اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

July 21, 2019
17:56 یکشنبه، 30ام تیرماه 1398
کد خبر: 101090

تاکید وزیر دادگستری بر “آموزش” در زمینه حقوق کودک و فضای مجازی

وزیر دادگستری بر ضرورت آموزش در زمینه حقوق کودکان در فضای مجازی تاکید کرد.
 
سیدعلیرضا آوایی در بیست و ششمین جلسه شورای هماهنگی مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک با موضوع فضای مجازی حقوق کودک با طرح این سوال برای حل مشکلات مربوطه در این زمینه چه کنیم؟ گفت: باید از تجارب کشورهای پیشرفته در فضای مجازی کودکان استفاده کنیم البته دوستان ما در وزارت ارتباطات بخشی از آن را انجام داده‌اند ولی می‌توانیم آن را با توجه به فرهنگ و اعتقادات کشورمان تکمیل کنیم.
 
وی افزود: باید تیمی را در رابطه با بحث فضای مجازی کودکان مشخص کنیم. البته اقداماتی در این زمینه شده اما اگر کل نظام با هم همفکری کنیم نتایج موفق‌تری خواهیم داشت. اگر کارهایمان را جزیره‌ای انجام بدهیم و کنار هم نباشیم به نتیجه نمی‌رسیم.
 
آوایی اظهار کرد: گفته شد دولت باید در این زمینه کار کند ولی دولت یعنی ما و همین جمع. نظام یعنی همین جا. منتظر کسی نمانیم. هر کاری می‌خواهیم برای کودکان کشور انجام دهیم باید این جمع آن را انجام دهد. لذا این جمع منتظر هیچ کس نماند که معجزه‌ای برای اطفال رخ دهد.
 
وی با بیان اینکه  اگر خلاء قانونی در رابطه با حقوق کودک است آن را برطرف کنیم، گفت: آموزش خانواده‌ها در این امر بسیار مهم است. خانواده‌ها الان سرگردان و کلافه‌اند. کودکی که  در این دنیا  پا می‌گذارد با موبایل هر کاری که می‌خواهد انجام می‌دهد. ما با کودکان باهوشی روبروییم که نمی‌دانیم با آنها چه کنیم و به همه جا دسترسی دارند. ما نیز آموزش ندیده‌ایم.  در صدا و سیما هم برنامه‌ای در این زمینه من ندیدم که چه کنیم. فقط می‌دانم که مدارس اعلام کردند که کودکان موبایل به مدارس نیاورند و نمی‌دانم کاری کرده‌اند یا خیر. لذا ما  این همه ظرفیت و چندین شبکه مختلف داریم ولی آیا اقتضا ندارد شبکه‌ای برای آموزش خانواده‌ها و کودکان را داشته باشیم؟
 
وزیر دادگستری افزود: ما قبول داریم تکنولوژی داریم ولی می‌توانیم ضررهای آن را مهار و کم کنیم و بروی بحث آموزش تمرکز کنیم. البته  صدا و سیما هم در این زمینه آمادگی همکاری دارد. ما باید به ملت یاد دهیم که با کودکان دو ساله که هر کدام استاد فضای مجازی شده‌اند چه کنند.
 
 
وی افزود: ما ۲۵ میلیون نفر کودک داریم که در مقابل این کودکان مسئولیم زیرا آنها بچه‌های ما هستند و حق دارند و ما مقابل آنها تکلیف داریم.
 
وزیر دادگستری افزود: ارتباط با آموزش و پرورش از طرف مرجع و برنامه ریزی برای آموزش کودکان از مهدکودک نیز باید انجام شود. در ژاپن آموزش مالکیت فکری را از مهدکودک‌ها شروع کردند لذا ما باید با آموزش و پرورش ارتباط بگیریم و آن را انجام دهیم.
 
 
آوایی با تاکید براینکه ما از این جلسات نتیجه عملی و اجرایی  می‌خواهیم گفت: استفاده از ظرفیت استان‌ها در این زمینه بسیار  مهم است و باید آن را جدی بگیریم.
 
وی با اشاره به بحث  کودکان کار و خیابان گفت: موضوع جلسه هر چه بود از دستور کار ما خارج نشود و کودکان کار از صحنه رادار این جلسه حذف نشود و جزو برنامه اصلی مان باشد.
 
 
وزیر دادگستری در پایان یادآور شد: بنا بود دکتر جهرمی وزیر ارتباطات  برای امضای تفاهم نامه  بیایند که مشکلی پیش آمد و نتوانستند تشریف بیاورند. ان‌شاءالله انعقاد این تفاهم نامه هم به زودی انجام می‌شود.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.