تلفن همراه

سیستم‌عامل

گوشی

July 9, 2019
16:21 سه شنبه، 18ام تیرماه 1398
کد خبر: 100872

گفت و گو با مدیرعامل GLX درباره اندروید ایرانی

«حمید سعیدی» مدیرعامل شرکت جی ال ایکس از نصب اندروید ایرانی روی تلفن همراه این برند و ورود آن از شهریورماه به بازار خبر داد. در پی اعلام این خبر، روزنامه ایران به سراغ وی رفت و با وی به گفت‌و‌گو نشست.
 
این تلفن همراه چه خصوصیاتی دارد؟
مهم‌ترین خصوصیت اندروید ایرانی که با همکاری وزارت ارتباطات ساخته شده و روی تلفن همراه جی ال ایکس با نام «آریا مینی» نصب شده این است که سرویس‌های گوگل پلی در آن قطع شده.
 
اندروید ایرانی و اندروید عمومی چه تفاوتی دارد؟
در واقع این نسخه هیچ تفاوتی با اندروید عمومی ندارد و صرفاً سفارشی و بومی‌سازی شده است. تنها مورد همین است که اپلیکیشن‌ها توسط Google Play Services اجرا نمی‌شوند.
 
اگر سرویس‌های گوگل پلی قطع شود، بسیاری از اپلیکیشن‌ها روی این تلفن همراه کار نخواهد کرد برای جبران این کمبود چه تدابیری اندیشیده‌اید؟
درست است که سرویس‌های گوگل پلی دراین اندروید قطع شده است اما اکثر اپلیکیشن‌ها کار خواهند کرد. و در این سیستم عامل بومی سرویس جایگزینی تهیه شده که می‌تواند  کار Google Play Services را انجام دهد.
 
چه تعداد از این تلفن همراه آماده شده است؟
حدود ۵۰۰ نمونه از این تلفن همراه را آماده کرده و تعدادی را نیز به وزارت ارتباطات تحویل داده‌ایم.
 
آیا می‌توان نام «ایرانی» به این اندروید داد؟
خیر. همان‌طور که گفتم این اندروید برای کاربران ایرانی سفارشی‌سازی یا همان بومی‌سازی شده است. از صفر تا صد این سیستم عامل در داخل کشور نوشته نشده است همان‌طور که از نامش پیداست از سیستم عامل پایه اندروید استفاده و تنها سفارشی‌سازی شده است.
 
آیا واقعاً برای مقابله با تحریم، کارایی خواهد داشت و می‌توان با تحریم‌ها مقابله کرد؟
بله. اگر روزی گوگل بخواهد اپلیکیشن‌های ایرانی را از گوگل پلی حذف کند، دیگر این امکان وجود نخواهد داشت به همین دلیل جایگزین خوبی برای اپلیکیشن‌های پرکاربرد داخلی مانند بانک‌ها و… است.
 
برند تلفن همراه دارای اندروید سفارشی شده دارای چه رنج قیمتی است و آیا می‌تواند بازار ایران را به‌دست آورد؟
تلفن همراه ما هم بسته به مشخصات آن از 800 هزار تا دو میلیون تومان قیمت دارد و هر کسی تمایل داشت می‌تواند از این تلفن همراه با سیستم عامل بومی‌سازی شده، استفاده کند. از نظر فروش هم جایگاه بدی در بازار ایران نداریم و دارای رتبه هفتم هستیم ولی سعی می‌کنیم تا بازار را با این سیستم عامل بومی‌سازی شده، به‌دست بگیریم و سهم بیشتری از بازار را کسب کنیم.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.