اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

July 9, 2019
16:21 سه شنبه، 18ام تیرماه 1398
کد خبر: 100871

گوگل روسی هک شد

هکرهای آژانس‌های جاسوسی غربی با استفاده از بدافزار نادری به نام ‫Regin، موتور جستجوی یاندکس را هک کرده‌اند تا بتوانند از کاربران این موتور جستجوی روسی جاسوسی کنند.
 
یاندکس یک موتور جستجوی روسی است که در زمینه محصولات اینترنتی و سرویس‌هایی از جمله تجارت، حمل و نقل، ناوبری، اپلیکیشن‌های کاربردی موبایل و تبلیغات آنلاین فعالیت می‌کند.
 
به گزارش رویترز، بدافزار Regin یکی از پیچیده‌ترین و نادرترین بدافزارهایی است که توسط Five Eyes یا اتحادیه اطلاعاتی کشورهای ایالات متحده، بریتانیا، استرالیا، نیوزیلند و کانادا استفاده می‌شود. هدف این حملات واحد تحقیق و توسعه یاندکس بوده و این حملات بیشتر به دلیل اهداف جاسوسی انجام شده و هیچ اختلال یا سرقت اطلاعات خاصی صورت نگرفته است.
 
به دلیل اینکه حملات توسط متخصصان امنیتی این موتور جستجو شناسایی نشد در نتیجه جهت انجام تحقیقات بیشتر از شرکت امنیتی کاسپر اسکای درخواست کمک شد که بعد از انجام تحقیقات مربوطه توسط این شرکت امنیتی، مشخص شد که هدف حمله گروهی از توسعه‌دهندگان داخلی یاندکس بوده است و مهاجمانی که این حملات را انجام داده‌اند، حداقل به مدت چند هفته و بدون شناسایی شدن دسترسی پایداری را به یاندکس داشته‌اند.
 
براساس گزارش رویترز، هکرها به دنبال اطلاعات فنی مربوط به چگونگی احراز هویت حساب‌های کاربری توسط یاندکس بوده‌اند. چنین اطلاعاتی می‌تواند به جعل حساب‌های کاربری یاندکس و دسترسی به پیام‌های خصوصی کاربران منجر شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.