تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

July 16, 2019
15:58 سه شنبه، 25ام تیرماه 1398
کد خبر: 100997

در نامه‌ای به دبیر شورای عالی فضای مجازی مطرح شد: فعالان حوزه ماینینگ را قاچاقچی نخوانیم

اطلاعیه شرکت توانیر به مدیران شرکت‌های برق منطقه‌ای مبنی بر قطع و جمع‌آوری انشعابات مصرف غیرمجاز برق و بعد از آن هم اطلاعیه بانک مرکزی در مورد غیر مجاز معرفی کردن فعالیت در حوزه رمز ارز،‌ باعث بلند شدن اعتراض بسیاری از مدیران و کارشناسان حوزه فناوری اطلاعات شده است.
به تازگی مسعود داوری‌نژاد، کارشناس فناوری اطلاعات و اولین رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در نامه‌ای به دبیر شورای عالی فضای مجازی از این نهاد سیاست‌گذار در فضای مجازی خواسته تا با اتخاذ تصمیمات منطقی به دور از شتاب‌زدگی شرایط برای فعالیت قانونی در این حوزه را فراهم کند.
 
در این نامه با اشاره به بخش‌نامه اخیر توانیر به شرکت‌های برق منطقه‌ای با انتقاد به انتخاب عناوینی مانند “قاچاق برق یارانه‌ای” در این بخش‌نامه تاکید شده که کار قانونی و بسیار مفید به حال کشور در این مقطع سخت تحریم‌های ناجوانمردانه فعالیت در این حوزه را به سمت نابودی سوق می‌دهد.
 
داوری‌نژاد در این نامه با اشاره به اینکه صاحبان صنعت ماینینگ یا کان‌کاوی کشور و نیروگاه‌های خصوصی تولید برق از علاقمندان به توسعه کشور هستند اعلام شده که این گروه از روش وزارت نیرو در برخورد به صنعت کان‌کاوی بشدت متعجب و متأسف هستند.
 
در این زمینه آمده است: «ا اندکی درایت و برنامه‌ریزی بدون ایجاد تنش در سطح کشور و قاچاقچی و مجرم خواندن بخشی از نیروهای فنی کشور که خود را خدمت‌گزاران آنان می‌دانند، وزارت نیرو می‌توانست با حفظ این بخش در کنار خود هم‌افزایی مناسبی را برای نیل به اهداف ملی ایجاد کند و در تعامل با صاحبان صنایع شرایط برد- برد را برای طرفین ایجاد و آسان‌تر به هدف مشروع خود که افزایش تعرفه‌ها و اصلاح نظام یارانه‌ای‌ست، جامه عمل بپوشاند.»
 
در ادامه نامه نیز با بیان ۷ نقطه نظر از شورای عالی فضای مجازی خواسته شده تا به جای محدودیت از توان داخلی برای نظام‌مند کردن حوزه ماینینگ استفاده شود. برای نمونه در این بخش از نقطه نظرات با اشاره به اینکه ایجاد محدودیت تنها باعث رشد فعالیت‌های زیرزمینی می‌شود آمده است:‌ «ادامه تولید بیت کوین در ابعاد وسیع‌تر بنا به ملاحظات متفاوت از جمله تحریم‌ها و درآمد سرانه پائین کشور و بازده پائین صنعت برق ضروری است. تنها کسانی از این حرکت منتفع می‌شوند که به‌دنبال اعمال محدودیت بیشتر بر کشور و مسدود نمودن هر روزنه‌ای برای ورود ارز به کشور هستند.»
 
همچنین با اشاره به میزان کم مصرف برق برای تولید بیت‌کوین تایید شده :‌ «مصرف برق بیت‌کوین در حال حاضر در کشور به میزان ۵۰۰ مگاوات در مقیاس با ۷۰،۰۰۰ مگاوات میانگین قدرت عملی نیروگاه‌ها برابر ۰.۷۱ درصد بسیار ناچیز است. این در حالی است که ضریب بهره‌برداری نیروگاه‌ها بر حسب آمار اخیر (۱۳۹۷) تنها ۵۰.۷ در صد است.  با اختصاص نصف ظرفیت تنها یکی از نیروگاه‌های بخش خصوصی ‌ کشور به این صنعت، نیازی به ایجاد تتش و بی‌حرمتی نسبت به سرمایه‌گذران و کارشناسان کشور نبود. » درر بخش‌های دیگر از این نقطه‌نظرات داوری‌نژاد با یادآوری این نکته که صاحبان صنعت کان‌کاوی از اصلاح تعرفه‌های برق استقبال می‌کنند گفته است:‌ « فعالان این حوزه آمادگی دارند تا همانند برخی صنایع فلزی بزرگ و برای کمک به کاهش بار در ساعات اوج مصرف، طی برنامه تنظیمی با  وزارت نیرو فعالیت خود را متوقف کنند و همچنین آماده‌اند تا بیت‌کوین تولید شده را از طریق صرافی‌های مجاز به این‌کار یا با ساز و کاری مشابه بازار ارز ثانویه معامله کنند.»
 
در پایان این نامه داوری‌نژاد از دبیر شورای عالی فضای مجازی خواسته  تا وقتی را برای حضور و تشریح مواضع و شرح مصائب صنعت کان‌کاوی و تولید‌کنندگان خصوصی برق برای گروهی از تهیه‌کنندگان این نامه تعیین کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.