تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

July 20, 2019
14:43 شنبه، 29ام تیرماه 1398
کد خبر: 101067

راهنمای گردش فناورانه در الکامپ 98: لباس خنک بپوشید، کفش راحت به پا کنید و راه بیفتید

نمایشگاه الکامپ برای هر سلیقه‌ای در دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات، چیزی برای ارایه دارد، اما بسته به اینکه چه علاقه‌مندی‌ها و اولویت‌هایی داشته باشید، باید سالن‌های خاصی را مدنظر قرار بدهید و اگر وقت گشت‌وگذارتان در این نمایشگاه محدود باشد، شاید لازم بشود که مسیر بازدیدتان را از قبل طراحی و اولویت بندی بکنید؛ به ویژه امسال که یکی از گرم‌ترین تابستان‌ها را می‌گذرانیم و دمای هوا در روزهای برگزاری الکامپ 98 تا 42 درجه هم می‌رسد، سرگردانی در محیط بزرگ و البته زیبای نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران، چندان خوشایند نخواهد بود.
 
برای شروع گردش، اگر یک کلاه یا آفتاب‌گیر دارید، بد نیست روی سر بگذارید تا آفتاب کلافه‌تان نکند. لباس خنک و کفش راحت نیز از ضروریات راه رفتن‌های طولانی مدت در نمایشگاه است، البته اگر به ضرورت جلسه یا دیدارهایی که دارید، مجبور به پوشیدن کت و شلوار و لباس رسمی نباشید. یک بطری آب خنک هم اگر در کوله‌تان بگذارید، به کارتان می‌آید.
 
شروع استارتاپی
اگر از در جنوبی (اصلی) مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی یا در شمالی وارد شوید، پا در خیابان اکسپو گذاشته‌اید و میدان زیبای اکسپو با حوض و آب‌نمایش پیش روی شماست. بازدید را می‌توانید از همین‌جا آغاز کنید؛ به ویژه اگر به دیدار از استارتاپ‌های الکامپ علاقه‌مند هستید.
 
امسال تعداد استارتاپ‌های حاضر در این نمایشگاه به بیش از 500 تا رسیده و کم کم بخش الکام استارز دارد به اندازه خود الکامپ رشد می‌کند.
 
جنوبی‌ترین سالن‌ها سالن 8 و 9 و 7 هستند. استارتاپی‌ها طبیعتا دوست دارند از 8 و 9  شروع کند و از سمت شمال شرقی ادامه بدهند و سالن‌های 10 و 11 و 12 و 13 را هم ببینند.
 
در سالن‌های 8 و9 می‌توانید از غرفه‌هایی همچون سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات، شهرداری تهران، ابرآروان، ابرزس، یکتانت، ایرانسل، دیجی‌کالا و انجمن صنفی کارفرمایی شرکت‌های اینترنتی بازدید کنید.
 
وارد 10 و 11 که بشوید علاوه بر غرفه‌هایی مانند شتابدهنده شریف، کیلید و خانه استارتاپ کرج، یکی از استیج‌های الکام‌تاکز را نیز خواهید دید که قرار است متخصصان حوزه‌های مختلف، روی این استیج، ارایه‌های جذابی از تازه‌های فناوری ارایه کنند. البته الکام تاکز علاوه بر سالن 10 و11 در سالن‌های دیگر از جمله 7 و 44A نیز استیج‌هایی تدارک دیده است.
 
سالن 12 و 13 هم استارتاپی است و استیج ارایه‌های الکام‌استارز به همراه کافی‌شاپ الکام‌استارز در این سالن و در کنار غرفه‌هایی مثل مامان‌پز، زیبال و کسب و کار فردوسی قرار دارد.
 
سالن 7 در جنوب غربی میدان اکسپو نیز آخرین سالن الکام‌استارز است که به کانترهای استارتاپی اختصاص دارد و البته پاویون استارتاپ‌های دانش آموزی نیز در این سالن قرار گرفته است. در این پاویون، گروه‌های دانش آموزی با حمایت سازمان فناوری اطلاعات ایران حضور دارند که حتما دیدنی است. آوردگاه سرمایه نیز به عنوان قبله‌گاه امید نوپاها در این سالن یافت می‌شود.
 
آینده فناوری؛ شمال از شمال غربی
حالا که اینجا هستید (یعنی سالن 7) به سمت کوه‌های شمال تهران بچرخید و اولین سالنی که می‌بینید، سالن 27 است و اگر به سمت شمال غربی نگاه کنید، سالن 6 را خواهید دید.
این دو سالن دربردارنده دو بخش تازه الکامپ هستند که کم کم دارند جان می‌گیرند.
 
سالن 27 به بخش الکام جابز اختصاص یافته که قرار است زمینه‌ای باشد برای اتصال کارجویان و کارفرماها. اگر در حوزه‌های مختلف فناوری اطلاعات و ارتباطات تخصص یا توان و دانشی دارید و مثل خیل عظیم تحصیل‌کرده‌های فاوا دنبال کار می‌گردید، این سالن ممکن است همان‌جایی باشد که می‌خواهید بروید و البته از غرفه‌هایی مانند به‌پرداخت ملت، همراه اول، ایرانسل و روبیکا بازدید کنید.
 
اما اگر دغدغه کار ندارید و می‌خواهید با جهت‌گیری‌های آینده فناوری (یا همان ترندها) آشنا بشوید می‌توانید به سمت شمال غربی بپیچید و به سالن 6 وارد شوید که به بخش «الکام‌ترندز» اختصاص دارد.
 
با انرژی به گردش ادامه بدهید
اگر خسته شده‌اید یا گرم‌تان شده و به ویژه اگر به فعالان صنعت UPS و انرژی علاقه دارید، از سالن 6 وارد خیابان تهران شوید؛ روبه‌روی‌تان سالن 5 است که از قدیم، یو‌پی‌اس‌کارها آنجا بوده‌اند. سالن 5 که به سالن ملل معروف است، یکی از سالن‌های خوش‌ساخت، مدرن و البته خنک مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی است. در این سالن علاوه بر فعالان صنعت یو‌پی‌اس مانند پرسوالکترونیک و رفقا، جزیره بزرگ فرودگاه و منطقه ویژه اقتصادی پیام را هم خواهید دید و البته، برخی رسانه‌ها از جمله روزنامه فناوران اطلاعات هم در این سالن حضور دارند. اگر این راهنما به دردتان خورده و می‌خواهید به دوستان‌تان هم سفارش کنید، بگویید بیایند به همین سالن.
 
از خلیج فارس به سوی تهران
برای ادامه گردش الکامپی، مسیر خیابان خلیج‌فارس را پیشنهاد می‌کنیم که از میدان اکسپو و ظلع جنوبی سالن 5 به سمت غرب می‌رود تا به میدان تهران برسد. در این خیابان سالن‌های بزرگ خلیج فارس (44A و 44B) و میلاد (31A و 31B) نخستین سالن‌هایی هستند که می‌توانید به آنها وارد شوید.
 
در سالن میلاد در دو طبقه با غرفه‌های متعددی مانند آسیاتک، بانک ملت، دمسان رایانه و گروه نرم‌افزاری پیوست مواجه خواهید شد و در سالن خلیج فارس نیز ارتباطات سیار ایران، مجتمع فنی تهران، سامانتل، کارت اعتباری ایران‌کیش و مبین‌نت حضور دارند.
 
سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، به عنوان متولی برگزاری نمایشگاه الکامپ در 4 دوره گذشته معمولا در طبقه دوم همین سالن حضور دارد و امسال نیز جزیره نصر کشور را همین جا خواهید یافت.
 
غرب خلیج فارس، سالن 40 و 40A پیش روی شماست و شرکت‌هایی مثل پیام‌پرداز و بیدود را در کنار غرقه صندوق نوآوری و شکوفایی در این سالن می‌یابید و پس از آن هم سالن 41 و 41B طبق معمول مربوط به دستگاه‌های دولتی است. به این سالن در جریان الکامپ دولت هوشمند می‌گویند و قرار است دستگاه‌هایی مانند قوه قضاییه، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان‌های ثبت احوال و ثبت اسناد، سازمان تامین اجتماعی، وزارت بهداشت و سایر دستگاه‌ها، خدمات و دستاوردهای خود را در زمینه دولت الکترونیکی به معرض نمایش بگذارند.
 
شما الان در شمال میدان تهران قرار دارید که چند تا از آخرین سالن‌های الکامپ را در غربی‌ترین منطقه مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی در خود جای داده است. از جمله سالن 38 و 35 که برای بازدید از تعدادی از شرکت‌های حوزه فاوا مثل رایمند رایانه، داده‌پردازان دوران و بهین تکنولوژی به این سالن‌ها بیایید.
 
اما در غرب سالن 38 سالن دیگری با نام 38A امسال به صنعتی اختصاص پیدا کرده که در روزهای آینده با توجه به الزاماتی که برای کسب‌وکارها و خرده فروشی‌ها در نظر گرفته شده، بیشتر از آن خواهید شنید؛ یعنی صنعت صندوق‌های مکانیزه فروشگاهی.
 
در این سالن حدود 14 شرکت فعال در زمینه دستگاه‌های POS فروشگاهی، سخت‌افزارها، نرم‌افزار و راهکارهای خود را در معرض نمایش گذاشته‌اند.
 
خب؛ گردش ما در الکامپ 98 در همین جا تمام می‌شود. 
 
حالا اگر از در جنوبی وارد شده‌اید، پاراگراف‌های این گزارش را از آخر به اول بخوانید و به مسیرتان ادامه بدهید.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.