، خرید تجهیزات و هزینه‌های جاری یک شرکت می‌شود که در سال‌های اخیر با رشد قابل توجه همراه بوده است.» او تأکید می‌کند که برای جلوگیری از ورشکستگی و زیان بیشتر به شرکت‌های فعال در حوزه اینترنت ثابت باید تعرفه سرویس اینترنت در کشور حداقل ۵۰درصد افزایش پیدا کند.
رئیس کمیسیون اینترنت سازمان نصر به بالا رفتن هزینه‌های منابع‌ انسانی و دیگر هزینه‌های شرکت‌های اینترنتی اشاره و اعلام می‌کند که افزایش هزینه‌های جاری فعالان این بازار و در مقابل آن ثابت ماندن نرخ تعرفه سرویس اینترنت سبب شده شرکت‌ها برای باقی ماندن در بازار و جبران ضررهایشان، پارامترهای سرویس‌هایشان را تا جایی که امکان دارد حذف کنند.
یوسفی‌زاده در ادامه می‌گوید: وقتی هزینه پرداختی من با درآمدی که دریافت می‌کنم همخوانی نداشته باشد در نتیجه نمی‌توانم برای بهبود شبکه و ارائه سرویس خود سرمایه‌گذاری کنم چرا که مجبور هستم برای زنده ماندن در این بازار و کاهش هزینه‌هایم میزان مصرف پهنای باند را کاهش دهم یا دست به تعدیل نیرو بزنم.
 
راه نجات با افزایش قیمت
یوسفی‌زاده تنها مدیر شرکت اینترنتی نیست که تغییر در تعرفه اینترنت را عامل به ثبات رسیدن در بازار اینترنت ثابت می‌داند. مدیرعامل شاتل (یکی از شرکت های ارائه دهنده اینترنت) هم از دیگر فعالان این بازار است که تغییر در تعرفه‌ها را عامل نجات بازار اینترنت ثابت معرفی می‌کند.
احمد رضا نخجوانی در این خصوص می‌گوید: در یک اقتصاد تورمی که قیمت کالاها و خدمات هرساله ده‌ها درصد افزایش می‌یابد، چگونه است که قیمت خدمات دسترسی به اینترنت، باید ثابت بماند این در حالی است که چندین بار نیز با هدف توسعه‌ دسترسی کاربران به اینترنت، قیمت‌ها را طی سال‌های گذشته کاهش داده‌اند.
نخجوانی در ادامه می‌گوید: شواهد و آمار نشان می‌دهد که متوسط پرداختی یک خانوار برای اینترنت ثابت در ماه حدود ۲۵ هزار تومان است و اگر این رقم ۱۰ هزار تومان افزایش یابد، در هزینه‌های آنان محسوس نیست، اما می‌تواند این صنعت را نجات دهد و همان خانوارها از این موضوع منتفع شوند.
احمد بیدآبادی، مدیرعامل شرکت ندا گستر صبا (شرکت ارایه دهنده اینترنت) نیز اعلام می‌کند وزارت ارتباطات و رگولاتوری باید تصمیم جدید برای نجات بازار اینترنت و شرکت‌های فعال در این بازار اتخاذ کنند. او می‌گوید:‌ از سال‌های پیش تاکنون همواره تلاش ما ارائه سرویس
 با کیفیت به کاربران بوده، بر همین اساس و باتوجه به افزایش سه تا چهار برابری نرخ ارز و هزینه‌ها در همه‌ حوزه‌ها اعم از تجهیزات، افزایش دستمزد نیروی انسانی و سایر هزینه‌ها که تأثیر مستقیم بر ارائه سرویس اینترنت پرسرعت توسط اپراتورها دارند، شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات اینترنتی برای ادامه‌ فعالیت و تداوم ارائه سرویس به مشترکان، مجبور به بازنگری قیمت‌ها جهت افزایش آن هستند.
 او می‌افزاید:‌ بی‌شک این افزایش قیمت اولین راهکار اپراتورهای اینترنت برای ادامه فعالیت نبوده است، بلکه کاهش شدید هزینه‌ها و متأسفانه تعدیل نیروی فراوان در این صنعت راه‌های پیموده شده برای بقا بوده‌اند اما در شرایط فعلی ناگزیر به اجرای آن هستیم.
گفتنی است با این درخواست همگانی از سمت شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت ثابت به نوعی باید گفت رگولاتوری در برابر امتحان بزرگی قرار گرفته است. حسین فلاح جوشقانی، ‌رئیس سازمان رگولاتوری ضمن اعلام اینکه درخواست‌های شرکت‌های اینترنتی در این زمینه در حال بررسی است، می‌گوید:‌ ما نیز در جریان اتفاقات و مشکلات فعالان اینترنتی هستیم و تمام تلاش وزارت ارتباطات این است که به‌صورت منطقی این مشکلات را حل کند. تغییر در تعرفه خدمات اینترنت از جمله موضوعاتی است که نیاز به کار کارشناسی دارد و شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنت ثابت باید دلایل و مستندات خود را برای افزایش تعرفه خدمات به رگولاتوری ارائه کنند.
به هر حال باید منتظر ماند و دید آیا شرکت‌های اینترنتی بعد از ارائه مستندات لازم خود در این زمینه می‌توانند نظر رگولاتوری برای تغییر در تعرفه اینترنت ثابت را بعد از سال‌ها جلب کنند یا خیر.
 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.