تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

July 22, 2019
16:44 دوشنبه، 31ام تیرماه 1398
کد خبر: 101116

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس: مجلس قانونی برای رمزارزها تدوین نمی‌کند

تصویب و نهایی شدن مصوبه دولت در مورد ارزهای دیجیتال نیازی به مطرح شدن لایحه ای از سوی مجلس را از بین می‌برد.
 
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این مطلب در جمع خبرنگاران پارلمانی اعلام کرد: «در کمیسیون اقتصادی دولت طرحی در مورد ارزهای دیجیتال در حال بررسی است که استخراج ارزهای دیجیتال را به عنوان صنعت به رسمیت می شناسد و درصورت تصویب آن طرح دیگر نیازی به لایحه مجلس نیست.»
 
الیاس حضرتی گفت:« در این طرح استخراج رمزارزها به عنوان صنعت شناخته شده است و قیمت استخراج آنها را براساس میانگین برق صادراتی به کشورهای همسایه حساب کردند که البته ما در این بخش مخالفت‌هایی داریم. چون قیمتی که تعیین شده است به نوعی نه گفتن به استخراج ارزرمزها است. در این طرح همچنین مطرح شده که افراد می‌توانند با کسب مجوز مزارع استخراج ارزرمزها ایجاد کنند.»
 
امروز (۳۱ تیرماه) نمایندگان عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با حضور وزیران اقتصاد، صنعت و معدن و تجارت ، اطلاعات، نیرو و دستگاه هایی چون بانک مرکزی و پدافند غیرعامل به بررسی موضوع رمزارزهای پرداختند.
براساس اظهارات حضرتی وزیران در این جلسه از فعالیت‌های صورت گرفته طی روز گذشته (۳۰ تیرماه) در کمیسیون اقتصادی دولت در مورد ارزهای دیجیتال گزارش دادند و در این جلسه برخی از جنبه‌های ارزهای دیجیتال بررسی شد. طبق گفته وی به زودی این مصوبه تصویت می‌شود و به هیات دولت می‌رود.
 
حضرتی در مورد دلیل برگزاری این جلسه گفت: «ما به دلیل خواسته مردم و فعالان اقتصادی که درگیر ارزهای دیجیتالی هستند، لازم دیدیم که یک جلسه در مورد وضعیت ارزهای دیجیتال برگزار کنیم. دراین جلسه حرف نمایندگان این بود که  در مواجه با پدیده های جدید اغلب خیلی کند واشتباه عمل کردیم و همواره با این فناوری ها مقابله کردیم.»
 
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در مورد درخواست‌های مطرح شده از سوی نمایندگان در جلسه‌اشان با نمایندگان دولت گفت: «نمایندگان در این جلسه از دولت درخواست کردند تا اول استخراج ارزهای دیجیتال را به عنوان صنعت به رسمیت بشناسند و پس از آن درآمدهای مالیاتی و گمرکی را تعیین کنند و در مرحله بعد  قیمت برق برای استخراج رمزارزها را نیز به صورت دقیق مشخص کنند تا با هزینه برق خانگی و کشاورزی متفاوت باشد.»
 
او ادامه داد: « تجارب گذشته مانند زمان ورود رادیو، تلویزیون ، ماهواره و ویدیو به کشور ، تجارب تلخی بود. ما همواره با این پدیده‌ها مقابله و برخورد کردیم. پس از برخوردها هم فهمیدیم که راه اشتباهی آمدیم و اصلا دریافتیم که در برابر صنایع و پدیده‌های نو امکان مقابله وجود ندارد اما امکان مدیریت وجود دارد.»
 
حضرتی با اشاره به اینکه تاکید نمایندگان این است که استخراج رمزارزها و استفاده از انها مدیریت شود، گفت: « در این جلسه همچنین فرصت‌ها و تهدیدهای این پدیده نو نیز بررسی شد. از فرصت‌ها می‌توان به منابع عظیم ذخایر گازی اشاره کرد. از گاز ارزان که نمی‌توانیم صادر کنیم می‌توانیم برق تولید کنیم و از این برق می‌توان ارزهای دیجیتال را استخراج کرد و در این مشکلات ارزی و اوضاع بد اقتصادی و تحریم‌ها ارزآوری برای کشور ایجاد شود. درکنار آن اشتغال هم برای جوانان ایجاد می‌شود.»
 
او به تهدیدهای ارزهای دیجیتال هم اشاره کرد و گفت: «در این جلسه تهدیدهای ارزهای دیجیتال هم مطرح شد و دستگاه‌ها نگرانی‌های خود را مطرح کردند. از تهدیدها هم می‌توان به مسایل امنیتی، نگرانی از ضربه زدن به پول ملی و خروج ارز و نگرانی از اتلاف سرمایه مردم اشاره کرد. چون بیت کوین هم مانند ارز واقعی نوسان قیمت بسیاری دارد و احتمال دارد در این میان برخی مالباخته شوند و مانند ماجرای موسسات مالی غیرمجاز افراد پس از دست دادن سرمایه خود دولت را بازخواست کنند و خواستار جبران ضرر و زیان خود شوند.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.