اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

July 14, 2019
14:47 یکشنبه، 23ام تیرماه 1398
کد خبر: 100933

تمرین، توانایی مردم برای شناسایی ویدئوهای قلابی را بهبود می بخشد

با گسترش پدیده تولید ویدئوها و عکس‌های جعلی با استفاده از هوش مصنوعی نگرانی در مورد تبعات این پدیده افزایش یافته، اما به نظر می رسد تمرین و تکرار شناسایی آنها را تسهیل می کند.
 
به گزارش ونچربیت، بسیاری از دانشگاهیان و حقوق دانان درصدد یافتن راه هایی به منظور مقابله با این پدیده خطرناک هستند و حالا مشخص شده تکرار و تمرین می تواند شناسایی ویدئوها و عکس های جعلی مبتنی بر هوش مصنوعی را که به deepfake شهرت یافته اند، تسهیل کند.
 
پژوهشگران دانشگاه ام آی تی و موسسه مکس پلانک تحقیق مشترکی را انجام داده اند که نشان می دهد توانایی افراد برای تمییز دادن ویدئوها و عکس های قلابی با مشاهده تعداد بیشتری از آنها و کسب تجربه افزایش می یابد.
 
بر همین اساس افرادی که قبلا تعداد زیادی عکس ها و ویدئوهای این چنینی را مشاهده کرده بودند، برای شناسایی عکس ها و ویدئوهای مبتنی بر هوش مصنوعی مسیر ساده تری را پیش رو داشتند و تنها مشاهده 10 جفت عکس و ویدئوی تقلبی و مقایسه آن با عکس ها و ویدئوهای غیرتقلبی برای ارتقای دانش و توانایی افراد در این زمینه کافی است.
 
این اولین تحقیق رسمی و جدید در مورد توانایی بشر در جهت شناسایی ویدئوهای تقلبی است و امیدواری ها برای جلوگیری از تبعات گسترش این پدیده را در آینده افزایش داده است. البته قرار است در آینده در این زمینه بررسی های بیشتری صورت بگیرد.
 
برای انجام این بررسی از آگوست سال 2018 تا می سال 2019 بیش از 240 هزار مورد حدس زدن و شناسایی ویدئوها و عکس های تقلبی از طریق 16500 آدرس آی پی صورت گرفت. حدود 7500 نفر در این برنامه مشارکت کردند که میزان برآورد صحیح بعد از مشاهده اولین جفت از تصاویر صحیح و غلط برابر با 78 درصد و بعد از آن برابر با 88 درصد بود. این رقم با تکرار بیشتر از 90 درصد فراتر می رفت.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.