تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

July 10, 2019
14:18 چهارشنبه، 19ام تیرماه 1398
کد خبر: 100889

وزیر ارتباطات: پیگیر طرح مالیات الکترونیک هستیم

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به تحقق دولت الکترونیک، گفت: در حال پیگیری طرح مالیات الکترونیک هستیم زیرا موضوع مهم و جزو دغدغه‌های اصلی کشور است.
 
محمدجواد آذری جهرمی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیأت دولت با اشاره به روند و عملکرد طرح دولت الکترونیک گفت: دولت الکترونیک، موضوع مهمی است که زیرساخت‌های آن توسط وزارت ارتباطات تکمیل شده و به بهره‌برداری رسیده است.
 
وی ادامه داد: شاخص‌های بین‌المللی حاکی از رشد ۲۰ پله‌ای کشور در سال گذشته در جهان داشته است اما در برنامه ششم توسعه برنامه‌ریزی شده بود که کشور در این زمینه ۳۰ پله ارتقا پیدا کند، برخی از پروژه‌های شاخص، راه‌اندازی مرکز تبادل و مرکز اتصال دستگاه‌ها ایجاد شده است و در خدمات دولت بسیاری از استعلامات آن حذف شده و نزدیک به تحقق طرح است.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اضافه کرد: در ابتدای دولت دوازدهم، تبادل اطلاعات بر روی مرکز تبادل نزدیک است و ۱۵ برابر رشد داشته است اما تمامی ظرفیتی که باید روی تحقق دولت الکترونیک استفاده شود در زمان حاضر نیست.
 
آذری جهرمی تصریح کرد: برای رسیدن به سطح ۱۰۰ درصدی تحقق دولت الکترونیک، جای کار بسیار زیاد است و در این زمینه مکانیزم‌های لازم را دولت در قالب پروژه‌های ۲۳ گانه تصویب کرده است و تا پایان آذرماه سال ۹۹ این پروژه‌ها باید در دستگاه‌های مختلف اجرایی شود که هدف‌گذاری و پیگیری آن در دست اقدام است.
 
وی ادامه داد: پیشرفت ۲۳ پروژه، مطلوب به نظر می‌رسد و گزارش آن را دبیرخانه شورای اجرای فناوری اطلاعات به صورت فصلی و دوره‌ای ارائه می‌کند، همچنین این دبیرخانه از سازمان فناوری اطلاعات مستقل شده و اکنون در ستاد وزارتخانه مستقر است.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر ضرورت تغییر ملموس در فرآیندها، گفت: با چند سرور، دولت الکترونیک محقق نمی‌شود بنابراین باید فرآیندهای اجرایی کشور اصلاح شود، یکی از موانع موجود در این زمینه این بود که سایر قوا فقط دولت را الکترونیک می‌دانستند نه حاکمیت الکترونیک، که برای اصلاح این دیدگاه، در شورای عالی فضای مجازی مصوبه‌ای برای همکاری سایر قوا تصویب شد.
 
وی توضیح داد: بر اساس این مصوبه، یک مرکز تعامل‌پذیری راه‌اندازی و دو جلسه تشکیل شده است، اقدامات در حال انجام است و تاکید رئیس‌جمهوری بر آن بود که هر ماه یک دستاورد دولت الکترونیک رونمایی شود که تاکنون چهار پروژه سلامت الکترونیک با حضور رئیس جمهوری به رونمایی و بهره‌برداری رسیده است.
 
آذری جهرمی عنوان کرد: تمرکز فعلی ما روی ۲۳ پروژه است که مهم‌ترین آنها صندوق‌های فروشگاهی، نظام مالیاتی و بخشی از نظام سلامت است که در آینده این حرکت‌ها و آجرها تبدیل به ساختمانی قابل مشاهده می‌شود.
 
بررسی عملکرد پیام‌رسان‌های داخلی
 
وزیر ارتباطات درباره حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی نیز گفت: مصوبه حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی در شورای عالی فضای مجازی در حال اجراست و نتایج عملکرد پیام‌رسان‌های بومی به هر دلیلی روشن است.
 
وی ادامه داد: اکنون کارگروهی در حوزه پیام‌رسان‌های داخلی تشکیل شده است که چگونگی مصوبات و میزان اجرای آنها در دستگاه‌های دولتی را آسیب‌شناسی می‌کنند همچنین بررسی می‌شود که سایر اقدامات به جز مباحث فنی برای توسعه پیام‌رسان‌های دولتی نیاز است.
 
به گفته آذری جهرمی این بررسی‌ها در فضای کارشناسی و به دور از ملاحظات معمول انجام می‌شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.